SEO update eerste kwartaal 2019

SEO is nog altijd een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie! Blijf bij en volg de ontwikkelingen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In dit artikel geef ik je een belangrijke update over SEO begin 2019.

Terugblik: Voice search & natuurlijke zoektermen

2018 was het jaar van de natuurlijke zoektermen. Je website SEO optimaliseren betekent al lange tijd meer dan alleen de juiste zoektermen verwerken in je teksten. Met voice search in opkomst is het steeds belangrijker dat Google je teksten ook op natuurlijke wijze kan uitspreken.

SEO teksten worden al lang niet meer geschreven op de traditionele manier. Inmiddels weet iedere marketeer dat het van belang is om goede scan- en leesbare teksten te schrijven, om de lezer te interesseren en te prikkelen. De Google algoritmes draaien immers steeds meer om de gebruikerservaring van de websitebezoeker. Waardevolle content is daardoor meer dan ooit een belangrijke rankingfactor. Zorg dus dat je jouw bezoeker een positieve ervaring geeft en hem of haar zo lang mogelijk op je site houdt.

Ranking algoritmes Google

Google heeft in de loop der jaren behoorlijk wat ranking algoritmes ontwikkeld en blijft deze updaten. Inmiddels zijn er circa 250 algoritmes actief. De werking van 150 algoritmes is bekend, de rest is TOP SECRET.

March 2019 Core Update

Danny Sullivan (Google’s public Search Liaison) heeft bevestigd dat er een algoritme update heeft plaatsgevonden. Uit onze eigen statistieken is gebleken dat deze nieuwe algoritmes een positieve invloed hebben op de organische groei binnen zoekresultaten in bepaalde niches.  

“er wordt gesproken over de grootste algoritme update allertijden”

Er wordt gesproken over de grootste update in jaren, maar is dit ook echt zo? Eerlijk gezegd lijkt het een beetje op een recover van de eerdere “Medic update”. Google zelf spreekt van een update metGoogle's tweet over seo update een gemiddelde omvang. Uit cijfers concluderen we dat de websites welke negatief geraakt zijn door de medic update, nu weer terug aan het krabbelen zijn in de richting van de oude rankings.

Hoeveel impact heeft deze update op jouw online prestaties? Wat doet deze update met je rankings? Uiteraard zijn dit vragen die in elke branche weer anders beantwoord worden. Met ons ei

gen netwerk van circa 300 niche websites doen we per branche metingen, zo kunnen we op tijd ingrijpen mocht dat nodig zijn. Een voorbeeld hiervan is hieronder weergegeven.

Kussenshop.nl heeft na de update punten gescoord en is beter organisch vindbaar dan ooit tevoren.

Rankings uit semrush

Er zijn in de tussentijd geen andere wijzigingen doorgevoerd waar deze rankings aan te danken zouden zijn.

Er zou ook sprake zijn dat bestaande externe links invloed hebben op de ranking na de update. Shady backlinks worden duidelijk afgestraft en backlinks mogen meer exact-anchors zijn. Echter, deze uitspraken zijn nooit bevestigd.

Verschillende geluiden zijn duidelijk hoorbaar binnen SEO-communities. Er wordt gesproken over een tweede update eind maart. Deze update zou een slechte invloed hebben op de meeste rankings ten opzichte van de “March 2019 update”. Dit is tot op heden niet bij ons bekend.

Vooruitblik: image-based searches & AMP

Image-based searches

Naar verwachting zullen we steeds meer image-based searches gaan doen. Dit betekent dat afbeeldingen en voice steeds belangrijker gaan worden. Zorg daarom nu al voor de juiste alt-tags in afbeeldingen waarbij het van belang zou kunnen zijn. Een consumenten zoekopdracht zou bijvoorbeeld kunnen zijn “kussens unique living”. De consument wil vervolgens direct afbeeldingen zien om zo snel mogelijk bij het mooiste kussen uit te komen. Daarom gaat men kijken bij de afbeeldingen vanuit de zoekresultaten. Hierbij is op #1 staan minder belangrijk, hier is het belangrijk dat er zoveel mogelijk verschillende kussens van je merk bovenaan verschijnen.

AMP

Snelheid is en wordt steeds belangrijker AMP is hard in ontwikkeling. Om maar een voorbeeld te geven, Amazon zou een verlies van 1.6 biljoen dollar leiden als ze een seconde meer laadtijd zouden hebben. Laadsnelheid speelt dus een zeer belangrijke rol in de aanschaf van een product of dienst.

Ben je benieuwd hoe deze zaken zich de komende jaren ontwikkelen? Volg ons dan op social media, via Facebook, Twitter en Linkedin.

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je graag meer!

    Lees onze laatste artikelen

    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    Lees meer
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Lees meer
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    Lees meer