SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan

Als je website niet goed vindbaar is in Google loop je dagelijks potentiële klanten mis die naar jouw producten en/of diensten zoeken. Neem daarom actie en volg ons praktische stappenplan om de SEO van jouw website te verbeteren:

  1. Voer een zoekwoorden onderzoek uit
  2. Verbeter de on-page optimalisatie
  3. Maak nieuwe pagina’s aan (optioneel)
  4. Werk een blogplan uit
  5. Regel externe links
  6. Maak interne links aan
  7. Check de techniek van je website
  8. Blijf de SEO verbeteren
  9. Volg de complete SEO training

Stap 1: Voer een zoekwoorden onderzoek uit

  • Welke zoekwoorden je doelgroep in Google zoekt.
  • Hoe vaak ze dat doen.
  • Wat de zoekintentie achter de zoekwoorden is.
  • Of het haalbaar is om tussen de zoekresultaten op de eerste pagina te ranken.

Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je een zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren, bijvoorbeeld:

Alle drie de tools kun je gratis of tegen een kleine vergoeding uitproberen. Ons advies: probeer ze allemaal uit en kijk welke tool je het prettigst vindt werken en het beste bij jouw budget past.

Zo kun je het zoekwoorden onderzoek het beste uitvoeren:

Stap 1.

Maak in een Excel-bestand per thema een tabblad aan. Een thema staat voor een productcategorie of dienstencategorie. Als je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf hebt, kun je als

Stap 2.

Stel voor ieder thema een lijstje met relevante zoekwoorden samen. Zie dit als een brainstorm. Verplaats je in jouw potentiële klanten en bedenk welke woorden ze kunnen gebruiken om jouw dienst of product in Google te zoeken. Voorbeelden van zoekwoorden voor het thema tuinontwerp zijn: tuinontwerp, tuinontwerp laten maken, tuintekening, 3D tuinontwerp, tuinontwerper en tuinontwerp + [plaatsnaam]. Vind je het lastig om zoekwoorden te bedenken? Maak dan gebruik van Google Suggest, kijk naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten in Google of vraag Chat GPT om suggesties.

Stap 3.

Voer per thema de zoekwoorden in je gekozen tool in, download de resultaten (inclusief zoekwoordsuggesties) en importeer ze in je Excel-bestand.

Stap 4.

Beoordeel de zoekwoorden op zoekvolume, zoekintentie en concurrentie. Zoekintentie heeft te maken met de intentie achter een zoekwoord. Zoekt iemand bijvoorbeeld informatie of heeft hij een koopintentie? Sommige tools, zoals SemRush, helpen je hierbij en geven voor ieder zoekwoord aan wat de zoekintentie is. Door de zoekwoorden met dezelfde zoekintentie te clusteren, kun je webpagina’s afstemmen op de behoefte van je doelgroep. In een blog kun je bijvoorbeeld zoekwoorden met een informatieve zoekintentie verwerken en op een dienstenpagina kun je zoekwoorden met een koopintentie verwerken. Door rekening te houden met de zoekintentie maak je webpagina’s niet alleen relevanter voor je doelgroep, maar rank je ook hoger in Google. Jouw content sluit immers aan bij wat de gebruiker van Google zoekt en Google wil haar gebruikers een goede ervaring bieden. Win-win dus.Voor wat betreft de concurrentie: vrijwel iedere tool heeft een ‘difficulty score’. Dit is een getal tussen de 0 en 100. Hoe hoger het getal, hoe lastiger het is om op de eerste pagina met zoekresultaten te ranken. Bedenk wel dat de difficulty score slechts een indicatie geeft van de daadwerkelijke moeilijkheid. SEO specialisten kijken naast de difficulty score ook naar andere parameters. Op die manier kunnen ze een betere inschatting maken over de mate van concurrentie. Maar om een globaal beeld te krijgen is de difficulty score voldoende.

Stap 5.

Maak per thema een selectie van zoekwoorden. Maak van die selectie vervolgens per webpagina clusters van zoekwoorden die je voor de on-page optimalisatie kunt gebruiken.

Stap 2: Verbeter de on-page optimalisatie

Verwerk de zoekwoorden die je in de vorige stap hebt verzameld in de pagina’s van je website. Plaats per pagina het belangrijkste zoekwoord in ieder geval in de:

  • URL
  • Meta title
  • Meta description
  • Heading 1
  • Eerste alinea

Verwerk de andere zoekwoorden in de tussenkopjes en in de alinea’s.

Let op: als je een URL hebt aangepast, stel dan een 301 redirect in. Dit is een doorverwijzing van de oude URL naar de nieuwe URL. Met een 301 redirect voorkom je een 404 fout (een pagina die niet meer bestaat).

Daarnaast zorgt een 301 redirect ervoor dat de autoriteit die een pagina heeft opgebouwd wordt doorgegeven aan de nieuwe URL, zodat je opgebouwde posities in Google niet verloren gaan.

Stap 3: Maak nieuwe pagina’s aan (optioneel)

Voor de zoekwoorden waarvoor je nog geen pagina hebt, kun je nieuwe pagina’s aanmaken en ze optimaliseren volgens de richtlijnen van stap 2.

Stap 4: Werk een blogplan uit

Bij stap 1 hadden we het onder andere over zoekwoorden en zoekintentie. Zoekopdrachten waaruit een informatiebehoefte blijkt zijn bij uitstek geschikt om in een blogartikel te verwerken. Maar waarom zou je blogartikelen schrijven? Als je jouw doelgroep helpt door relevante informatie te delen, wordt de kans groter dat ze uiteindelijk klant bij je worden.

Reden genoeg dus om een blogplan te maken. In een blogplan werk je per artikel het volgende uit:

  • Het onderwerp.
  • De titel.
  • Zoekwoorden waarop je het blogartikel op optimaliseert.
  • Welke interne links je wilt maken naar andere blogartikelen en/of dienstenpagina’s.
  • Optioneel: welke (gratis) weggevers je via de blogartikelen wilt verspreiden. Een weggever geef je weg in ruil voor een e-mailadres. Met de e-mailadressen bouw je een mailinglijst op, zodat je jouw lezers kunt e-mailen voor bijvoorbeeld aanbiedingen, relevant nieuws of nieuwe producten en/of diensten.

Externe links zijn één van de belangrijkste factoren als je de SEO van je website wilt verbeteren. Je website bouwt namelijk autoriteit op als je relevante links vanaf andere websites hebt.

En hoe hoger de autoriteit, hoe groter de kans op goede posities in Google.

Er is alleen een ‘probleem’ met externe links. Sommige links zijn goed en kunnen je vindbaarheid verbeteren, maar andere links kunnen je vindbaarheid in Google juist beschadigen.

Het ‘bouwen’ van externe links (ook wel ‘linkbuilding’ genoemd) kun je daarom het beste overlaten aan een linkbuildingexpert. Die weet precies welke links je vindbaarheid verbeteren en welke links je beter niet kunt bouwen.

Stap 6: Maak interne links aan

Interne links zijn niet alleen waardevol om je bezoekers naar andere pagina’s te laten navigeren. Ze geven ook opgebouwde autoriteit van de ene pagina aan de andere pagina door.

Check daarom de belangrijkste pagina’s van je website en voeg interne links toe als dat relevant is.

Stap 7: Check de techniek van je website

Een technisch goede website herken je in hoofdlijnen aan de volgende 3 zaken:

  1. Korte laadtijden.
  2. ‘Schone’ HTML code.
  3. Goede weergave op alle formaten schermen.

Als je niet technisch bent is het vrij lastig om in detail de technische staat van je website te controleren.

Toch kun je met behulp van een aantal tools checken wat de technische verbeterpunten zijn en die punten aan je webbouwer doorgeven. Dit zijn die tools:

  • PageSpeed Insights. Deze tool checkt op factoren die je website trager maken.
  • Website Speed Test van Pingdom.com. Deze tool checkt de laadtijd van je website.
  • Website Auditor. Tool waarmee je een uitgebreide technische check kunt uitvoeren op onder andere 404 fouten en lege meta titles en descriptions. Ook kun je met deze tool een onpage audit doen, zodat je weet of je een pagina voldoende op zoekwoorden geoptimaliseerd hebt.

Stap 8: Blijf de SEO verbeteren

Het verbeteren van de SEO van jouw website is niet een eenmalig iets. Dat komt bijvoorbeeld doordat:

  • Er nieuwe relevante zoekwoorden komen waarvoor je content moet optimaliseren.
  • Je concurrenten externe links blijven bouwen, waardoor jij dat ook moet doen om je posities in Google te behouden/te verbeteren.
  • Het CMS van je website wordt aangepast, waardoor nieuwe technische optimalisaties nodig zijn.
  • Google de weergave van de zoekresultaten aanpast, waardoor je content op andere manieren moet optimaliseren om in de nieuwe weergave ook goed vindbaar te zijn en/of op te vallen.

Kortom, blijf analyseren en blijf je SEO verbeteren.

Stap 9: Volg de complete SEO training

Met de tips die we in dit blog hebben besproken, zet je een goede eerste stap om de SEO van jouw website te verbeteren. Maar de kans is groot dat je concurrenten dat ook doen.

Daarom hebben we een complete SEO training voor je gemaakt waarmee je de vindbaarheid in Google naar het volgende niveau brengt. En uit ervaring weten we dat veel bedrijven de technieken die je in de SEO training leert niet toepassen. Daar liggen dus kansen😉.

Om ervoor te zorgen dat je de kennis die je in de SEO training opdoet direct toepast, hebben we praktijkopdrachten in de training verwerkt. Bovendien krijg je tijdens de trainingsperiode 1 op 1 coaching van een ervaren SEO specialist. Je hebt dus altijd iemand om op terug te vallen.

 

Check de training en schrijf je in!

Ervaringen van voorgangers

Ik wil, los van de ondersteuning bij de Google Ads werkzaamheden, een onwijs compliment maken voor jullie Academy omgeving. Wauw. Wat ziet het er strak uit, maar bovenal: wat navigeert het fijn en intuïtief. Heel gaaf wat jullie bewerkstelligd hebben! Echt heel professioneel. Complimenten!

Wendy Hertgers

Marketeer – ilionx

“Dankzij de partnership hebben wij onze online strategie staan. De begeleiding was professioneel, effectief en praktisch.”

Willem Prinsen

Group Commercial Director – Solidus Solutions

“Wat ik fijn vond aan de academy is de verhouding tussen begeleiding en self-learning. Het is fijn om op deze manier ‘rugdekking’ te krijgen in online marketing!”

Jacco Roukens

Marketeer – MisterSales

Liever SEO uitbesteden?

Uiteindelijk kun je er natuurlijk ook voor kiezen om SEO uit te besteden aan een professionele partner. Om je een idee te geven van de investeringen die dit met zich mee kan brengen, hebben we een artikel over de kosten geschreven voor je.

 

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer