Hoe kom ik hoger in Google? (De belangrijkste factor)

Geschreven op 21 november 2019 door Sjoerd Hansen

Waar moet je rekening mee houden om hoger te ranken in google

Het internet staat vol met checklists over hoe je hoger in Google kunt komen. Niet zo vreemd, want er zijn meer dan 200 rankingfactoren die je posities in de zoekmachine bepalen. Toch onderstreept Google opvallend vaak – en bij vrijwel iedere grote update van het algoritme – het belang van één van deze factoren: waardevolle content. Deze factor zou naar onze mening dan ook de basis van iedere website moeten zijn en kun je als de belangrijkste rankingfactor beschouwen.

Waarom is waardevolle content zo belangrijk?

Omdat Google haar gebruikers de zoekresultaten wilt tonen die het beste aansluiten bij de zoekopdracht die iemand intypt. Kortom, zoekresultaten die naar websites met waardevolle content verwijzen, waar de gebruiker vindt wat hij zocht. Zou Google dat niet doen, dan loopt de zoekmachine het risico dat gebruikers naar andere zoekmachines overstappen die betere zoekresultaten genereren.

Hoe zorg ik dat mijn content in de ogen van Google waardevol is?

Door je in je websitebezoeker te verplaatsen en jezelf de vraag te stellen: welke informatiebehoefte heeft mijn websitebezoeker als hij ‘zoekopdracht x’ in Google typt? Het antwoord op die vraag is het uitgangspunt voor het schrijven van de content.

Doordat je hierdoor op de informatiebehoefte van je bezoeker inspeelt, blijft hij waarschijnlijk meerdere minuten op je website, klikt hij door naar andere pagina’s en vult je bezoeker misschien zelfs wel een contactformulier in. De interesse van je bezoeker in jouw content zijn allemaal signalen voor Google dat je website waardevolle content bevat en dus een goede positie in de zoekresultaten verdient.

Een voorbeeld

Stel: je bent coach en je richt je op de zakelijke markt. Je weet dat je doelgroep onder andere vaak het zoekwoord ‘business coach Den Haag’ in Google typt. Na een brainstromsessie heb je bedacht dat iemand die zoekt op ‘businesscoach Den Haag’ waarschijnlijk de volgende informatiebehoefte heeft:

  • Is er een businesscoach in Den Haag?
  • Kan die coach mij helpen met het vraagstuk dat ik heb?
  • Wat is zijn of haar aanpak?
  • Uit hoeveel sessies bestaat een traject?
  • Wat zijn de tarieven?
  • Hoe hebben andere professionals de businesscoaching ervaren?
  • Kan ik vrijblijvend een eerste sessie inplannen?

Om je websitebezoeker in zijn informatiebehoefte te voorzien, beantwoord je alle bovenstaande vragen op je website. Kortom, je geeft waardevolle content. Zo kan je bezoeker de volgende stap zetten in het oplossen van zijn ‘probleem’ en besluit hij misschien om contact met je op te nemen.

Websitebezoeker blij, Google blij!

Content online vindbaar maken

Hoewel waardevolle content de belangrijkste rankingfactor is, moet je Google een handje helpen om je website op het juiste moment in de zoekresultaten te tonen. Dat doe je onder andere door de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden op een aantal plekken op je pagina’s terug te laten komen. Kies daarbij per pagina 1 zoekwoord dat het belangrijkste voor je is en voeg daar een aantal gerelateerde zoekwoorden aan toe. Vervolgens verwerk je het belangrijkste zoekwoord in ieder geval op de volgende plekken:

  • URL
  • Pagina titel
  • Meta title en description
  • Kop 1 (H1)
  • In de eerste en laatste alinea

De gerelateerde zoekwoorden verwerk je in de overige koppen en alinea’s.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

Door gebruik te maken van tools zoals de Google Zoekwoordplanner. In deze tool kun je enkele zoekwoorden invoeren, waarnaar Google je (in de meeste gevallen) honderden gerelateerde zoekwoorden geeft. Bij ieder woord wordt ook het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten gegeven.

In de zoekwoordplanner kun je maximaal 10 zoekwoorden invoeren om suggesties voor andere zoekwoorden te krijgen. Het is beter om het aantal woorden tot een stuk of 5 te beperken. Daardoor wordt de kans op relevantere suggesties groter.

Vergeet niet om de concurrentie te onderzoeken

Stel dat je in Google zoekt op ‘SEO bureau’. Tijdens het schrijven van dit artikel gaf Google 22.000.000 zoekresultaten voor dit zoekwoord. Wil jij ook op ‘SEO bureau’ gevonden worden, dan concurreer je dus met miljoenen andere webpagina’s. Daarom is het belangrijk om niet alleen zoekwoorden te zoeken die een interessant zoekvolume hebben, maar om ook de concurrentie op de gevonden woorden te onderzoeken.

Zoekopdracht SEO bureau

Het onderzoeken van de concurrentie is een vak apart en kun je daarom beter uitbesteden als je niet weet hoe je het moet doen. Wil je meer weten over de mogelijkheden om de uitvoering van het onderzoek uit te besteden? Neem dan contact met ons op.

Semantische zoekmachine

Ondanks dat het gebruik van zoekwoorden op specifieke plekken in je website nog steeds belangrijk is om online vindbaar te worden, is Google steeds beter in staat om de content van webpagina’s beter te begrijpen. Google wordt daardoor een semantische zoekmachine.

In de praktijk betekent dat, dat Google niet zozeer naar losse zoekwoorden op je webpagina’s kijkt om te bepalen op welke zoekwoorden je website moet ranken, maar naar de pagina in zijn geheel. Daardoor kan Google verbanden leggen tussen losse woorden.

De semantiek zorgt ervoor dat het aantal irrelevante zoekresultaten afneemt. Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘vorst’. Dat kan een koning zijn, of betekenen dat het vriest. Doordat Google naar complete zinnen kijkt, kan de zoekmachine woorden aan elkaar koppelen en relevantere zoekresultaten genereren.

De semantische zoekmachine in je voordeel gebruiken

Met de opkomst van de semantische zoekmachine, wordt het gebruik van zoekwoorden op specifieke plekken dus iets minder relevant en het gebruik van gerelateerde zoekwoorden juist relevanter.

Met gerelateerde zoekwoorden help je Google op weg om je teksten beter te begrijpen en scoor je sneller hoger in Google. Kijk bij het selecteren van zoekwoorden dus niet alleen naar zoekwoorden met hoge zoekvolumes, maar ook naar zoekwoorden die de relevantie van je websiteteksten kunnen vergroten.

Andere belangrijke factoren om hoger in Google te komen

Hoewel waardevolle content de belangrijkste factor is om hoger in Google te komen, zijn er twee andere aspecten die je absoluut niet moet negeren: de promotie en de techniek van je website. We lichten beide aspecten kort toe.

Promotie

Met promotie bedoelen we het verbeteren van de online vindbaarheid van je content. Concreet betekent dit dat je linkjes gaat regelen die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. De linkjes kun je in content verwerken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Persberichten
  • Gastblogartikelen
  • Comments op blogberichten
  • Infographics

Linkbuilding zorgt ervoor dat je website in de ogen van Google meer autoriteit krijgt. Dat draagt bij aan hogere posities in Google. Bovendien kan linkbuilding verwijzingsverkeer opleveren. Oftewel: mensen die op een link klikken en op je website terechtkomen. Linkjes helpen dus niet alleen om hoger in Google te komen, maar kunnen ook bezoekers opleveren die mogelijk klant bij je worden.

Een voorbeeld van promotie

Stel, je hebt een assurantiekantoor. In dat geval zijn websites over financiële zaken geschikt om een blogartikel op te plaatsen. Ook kun je op andere blogberichten reageren en bij je reactie een link naar je website plaatsen. Wil je liever alleen over zakelijke verzekeringen bloggen? Ga dan op zoek naar platformen waar ondernemers actief zijn, zoals Hét Ondernemersbelang.

Betaalde en gratis promotie

Het plaatsen van blogartikelen en persberichten op externe websites is vaak tegen betaling, maar soms is een gratis plaatsing ook mogelijk. Je kunt de kans op een gratis plaatsing vergroten door een informatief en waardevol blogartikel aan te leveren, waarin je niet direct reclame maakt voor je bedrijf. In dat geval ontstaat er immers een win-win situatie voor jou en de beheerder van de website waarop je het artikel wilt publiceren.

Verkeerde promotietechnieken

In het verleden is er misbruik gemaakt van linkbuilding. Veel websitebeheerders regelden honderden linkjes vanaf dubieuze, niet relevante websites om hoger in Google te kunnen ranken. Google is gelukkig doorontwikkeld en straft zulke praktijken af, door websites die veel links van irrelevante bronnen hebben laag te laten ranken. Ga je aan de slag met linkbuilding of wil je linkbuilding uitbesteden? Kies dan altijd voor links vanaf relevante websites of geef het bureau dat je inschakelt daartoe opdracht.

Techniek

Naast promotie is de techniek van je website belangrijk om hoger in Google te komen. Want hoe waardevol je content ook is: als je website technisch niet goed in elkaar steek, gaat dat ten koste van je vindbaarheid in Google. Naast relevante zoekresultaten wilt Google namelijk een goede gebruikerservaring aan haar gebruikers geven. Dus besteed aandacht aan:

  • Korte laadtijden
  • Een design dat op mobiele apparaten mee schaalt
  • Een goede navigatie/structuur
  • Beveiliging van je website (SSL)

Korte laadtijden

Mensen op het internet hebben haast. Ga maar na bij jezelf: wat doe jij als een website 10 seconden moet laden? Precies, dan klik je hem snel weer weg. Jouw doelgroep doet dat dus ook. Zorg daarom dat je website snel wordt geladen.

Om erachter te komen welke verbeteringen je voor jouw website kunt doorvoeren, kun je de PageSpeed Insight tool van Google gebruiken. De tool geeft praktische adviezen waarmee je direct aan de slag kunt.

WordPress en plugins

Ongeveer 30% van de websites draait op WordPress. In de basis is WordPress een Google-vriendelijk CMS, maar als je veel met plugins werkt, voor bijvoorbeeld social media deelknoppen en contactformulieren, dan loopt de laadtijd snel op.

Dat komt omdat iedere plugin een stukje code aan de achterkant van je website toevoegt. Hoe meer plugins, hoe meer code, hoe langzamer je website wordt geladen. Beperk je daarom tot de plugins die je écht nodig hebt, zodat je website niet onnodig traag wordt.

Een design dat op mobiele apparaten mee schaalt

Sinds eind 2015 is het aantal zoekopdrachten dat op mobiele apparaten wordt ingevoerd hoger dan het aantal zoekopdrachten op desktops. Daarom is het belangrijk dat jouw website ook op mobiele apparaten prettig werkt.

Ondanks dat veel templates waarmee websites worden opgebouwd mobielvriendelijk zouden zijn, kunnen er toch nog elementen op je website zijn die op een mobiel apparaat niet goed functioneren. Doe de mobielvriendelijke test van Google om te kijken of jouw website op mobiel goed werkt.

Een goede navigatie/structuur

Om de verbanden tussen de pagina’s op je website beter te begrijpen, is het belangrijk om je website goed te structureren. Dat is ook de reden waarom we op ticonlinemarketing.nl onder andere onze dienstverlening (strategie & advies, Design en development en online marketing) in categorieën hebben ingedeeld. In de categorieën hebben we vervolgens de losse diensten (SEO, SEA etc.) verwerkt.

Ook ons blog hebben we op een soortgelijke manier ingedeeld. Met een duidelijke structuur maak je het voor Google gemakkelijker om de inhoud van je website met elkaar in verband te brengen en je pagina’s op relevante zoekopdrachten te tonen.

Beveiliging van je website (SSL)

Een onderdeel van een goede gebruikerservaring, is dat je bezoekers hun gegevens veilig op je website kunnen achterlaten (bijvoorbeeld via contactformulieren of bestellingen die ze plaatsen). Hoewel de meeste webbureaus inmiddels standaard met zogenoemde SSL-certificaten werken die het veilig verzenden van gegevens mogelijk maken, zijn er helaas nog altijd partijen die dit niet doen. Controleer dus of je website een SSL-certificaat heeft. Je herkent het certificaat aan het icoontje van een slot in de adresbalk van je browser. Zie ook de onderstaande afbeelding:

SSL-certificaat

Aan de slag (3 opties)

Je weet nu wat je moet doen om hoger in Google te komen. Om het overzicht te behouden van al het werk dat uitgevoerd moet worden, is het aan te raden om een lijstje te maken voor de werkzaamheden. Zo kun je stap voor stap aan hogere posities in Google werken.

Maar voordat je nu direct aan de slag gaat, is het belangrijk om te beseffen dat het opbouwen van een succesvolle website een tijdrovende klus is, waarvoor bovendien ook vakkennis is vereist. Bedenk dus goed wat je zelf kunt en wilt doen. In principe heb je 3 opties:

  1. Je voert al het werk zelf uit
  2. Je besteed een deel van het werk uit (bijvoorbeeld het technische werk)
  3. Je besteed de online marketing geheel uit en richt je op het uitbouwen van je bedrijf

Meer weten over het uitbesteden van Online Marketing?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je graag meer.

Ook interessant om te lezen