Online marketing funnels

Creëer een stroom aan leads en klanten

Gemiddeld koopt slechts 2 tot 3 procent van je websitebezoekers bij je als ze voor het eerst je website bezoeken. Het percentage dat een offerteaanvraag indient ligt ook ongeveer op dat niveau.

Dus om ervoor te zorgen dat je website een stroom aan leads en klanten oplevert, moet je je dus niet alleen focussen op websitebezoekers die direct lead of klant bij je worden.

Het grootste gedeelte van je bezoekers is daar immers nog niet klaar voor. Bijvoorbeeld omdat ze eerst behoefte hebben aan meer informatie over je product of dienst.

Om te voorkomen dat je de bezoekers die niet direct klant worden verliest, moet je extra stappen toevoegen tussen hun eerste bezoek aan je website en het moment dat ze bij je kopen of een formulier invullen. Je hebt dus een langere online marketing funnel nodig. Wij kunnen je daarmee helpen.

h

Wat is een online marketing funnel?

Een online marketing funnel is een denkbeeldige trechter met stappen die je websitebezoekers doorlopen voor- en nadat ze klant bij je zijn geworden. Om ervoor te zorgen dat bezoekers in je funnel terechtkomen en de stappen doorlopen voer je voor iedere stap marketingacties uit.

h

Een voorbeeld van een eenvoudige funnel

De eigenaar van een softwarebedrijf is zich ervan bewust dat zijn website in Google niet goed vindbaar is. Daarom heeft hij interesse in SEO en gaat hij via Google op zoek naar een online marketingbureau.

Via de zoekresultaten komt de potentiële klant op onze website terecht. Hij besluit om het formulier voor onze gratis SEO scan in te vullen. De uitkomsten van de SEO scan en onze adviezen zorgen ervoor dat hij voldoende informatie heeft over de SEO kansen en hoe we op die kansen kunnen inspelen.

De potentiële klant besluit daarom in onze dienstverlening te investeren en wordt klant bij ons. In de maanden daarna verbetert de vindbaarheid in Google en geven we aanvullende adviezen om de vindbaarheid verder te verbeteren.

De klant besluit om een overeenkomst voor 2 jaar met ons aan te gaan. Daarmee is de eerste stap gezet om van de klant een loyale klant te maken en heeft de klant de funnel doorlopen.

Zo pakken we het aan

Doelstellingen formuleren en klantreis uitwerken

Aan de hand van strategische sessie bepalen we je doelstellingen en werken we de klantreis van je doelgroep uit. Een klantreis bestaat uit dezelfde stappen als een online marketing funnel, alleen worden de stappen uit de funnel nu inhoudelijk ingevuld.

We bepalen bijvoorbeeld aan welke informatie je doelgroep behoefte heeft als ze in de marketing funnel bij de stap ‘interesse’ zijn beland.

doelstellingen
contentplan

Contentplan opstellen

Op basis van de uitgewerkte klantreis stellen we een contentplan op. In het plan werken we uit welke content (tekst, video, infographics enzovoorts) we voor de funnel nodig hebben. Ook bepalen we hoe we de content gaan verspreiden (website, e-mailmarketing, social media, advertenties in Google enzovoorts).

Presentatie contentplan

We presenteren het contentplan. Bij akkoord gaan we over tot de contentcreatie. Als je al content hebt kunnen we in overleg bepalen wat we daarvan kunnen gebruiken en welke nieuwe content we gaan creëren.

presenteren
funnel

Funnel inrichten

We richten de onderdelen van de funnel in. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van een reeks e-mailadressen die automatisch wordt verzonden in de dagen nadat iemand een gratis e-book heeft gedownload.

Rapporteren, optimaliseren en groeien

Om het rendement van je funnel te meten, maken we een dashboard waarin je 24/7 de resultaten kunt bekijken. Periodiek hebben we overleg over de resultaten en de acties die we gaan nemen om de funnel te optimaliseren en/of nieuwe funnels op te zetten.

strategie

Gratis sparringsessie

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om online marketing funnels voor jouw bedrijf in te zetten? Of heb je een idee voor een funnel en wil je daarover met ons sparren? Plan dan een gratis sparringsessie met ons in.

Tijdens de sessie nemen we je doelstellingen door en bespreken we wat de mogelijkheden zijn om die doelstellingen met online marketing funnels te behalen.

De sparringsessie is gratis en zonder verplichtingen. Als je na de sparringsessie wilt doorpakken, dan brengen we vrijblijvend een offerte uit om met online marketing funnels aan de slag te gaan.

Sparringsessie aanvragen

Vul de onderstaande velden in. Binnen 24 uur neemt één van onze funnel specialisten contact met je op om een afspraak voor de sparringsessie in te plannen.

    Waarom zou je ons inschakelen voor funnel marketing?

    We hebben ons team over de verschillende vakgebieden van online marketing verdeeld. Daardoor wordt het werk voor ieder online marketing kanaal dat voor jouw funnel wordt ingezet door een specialist opgepakt. Dat zie je terug in de resultaten.

    We zijn transparant. Via een online dashboard geven we je 24/7 inzicht in de resultaten van ons werk. Daarnaast ontvang je maandelijks een rapportage over de uitgevoerde werkzaamheden.

    We hebben meer dan 10 jaar online marketing ervaring. Daardoor weten we als geen ander wat online wel en niet werkt.

    Dit zeggen klanten over ons

    • “Vanuit eigen ervaring weet ik dat het lastig is om aan professionele en betrouwbare samenwerkingspartners te komen, maar TIC Online Marketing is absoluut zo’n partij.”

      Sjoerd Hansen van Result Internetmarketing

      Lees verder
    • “Een fijne online marketing partij met een proactieve houding, originele ideeën en een langetermijnvisie.”

      David Janssen van VPNOverview

      Lees verder
    • “TIC heeft maatwerk geleverd. Het scherp neerzetten van een visie en die te kunnen vertalen naar een passende website is een kracht die TIC in de klant naar boven haalt.”

      Olaf van den Berg van Vintake

      Lees verder
    • “De jongens van TIC weten goed waar ze over praten, ik heb leuk contact en boek goede resultaten.”

      Joost Jansen van Bergsporter

      Lees verder
    • TIC is een betrouwbare partner die voor de lange termijn gaat en veel expertise in huis heeft. Ik kan TIC van harte aanbevelen als partner voor SEO.

       

      Samuel Beltman van Autowinkel

      Lees verder

    Meer weten?

    Wil je meer te weten komen over online marketing funnels? Neem dan contact met ons op.

    Veelgestelde vragen over online marketing funnels

    Online marketing funnels zijn maatwerk. Voor de ene case is één korte funnel voldoende. Terwijl in een ander geval er meerdere langere funnels nodig zijn om de gestelde doelen te behalen.

    Iedere case is dus weer anders. Op basis van de uitkomsten van de gratis sparringsessie ontvang je een voorstel op maat van ons.

    Funnels zijn in principe voor alle producten of diensten geschikt. Afhankelijk van de complexiteit van het product of de dienst die je verkoopt kan het zijn dat je een korte of lange funnel nodig hebt.

    Maar je kunt funnels ook primair inzetten om herhalingsaankopen te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan webshops die meerdere e-mails versturen over een actie, waarbij de insteek van het bericht steeds net iets anders is. Dat soort e-mails zijn geautomatiseerd en onderdeel van e-mailmarketingfunnels.

    Ja. Ook zakelijke klanten oriënteren zich vaak online voordat ze een product kopen of een dienst afnemen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld verzekeraars gratis online scans aanbieden waarmee je kunt inventariseren welke zakelijke verzekeringen je nodig hebt. Die scan is het begin van hun online marketing funnel.