E-mailmarketing studie: sturen jouw concurrenten betere e-mails?

E-mailmarketing

Hoe weet je of je e-mailmarketing campagnes goed presteren? Natuurlijk zie je je eigen statistieken regelmatig en kun je op basis van voorgaande campagnes bekijken of de resultaten beter worden, maar de echte context mist.

In e-mailmarketing zijn er vijf belangrijke indicatoren voor het evalueren van de prestaties van de campagne: openpercentage, klikpercentage, CTR, afmeldratio en de bounce rate. Iedere afzonderlijke statistieken vertelt je meer over wat ontvangers van je nieuwsbrief vinden.

Zou het niet interessant zijn om naast je eigen resultaten, ook te zien hoe andere bedrijven in dezelfde branche presteren? Hoeveel mensen openen bijvoorbeeld gemiddeld de e-mails van andere webshops? En is mijn percentage lager of hoger dan het gemiddelde?

Bij Newsletter2Go vinden wij dit ook interessant, vandaar dat we ieder jaar een gedetailleerd e-mail branche benchmark onderzoek uitbrengen. In dit e-mail onderzoek kijken we naar miljoenen e-mails — dit keer 360 miljoen — en analyseren we de belangrijkste statistieken van bedrijven werkzaam in 29 verschillende branches.

En dat ging dit jaar zo…

De vijf waarden waar je naar moet kijken

Voordat we de de resultaten van het e-mail onderzoek bekijken geven we je eerst even wat achtergrondinformatie. Wat betekenen ook alweer de bovengenoemde e-mailmarketing KPI’s en hoe worden ze berekend?

Openratio: Het percentage ontvangers dat een e-mail heeft geopend, ofwel op basis van het totaal aantal verzonden, of het totaal aantal daadwerkelijk afgeleverde e-mails. Tel je elke ontvanger slechts één keer, dan heb je de unieke openratio (die gebruikten we in het e-mail branche benchmark onderzoek). De totale openratio en de unieke openratio resulteren in de openingen per ontvanger.

✏ Openratio berekenen:

Unieke openingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Klikratio: Het percentage ontvangers dat op een link in een e-mail heeft geklikt. Ook hier tel je alle kliks of slechts één klik per ontvanger (wij keken wederom naar de unieke klikratio).

✏ Klikratio berekenen:

Kliks : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Click through rate (CTR): Het percentage ontvangers dat na het openen van de e-mail op een link heeft geklikt. Deze waarde helpt om de klikratio beter in verhouding met de openratio te beoordelen.

✏ CTR berekenen:

Klikkende ontvangers : openende ontvangers * 100

Afmeldratio: Het percentage abonnees dat zich heeft afgemeld.

✏ Afmeldratio berekenen:

Afmeldingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Bounceratio: Het aandeel mislukte leveringen van het totaal aantal ontvangers. Hierbij onderscheiden we hard bounces (permanente leveringsproblemen) en soft bounces (tijdelijke leveringsproblemen). Spam bounces worden ook in de bounceratio mee geteld.

✏ Bounceratio berekenen:

Bounces : aantal ontvangers * 100

Welke branches kwam het best (en het slechtst) uit de bus?

In ons e-mailmarketing branche benchmark onderzoek onderzochten we 362.984.425 e-mails in 29 branches die via Newsletter2Go tussen 30.06.2017 tot 30.06.2018 verzonden zijn. De analyse was uiteraard anoniem.

Een overzicht van de branches:

Advies

Architectuur

Bouw

Computer & elektronica

Detailhandel

Dienstverlening

E-commerce

Educatie

Entertainment & evenementen

Financiële sector

Foto & video

Gezondheidszorg

Hobby’s

Huis & tuin

Kunst

Landbouw

Marketingagenturen

Media & uitgeverijen

Muziek

Onroerend goed

Pers

Reclamebureaus

Reizen & transport

Restaurants

Schoonheidssector

Sport

Telecommunicatie

Verenigingen

Verzekeringen

De branche overschrijdende gemiddelde waarden zagen er als volgt uit:

Branche overschrijdende gemiddelde waarden

Hoewel de gemiddelden je ook meer context geven, is het belangrijk om jouw prestaties met je eigen branche te vergelijken. Misschien denk je dat jouw openratio van gemiddeld 27% prima is, maar behoort jouw bedrijf tot de foto- en videobranche. In dit geval presteren jouw e-mails beduidend slechter, de openratio ligt hier namelijk gemiddeld bij 33,50%.

Beheer je een e-commerce? Dan is de kans groot dat de teleurstellende openratio niet per se iets met jouw e-mails te maken heeft. De gemiddelde openratio ligt namelijk bij 16,34%.

Kortom: de branches onderling verschillen erg van elkaar, waardoor het belangrijk is voor een representatieve analyse om je cijfers met je eigen branche te vergelijken.

Gaan we dieper in op de verschillende branches, dan komen een aantal interessante dingen naar voren…

Dit waren de uitkomsten van het e-mailmarketing branche benchmark onderzoek

Openratio

Met 33,59% heeft de branche foto & video wederom de hoogste openratio.

E-commerce heeft zich ten opzichte van 2017 sterk verbeterd, maar vertoont nog steeds de laagste openratio van alle branches met 16,34%

branche gemiddelde waarde

Klikratio

De winnaar was dit jaar terug in de branche hobby’s, met een klikratio van 2,26%

De branche computer & elektronica heeft een klikratio van slechts 2,26%. Vorig jaar kwam de branche verzekeringen het laatst binnen.

branche gemiddelde waarde

Click through rate

De branchegemiddelde CTR is dit jaar 15,38%, in de branche media & uitgeverijen ligt dit percentage zo’n 8% hoger.

De schoonheidssector toont met 9,44% een CTR die zo’n 6% onder het totale branchegemiddelde ligt.

branche gemiddelde waarde

Afmeldratio

Pers nieuwsbrieven zijn relevant als we naar de lage afmeldratio van 0,12% kijken.

Helaas slaat de branche onroerend vaak de plank mis, hier melden gemiddeld 1,11% zich na elke nieuwsbrief af.

branche gemiddelde waarde

Bounceratio

De branche pers wint niet alleen met de laagste afmeldratio, maar ook de laagste bounce ratio — op de voet gevolgd door de e-commerce sector. De reden dat e-commerce goede cijfers vertoont is waarschijnlijk doordat veel nieuwsbrief ontvangers ook klant zijn (of waren). Hierdoor zijn er weinig onjuiste e-mailadressen in de contactlijst.

De hoogste afmeldratio zien we in de branche bouw, met zo’n 6,28%.

branche gemiddelde waarde

 

Conclusie

Hoe presteren uw e-mails in vergelijking met de concurrentie? Mochten uw resultaten minder goed uitvallen, geen zorgen! Er zijn tal van optimalisatiemogelijkheden. Zo schrijft u goede onderwerpregels door u aan 30-50 tekens te houden, regelmatig een A/B-test uit te voeren en personalisaties te gebruiken.

De klikratio is sterk afhankelijk van de inhoud en vormgeving van een nieuwsbrief — denk aan contrasterende call to action knoppen en een goede balans tussen tekst en afbeeldingen.

Stuur daarnaast ook alleen e-mails wanneer u echt iets te melden heeft. Zorg ervoor dat iedere nieuwsbrief voor de lezer relevant is en een meerwaarde biedt.

Benieuwd naar alle statistieken en expert tips om je e-mailmarketing strategie te verbeteren en je concurrentie in te halen? Download het volledige e-mailmarketing branche benchmark onderzoek 2018 en ontdek onze bevindingen in detail.

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je graag meer!

    Lees onze laatste artikelen

    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    Lees meer
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Lees meer
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    Lees meer