Om maar meteen met de deur in huis te vallen: op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. De kosten om een professionele website te laten maken variëren van enkele duizenden tot tienduizenden euro’s. Dat komt omdat met name de kwaliteit van het (maatwerk) webdesign en de techniek achter de website de kosten bepalen. Wel kun je rekening houden met een ondergrens van om de nabij de € 3.000,-.
Maar wat mag je voor dat bedrag verwachten? Aan welk budget heb je doorgaans voldoende? Waarin onderscheid een professionele website zich ten opzichte van een budget website? En hoe zorg je ervoor dat je de investering in de website terugverdiend? Lees verder en je weet het.
Zoals gezegd kost een professionele website minimaal € 3.000,- Hiervoor kun je het volgende verwachten:
Naast de bovenstaande punten is het gebruikelijk dat er voor de oplevering van de website een consult wordt ingepland, waarin je krijgt uitgelegd hoe je de website zelf kunt beheren. Ook krijg je bij de oplevering meestal een handleiding om hetgeen wat besproken is na te kunnen lezen.
Geavanceerde functionaliteiten, zoals een klantenportaal of bestel- en betaalmogelijkheden, worden vaak tegen meerprijs aangeboden. Al met al kun je er vanuit gaan dat voor de meeste bedrijven een budget van tussen de € 3.000,- en € 10.000,- volstaat om een website te laten bouwen die technisch goed is ontworpen en van een effectief design is voorzien.
De kwaliteitsverschillen tussen een professionele website en een budget website, zie je met name terug in de prestaties en de uitstraling. Een professionele website onderscheid zich in de vorm van:
Samengevat krijg je met professionele websites minder snel last van technische mankementen en kan het maatwerk design ervoor zorgen dat je een betere indruk maakt, waardoor websitebezoekers sneller geneigd zijn om klant bij je te worden.
Wanneer je een professionele website hebt laten maken, ben je al snel een paar duizend euro kwijt, het is dus zuur als die investering geen of nauwelijks rendement oplevert. Kortom, je website moet geen kostenpost, maar een opbrengstenpost worden.
Hoewel de meeste marketingbureaus in staat zijn om een goede website te bouwen, vergeten ze daarbij vaak na te denken over de eindgebruikers van de website: de klanten van hun klant. Daarom is het van belang om, voordat de website wordt gebouwd, er eerst een (online) strategie wordt bedacht en uitgewerkt.
De strategie moet op vier pijlers gebaseerd zijn:
Bereiken, boeien, binden en behouden vormen het uitgangspunt bij het bepalen van je online strategie en de doelstellingen. Op basis van de strategie stem je vervolgens de bouw van de website af, waardoor de kans dat je de doelstellingen behaalt zo groot mogelijk wordt. Precies daarom starten we bij TIC Online Marketing altijd met het opstellen van een online marketing strategie, voordat we aan de bouw van de website beginnen. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan onze werkwijze voor het opstellen van een online strategie.
Stel jezelf liever de vraag wat hij je moet opleveren en verhoog (indien mogelijk) het budget als het nodig is om je doelstellingen te behalen. Soms krijgen we ook de vraag van potentiële klanten of we eerst de website kunnen bouwen, om daarna de online strategie op te stellen. Dat raden we af, omdat de kans zeer groot is dat wanneer je die volgorde aanhoudt, de website achteraf voor een groot deel moet worden aangepast. Daardoor maak je onnodig kosten en duurt het langer voordat je de investering hebt terugverdiend. Daar zit je niet op te wachten.
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van professionele websites, maar bovenal hoe we jouw online marketing doelstellingen kunnen behalen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We luisteren graag naar jouw verhaal en ambities.