Zo wordt jouw webshop wél een succes (must have tips)

Succesvol webshop tips

Vorig jaar meldde vereniging INretail dat er alleen al in Nederland tussen de 40.000 en 70.000 webshops actief waren (lees hier het artikel). Als webshopeigenaar is de concurrentie dus moordend en zul je alles op alles moeten zetten om jouw webshop succesvol te maken. Maar hoe pak je dat dan aan? En welke zaken mag je absoluut niet over het hoofd zien? In dit gastblog van Result Internetmarketing legt Sjoerd Hansen het je uit.

Formuleer een ijzersterke propositie

De propositie van je webshop is de reden dat potentiële klanten besluiten om bij jou te kopen. Veel van onze klanten waarvoor we een webshop bouwen zijn geneigd om op de laagste prijs of een uitgebreid assortiment te focussen. Maar je kunt het ook anders insteken, door bijvoorbeeld voor klanttevredenheid/klantbeleving te kiezen en daar je gehele bedrijf op in te richten.

Een voorbeeld: Coolblue

Een voorbeeld van een goed uitgewerkte propositie die is gefocust op de klanttevredenheid/klantbeleving, is die van Coolblue: alles voor een glimlach. Als je de webshop bezoekt, wordt dit direct gecommuniceerd:

  • Voor 23:59 besteld, morgen gratis bezorgd (je krijgt je pakketje snel)
  • 8 echte winkels (voor persoonlijk contact/service)
  • Gratis retourneren (als je product niet voldoet, kost het je niks)
  • 7 dagen per week bezorging (ook in het weekend ontvang je jouw pakketje)
  • Klantenservice tot 23:59 geopend (buiten kantoortijden kun je gewoon bellen)

Je ziet, de gehele dienstverlening is ingericht om de klant een glimlach te bezorgen en Coolblue vermeld dat dan ook op zowat iedere pagina van hun webshop. Je kunt er niet omheen!

Tips bij het formuleren van je propositie

Heb je moeite om voor jouw webshop een goede propositie te formuleren? Stel jezelf in dat geval vragen zoals:

  • Welke problemen/behoeftes hebben mijn klanten en hoe kunnen mijn producten en/of dienstverlening daar een oplossing voor zijn?
  • Op welke manier oriënteren mijn klanten zich?
  • Om welke redenen gaan klanten bij mij weg? Dat kunnen signalen zijn waarop je jouw dienstverlening en/of producten kunt aanpassen.

Het antwoord op de bovenstaande vragen kun je krijgen door onder andere met je klanten in gesprek te gaan, forums te bezoeken en klantreviews van jezelf en van concurrenten te lezen.

Zorg dat je webshop technisch goed functioneert

Lange laadtijden, pagina’s die niet meer bestaan, foutmeldingen bij het bestelproces, enzovoorts. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat bezoekers je webshop snel verlaten. Daarom is het belangrijk om de basis van je webshop, de techniek, goed op orde te hebben. Doe je dat niet? Dan kost dat je gegarandeerd klanten en omzet.

Om die reden raden wij altijd aan om de bouw van een webshop aan specialisten uit te besteden. Heb je al een webshop? Ook dan is het goed om een specialist in te schakelen om in kaart te brengen welke onderdelen geoptimaliseerd kunnen worden.

Goede techniek levert klanten op

Onderschat het technische aspect niet. Bij TIC hebben we cases meegemaakt waarbij een verschil in laadtijd van een seconde al tientallen extra klanten heeft opgeleverd. Dat komt doordat we als mens steeds ongeduldiger worden als we online een product of dienst willen afnemen. Het technische aspect van webshops kan een grote bijdrage leveren aan je succes en is daardoor de investering meer dan waard.

Benut de klantreis door waardevolle content te delen

Als er één ding bij veel webshops ontbreekt, dan is het wel waardevolle content. Vaak blijft het bij een paar regels in de productbeschrijvingen en een aantal productfoto’s. Zonde! Je kunt de hoeveelheid content flink uitbreiden, waarbij je inspeelt op de verschillende fases van de klantreis/het koopproces.

Lang niet iedere klant is namelijk zover om direct een product bij je te bestellen. Daar kun je slim op inspelen met waardevolle content. Onder andere in de vorm van blogs, vlogs en content op je categoriepagina’s.

Bloggen

Een voorbeeld: Jan wilt een nieuwe zakelijke laptop kopen, maar weet nog niet weet welke hij het beste kan kopen. De kans is groot dat hij daarom een zoekopdracht als ‘beste zakelijke laptop’ of ‘welke laptop kopen’ in Google intypt. Op die manier kan hij zich kan oriënteren, voordat hij een weloverwogen aankoop doet.

Dergelijke zoekopdrachten zijn bij uitstek geschikt om met een blog op in te spelen, zodat je onder de aandacht van je doelgroep kunt komen. Nog voordat er een concrete koopbehoefte is ontstaan. Bovendien zorgt het blogartikel ervoor dat de kans groter wordt dat de lezer uiteindelijk bij jouw webshop wilt kopen. Je hebt hem immers geholpen door de informatie te geven die hij zocht.

Kortom, breng alle soorten vragen in kaart die je klanten hebben en schrijf daar vervolgens blogartikelen voor. Je zult zien dat het aantal bezoekers van je webshop gaat groeien. Dat komt doordat je in alle fases van het koopproces die je potentiële klanten doorlopen, waardevolle content deelt.

Vloggen

De aanpak die we zojuist met je hebben gedeeld, kun je ook voor vloggen gebruiken. Het enige verschil, is dat je nu beeld gebruikt in plaats van tekst en je de video’s bijvoorbeeld op YouTube plaatst in plaats van op je website. Allebei is natuurlijk het beste. Om ervoor te zorgen dat de video’s goed vindbaar worden in YouTube, is het onder andere belangrijk om zoekwoorden in de titel, beschrijving en tags van de video te verwerken.

Categoriepagina’s

We gaan weer even terug naar het voorbeeld van de zakelijke laptops. Voor een webshop die dit soort producten verkoopt, zijn de categoriepagina’s bij uitstek geschikt om in te spelen op zoekopdrachten zoals ‘zakelijke laptops’, ‘zakelijke laptops kopen’, of nog specifieker: ‘zakelijke laptops HP’.

De categoriepagina’s zijn immers de overzichtspagina’s waar alle producten uit een categorie bij elkaar staan. Daardoor kun je op deze pagina’s prima enkele korte alinea’s schrijven over het aanbod zakelijke laptops of over de soorten zakelijke laptops die je van het merk HP verkoopt. Google kan daardoor beter bepalen waarover de categoriepagina’s gaan en de pagina’s beter laten ranken. Door aanverwante zoekwoorden in de teksten te verwerken, kun je de online vindbaarheid nog verder vergroten.

Bekijk voor je eigen webshop welke categoriepagina’s je hebt en breng in kaart welke zoekwoorden je op deze pagina’s in een aantal korte alinea’s kunt verwerken. Wordt de tekst te lang? Voeg de tekst dan onderaan op de categoriepagina’s toe. Op manier voorkom je dat je bezoekers eerst door lappen tekst moeten scrollen, voordat ze de producten zien die je verkoopt.

Promoot je blogartikelen, vlogs en categoriepagina’s

Vrijwel iedere branche heeft online veel concurrentie. Als een handjevol concurrenten de tips uit dit artikel toepassen, is er meer voor nodig om hen in de zoekresultaten te verslaan. Daarom is het belangrijk om je content te promoten.

Concreet betekent dat, dat je gastblogs, persberichten, startpaginalinks, infographics en andere vormen van content op andere website gaat plaatsen. In of bij de content verwerk je links die naar jouw webshop verwijzen. Op die manier groeit je online autoriteit in de ogen van Google en win je het in de zoekresultaten van webshops die niet aan promotie doen.

Het promoten van je webshop (ook wel linkbuilding genoemd) is een enorm tijdrovende klus. Zie je het niet zitten om het werk zelf uit te voeren of ontbreekt het je aan tijd? Besteed het werk dan uit. Lees hier meer over het uitbesteden van linkbuilding.

Laat je bezoekers niet uit je handen glippen

Slechts een klein deel van de bezoekers van je webshop koopt bij een eerste bezoek. Daarom is het belangrijk om na hun bezoek met hen in contact te blijven. Dat kun je op meerdere manieren doen. Bijvoorbeeld door hun e-mailadres te vragen of advertenties te tonen als ze andere websites bezoeken.

Verzamel e-mailadressen

Een database met e-mailadressen kan enorm lucratief zijn. Dat komt doordat je je doelgroep kunt benaderen wanneer jij dat wilt. Bijvoorbeeld voor aanbiedingen, nieuwe producten of om ze te informeren over interessante ontwikkelingen of weetjes.

Helaas geeft niemand zijn e-mailadres zomaar aan je, dus zul je actief aan de slag moeten gaan om een e-mailadressenbestand op te bouwen. Dat kun je onder andere op de volgende manieren doen:

  • Je geeft iets waardevols weg. Denk aan een koopgids, een waardebon of een e-book.
  • Bij het bestelproces geef je de klant de mogelijkheid om op de hoogte te worden gehouden van acties, nieuwtjes en dergelijke.

Zorg dat de e-mails die je verstuurd zo relevant mogelijk zijn voor de ontvanger. Dat kun je doen door je database op zo’n manier in te richten, dat je groepen kunt selecteren als je een mailing verzend. Daarmee voorkom je dat iemand die bijvoorbeeld in vrouwenkleding is geïnteresseerd, e-mailberichten over mannenkleding ontvangt.

Retargeting

De bezoekers die geen aankoop in je webshop doen of geen e-mailadres achterlaten, kun je met retargeting alsnog bereiken. Je maakt daarvoor een set advertenties aan die ze op andere websites voorbij zien komen. Op die manier kun je een gedeelte van de personen die je website hebben verlaten weer terug laten klikken naar je webshop, met als doel om ze alsnog een aankoop te laten doen of hun e-mailadres aan je te geven.

Retargeting is niet altijd mogelijk. Via Google heb je bijvoorbeeld meer dan 1000 websitebezoekers in de afgelopen 30 dagen nodig, om in de zoekresultaten retargeting te kunnen doen. Zoek van tevoren dus uit wat de eisen per platform zijn waarop je retargeting wilt inzetten, voordat je met het ontwikkelen van advertenties begint.

Vergroot het vertrouwen bij je bezoekers

In tegenstelling tot een fysieke winkel, kennen de bezoekers van je webshop je vaak niet en kunnen ze je niet zien. Daarom is het belangrijk er alles aan te doen om het vertrouwen van je bezoekers te winnen, zodat ze met een gerust gevoel een bestelling bij je plaatsen. Dat kun je onder andere op de volgende manieren doen:

Keurmerken en awards

Toon alle keurmerken en awards die je bezoeker het gevoel kunnen geven dat je een echt en professioneel bedrijf bent. Denk aan keurmerken zoals het Thuiswinkel Waarborg, of aan keurmerken van brancheorganisaties waarbij je bent aangesloten. Awards die je met jouw webwinkel hebt gewonnen dragen ook bij aan het winnen van het vertrouwen van je bezoekers. Plaats die daarom op je website.

Klantreviews

Als er iets sterk staat, is het wel als andere mensen positief zijn over jouw webshop. Vraag daarom proactief aan klanten om een review achter te laten of jouw website in het algemeen of om producten te beoordelen. Hiervoor zijn diverse geautomatiseerde systemen beschikbaar, zoals klantenvertellen en Kiyoh.

Chatfuncties

Net zoals in een echte winkel, hebben je bezoekers soms behoefte aan hulp. Het schept dan vertrouwen en het levert gemak op als je via een chatfunctie direct je vraag kunt stellen. Er zijn gratis chatsystemen beschikbaar (met betaalde upgrades) zoals Chaport en Pure Chat. Experimenteer met de programma’s om te kijken welke chatfunctie het beste bij jouw behoefte past.

Sparren over hoe jouw webshop succesvol kan worden?

Heb je na het lezen van de tips behoefte om te sparren met onze webshopspecialisten? Of wil je je liever focussen op het runnen van je webshop en de techniek en marketing uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We staan graag voor je klaar.

    Lees onze laatste artikelen

    Kosten voor SEO? Hier kun je rekening mee houden
    Kosten voor SEO? Hier kun je rekening mee houden
    Lees meer
    SEO zelf doen of uitbesteden?
    SEO zelf doen of uitbesteden?
    Lees meer
    Cookies en de AVG, voldoet jouw website aan de wetgeving?
    Cookies en de AVG, voldoet jouw website aan de wetgeving?
    Lees meer