Google Search Console voor Online Marketeers

Google Search Console voor Online Marketeers

Optimaliseer de zoekmachine presentatie van je website

Maak jij nog geen gebruik van Google Search Console data? Dan is dit je wake-up call, aangezien het voor iedere website eigenaar tegenwoordig essentieel is om te weten hoe Google jouw website neerzet. In deze blog wordt aandacht besteed aan de relevantie van deze tool en de inzichten die je hiermee genereert om de prestaties van je site in de zoekmachine te verbeteren.

Kortom, als je gebruikmaakt van Google Search Console dan heb je een eerste stap gezet om ervoor te zorgen dat je website optimaal scoort in de zoekmachine ranking.

Even terug naar de basis: Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis dienst van Google waarbij je inzicht krijgt in het organisch zoekverkeer (niet betaalde zoekresultaten) van je website. Google doet als het ware een aantal metingen van je website, waarmee het de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten checkt; Google crawlt en indexeert jouw website. De resultaten hiervan stelt Google beschikbaar om ervan te leren en je website prestaties te verbeteren.

Als je al een Google account hebt, dan is het eenvoudig om aan de slag te gaan met de Search Console. Het enige wat Google je vraagt is om je website te verifiëren. Daarna kan je bij Google Search Console account inloggen.

Wat kun je met Google Search Console?

Wanneer je gebruikmaakt van Google Search Console, dan krijg je toegang tot rijke informatie over je website. Hieronder worden de belangrijkste voordelen van Google Search Console beschreven:

  1. Inzicht in de vindbaarheid van je website (in de Google zoekmachine)
    Door gebruik te maken van Google Search Console kun je ervoor zorgen dat Google je website vindt in de zoekmachine en daarmee je website gevonden kan worden door bezoekers. Daarnaast krijg je inzicht in de pagina’s die wel en niet worden bereikt door Google.  Hierdoor kan Google Search Console je enorm helpen met de SEO van je website.
  2. Inzicht in de belangrijkste zoektermen
    Google Search Console laat je zien welke zoektermen de bezoeker van je website gebruikt voordat ze op je website komen (en op welke termen je dus niet gevonden wordt). Dit is van belang om je website verder te optimaliseren met deze termen voor de zoekmachine, zodat je steeds beter gevonden wordt door je bezoekers.
  3. Fouten opsporen op je website
    Je website dient foutloos te zijn, aangezien fouten ervoor kunnen zorgen dat belangrijke pagina’s niet worden geïndexeerd door Google en daarmee niet in de zoekmachine vindbaar zijn. In Search Console laat Google je daarom zien waar er fouten in je website zitten (zoals opmaakproblemen, pagina’s die niet meer bestaan, broken links, server errors, malware, hacking, crawlfouten, geblokkeerde URL’s of 404-meldingen). Wanneer Google een fout ziet, kan jij deze fout precies nakijken en verbeteren, zodat je pagina weer gevonden kan worden door bezoekers.
  4. Inzicht in verwijzende domeinen
    In Google Search Console kan je zien welke sites er naar jouw website en pagina’s linken (ook wel een backlink genoemd). Een link van jouw website op een andere website kan zorgen voor meer bezoekers op jouw website. Je leert hiervan meer over hoe mensen effectief bij jou terecht komen. Daarnaast kan je nog dieper kijken naar de webpagina’s die voor de meeste backlinks zorgen. Dit zegt iets over welke pagina’s op jouw website het meest interessant zijn voor andere websites en dus meer bezoekers kunnen genereren.
  5. Webpaginas van elkaar onderscheiden
    In je Google Search Console kan je door alle inzichten begrijpen welke webpagina’s op jouw website belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Hiermee kan je je focussen op de pagina’s die het meest succesvol zijn.

Google doet het werk voor je

Als je met Google Search Console aan de slag wil gaan, dan is het belangrijk dat je minimaal eens per maand bekijkt hoe Google je website op dat moment indexeert. Je kan direct de status van je website inzien in het dashboard wat Google voor je heeft ingericht. Hierin zijn de belangrijkste onderdelen weergegeven (onder andere een foutenoverzicht en zoekanalyse).

Daarnaast stuurt Google je berichten (wanneer gewenst) wanneer er nieuws is omtrent je website. Dit kan een waarschuwingsbericht zijn, bijvoorbeeld wanneer er fouten op je website zijn geconstateerd. Maar het kunnen ook berichten zijn met tips om je vindbaarheid te verbeteren, of een bericht als er een nieuwe stroom aan aantal bezoekers is te zien. Ook als Google je een penalty geeft, dan wordt dit met je gedeeld.

Koppel Google Search Console aan je Google Analytics

Niet alleen is het koppelen van je Search Console aan je Google Analytics account handig zodat je al je gegevens in één account kan terugvinden. Met Google Analytics genereer je al veel informatie over je website prestatie maar door je Search Console te integreren met Analytics krijg daarnaast ook meer gegevens over jouw website prestatie in de organische zoekresultaten. Hierdoor krijg je meer inzichten in je afzonderlijke bestemmingspagina’s (hoe jouw webpagina’s door bezoekers gevonden worden in de zoekmachine) en het doorklik ratio (CTR). Vervolgens kan je precies zien waarom bepaalde webpagina’s beter presteren en gevonden worden door Google in vergelijking met andere webpagina’s. Door deze koppeling heb je een veel duidelijker totaaloverzicht om je website prestatie en je SEO te verbeteren. Voor meer informatie over het koppelen van de twee accounts, kun je de specifieke helppagina van Google raadplegen.

Data is verschillend

Het kan zijn dat je kleine verschillen gaat zien wanneer je beide accounts naast elkaar weergeeft. Dit komt voornamelijk omdat Google voor beide tools de gegevens op een andere manier verwerkt. Google geeft aan dat sommige bezoekers geen JavaScript gebruiken in hun browser en daarom niet door Google Analytics worden gemeteren. Ook worden in Google Analytics alleen de pagina’s gemeten waarop de Javascript-code is geplaatst en in Search Console zijn de gegevens soms nog verder verwerkt. Het is daarom goed om te begrijpen waarom de data verschillend is, zodat je in ieder geval de gegevens uit beide tools meeneemt voor een optimale weergave van je website prestatie.

Hoe kan ik deze informatie ook verkrijgen voor andere zoekmachines?

Het kan zijn dat het voor jouw website ook van belang is om deze informatie in te zien voor andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo. Dit kan belangrijk zijn als deze zoekmachines een groot marktaandeel hebben in een land dat voor jou belangrijk is. Bing en Yahoo hebben samen een eigen tool opgezet en het kan interessant zijn om je ook te verdiepen in de informatie die deze tool je aanreikt.

Wacht niet nog een dag, maar start vandaag

Bekijk regelmatig zelf het dashboard in je Google Console account voor meer informatie over de vindbaarheid van je website. Maar als je de zoekmachine prestatie van jouw website nog meer zou willen optimaliseren, dan helpen wij je daar graag mee. Wij kunnen je onder andere helpen met het opzetten van Google Search Console voor jouw website en het optimaliseren van je website op basis van de informatie uit de tool.

Meer weten over Google Search Console?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je graag meer!

    Lees onze laatste artikelen

    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    Lees meer
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Lees meer
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    Lees meer