Stel, je loopt een boekhandel binnen en kijkt naar de voor jou nog onbekende titels. Hoe kies je dan welk boek je wilt gaan lezen? Een aantrekkelijke cover kan ervoor zorgen dat het ene boek er tussen alle andere uitspringt. Waarschijnlijk neem je even de tijd om een boek om te draaien en de achterzijde te bekijken voordat je beslist of het boek wel of niet de moeite waard is.
Metadata, waaronder vooral page titles en meta descriptions, vormen de ‘boekomslag’ van een webpagina. De page titles en descriptions zijn namelijk de tekstjes zoals die naar voren komen in de zoekresultaten van Google (hierover later meer). Deze metadata geven zoekmachines en potentiële websitebezoekers een kort en bondige uitleg over de content van de website.
Bij het horen van het woord metadata heb je misschien het gevoel dat je je oude Griekse voorvoegsels weer voor de geest moet halen. Echter is het concept van metadata erg simpel. Metadata betekent informatie over data. De metadata bij dit blogartikel zijn bijvoorbeeld onder meer de auteur (ik dus), de datum van schrijven, het berichttype, de categorie, de uitgelichte afbeelding, de titel en beschrijving van die uitgelichte afbeelding, de titel van het artikel en de meta description.
Metadata kunnen worden gebruikt onder meer om informatie terug te vinden binnen een database. Er wordt onderscheid gemaakt tussen structurele metadata en beschrijvende metadata. Structurele metadata beschrijven de relatie van de data tot andere gegevens. Beschrijvende metadata gaan specifiek over de informatie waarop zij betrekking hebben. De metadata die relevant zijn voor SEO kun je zowel structureel (denk aan links naar andere pagina’s binnen hetzelfde domein) als beschrijvend beschouwen (waar gaat de pagina of website over?).
Zoals eerder beschreven zijn de page title en de meta description het meest relevant voor de SEO van je website. De page title heeft invloed op de ranking in Google, de meta description niet. De meta description geeft echter wel de mogelijkheid om met een pakkende en heldere beschrijving van je website of pagina de Google-bezoeker te verleiden om door te klikken. Je kunt immers wel gevonden worden in een zoekmachine, maar als vervolgens niemand op jouw link klikt heb je er alsnog weinig aan.
De page title is voor zoekmachines een belangrijke indicatie waar de pagina over gaat. Om de kans te vergroten dat je pagina op een bepaald zoekwoord goed rankt dien je dat zoekwoord (of die zoekterm) te plaatsen zowel in de page title als in de H1-kop van die pagina. Daarbij kun je het beste het zoekwoord helemaal vooraan in de page title plaatsen.
De meta description is een korte samenvatting van waar de pagina over gaat. Een pakkende tekst zorgt ervoor dat meer mensen op jouw link zullen gaan klikken. Beschouw de meta description als een goed doordachte tweet: beknopt en pakkend, met keywords erin verwerkt waar je doelgroep interesse in heeft.
In sommige gevallen zullen jouw concurrenten, wel of niet met behulp van een SEO specialist, veel zorg en tijd besteden aan het optimaliseren van hun metadata. Dan dien je iets te doen om op te vallen. Een simpele doch relatief weinig gebruikte methode is om speciale tekens en karakters in jouw page titles en meta descriptions te verwerken. Hierbij moet je denken aan pijltjes, scheidingstekens, sterren, etcetera.
Het aanpassen van page titles en meta description kun je eenvoudig zelf doen, al helemaal wanneer je WordPress gebruikt.
Wanneer je WordPress gebruikt kun je namelijk de Yoast SEO Plugin gebruiken. Met Yoast kun je gelijk bij iedere pagina de relevante metadata aanpassen, en direct zien hoe dit er in Google uit komt te zien.
Als je website niet op WordPress draait, kun je de volgende code in de HTML-code toevoegen aan de Head sectie van je pagina:
<meta name=’description’ content=’De tekst die je voor je meta description wilt gebruiken’/>
Houd rekening met het feit dat Google niet altijd de meta description toont die jij hebt opgegeven. Google bepaalt namelijk zelf, mede op basis van de zoekopdracht die de gebruiker in Google heeft opgegeven, of het jouw tekst laat zien of een beschrijving waarvan het denkt dat het beter de lading dekt.
Hieronder een aantal concrete tips die je gelijk kunt toepassen om je page titles en meta descriptions te optimaliseren voor SEO.
Benut de mogelijke ruimte zoveel mogelijk, maar maak de meta descriptions niet te lang om te voorkomen dat deze door Google worden afgebroken. De maximale tekstlengte hangt een beetje af van welke zoekmachine en welk device je gebruikt (bijvoorbeeld desktop pc of smartphone). Het beste kun je een maximum van ongeveer 140 karakters aanhouden.
Wees je ervan bewust dat de bovenstaande tips in de eerste plaats als richtlijnen kunnen worden gebruikt en dat het opvolgen ervan geen garantie biedt voor het behalen van hogere zoekresultaten. Om hoger in Google te komen is het, naast de optimalisatie van de titels en beschrijvingen, ook belangrijk dat je website waardevolle content bevat en technisch goed is opgebouwd.
Waardevolle content is content die aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Bij een technisch goede website kun je onder andere denken aan een website die korte laadtijden heeft en op alle apparaten goed wordt weergegeven.
We hopen je met dit artikel weer iets verder te hebben geholpen in het optimaliseren van je website.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze Online Marketing specialisten of vraag onze gratis seo scan aan.