Wil je meer leads, meer omzet, lagere marketingkosten en geen menselijke fouten meer?
Dan is marketing automation de oplossing! In dit blog ga je leren wat marketing automation is, wat de voordelen zijn van marketing automation en hoe je er zelf mee kunt beginnen.
De naam zegt het al. Je automatiseert je marketing aan de hand van vooraf ingestelde regels. Als een websitebezoeker bijvoorbeeld een whitepaper met SEO tips download dan kun je met behulp van marketing automation hierop reageren.
Bijvoorbeeld door in de dagen daarna een reeks relevante e-mailberichten te versturen met meer SEO tips en een aanbod voor een SEO cursus.
Zo werkt marketing automation. En dit is nog maar één voorbeeld. Je kunt het voor je advertenties, websites, e-mails en nog veel meer gebruiken.
Met een geautomatiseerde marketingcampagne kun je je leads gepersonaliseerde berichten sturen. Vervolgens kun je hun gedrag nauwgezet monitoren, bijvoorbeeld:
Deze informatie kun je gebruiken om je e-mailmarketing nog beter af te stemmen op de behoefte van je leads. Daardoor wordt de kans groter dat ze jouw e-mailberichten openen, de gewenste actie nemen en klant bij je worden.
Marketing automation is de manier om meer omzet te genereren. Een voorbeeld: bij veel webshops kun je op je eerste bestelling een korting krijgen als je je inschrijft voor de nieuwsbrief. Op die manier kunnen de shops je e-mails sturen als er een nieuwe collectie binnen is of als er aanbiedingen zijn. Veel webshops genereren een groot deel van hun omzet via dit soort geautomatiseerde e-mailberichten.
Een zeer effectieve manier om meer geld te verdienen met marketing automation is door het gebruik van de ‘verlaten winkelwagentje mail’.
Met deze mail wijs je websitebezoekers erop dat ze hun winkelwagentje nog moeten afrekenen. Het doel van deze mail is om mensen over de streep te trekken om alsnog een aankoop te doen. Volgens een onderzoek uit 2023 hebben deze e-mails een gemiddeld conversiepercentage van 18,64%.
Mensen maken fouten vanwege vermoeidheid, gebrek aan concentratie of afleiding. Denk aan fouten zoals:
Met marketing automation wordt de kans op fouten een stuk kleiner. Het enige wat je nog foutloos hoeft te doen, is het opzetten van de automations.
Met marketing automation ga je niet alleen meer geld verdienen, maar ook minder uitgeven doordat marketingwerkzaamheden geautomatiseerd worden uitgevoerd. Is personeel dan overbodig? Nee, dat niet. Maar je hebt wel minder personeel nodig om dezelfde hoeveelheid werk te verzetten.
Bovendien kun je de waardevolle capaciteiten van je personeel benutten om andere werkzaamheden uit te voeren, zodat je bedrijf meer kan groeien.
Handmatig e-mails versturen, handmatig social media posts publiceren, medewerkers die iedere klantvraag via de chat moeten beantwoorden… Het kost je bakken met tijd die je niet meer aan andere zaken kunt spenderen. Zonde, want al dit soort werkzaamheden kun je met behulp van marketing automation uitvoeren.
Nu je alle voordelen van marketing automation kent, kun je vast niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Wij helpen je alvast op weg met het onderstaande stappenplan.
Wat zijn de doelen die je wilt bereiken met marketing automation? Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Meer geld verdienen is niet specifiek genoeg. Dit zijn twee voorbeelden van een specifiek doel.
“Ik wil minimaal 4% van mijn verlaten winkelwagentjes converteren” of “Ik wil met minimaal 2% van de leads in gesprek die mijn whitepaper met SEO tips hebben gedownload”.
Je gaat natuurlijk geen felicitatiemail sturen naar iemand die 2 maanden geleden jarig was. Datzelfde geldt voor het versturen van een e-mail aan een man over de nieuwe kledingcollectie voor dames.
Het is dus belangrijk om vooraf je doelgroepen te bepalen en per doelgroep de marketing automation in te richten. Gepersonaliseerde e-mails leveren meer resultaat op dan e-mails die voor iedereen hetzelfde zijn.
Kies het budget dat je wilt uitgeven aan marketing automation. Denk hierbij niet alleen aan de maandelijkse kosten voor de software, maar ook aan de arbeidskosten om de software in te richten, metingen uit te voeren en te optimaliseren.
Er zijn veel verschillende soorten marketing automation softwarepakketten. Bij het kiezen van marketing automation software is het belangrijk om naar de functionaliteiten te kijken die je wilt gaan gebruiken. Een duur pakket waarvan je helft van de functionaliteiten links laat liggen is zonde van je geld.
Bij de meeste leveranciers is het mogelijk om een demo aan te vragen of om de software gratis uit te proberen. Zo kun je op je gemak ervaren of de software aan je verwachtingen voldoet.
Goed om te weten: bij vrijwel softwareleveranciers is het mogelijk om je pakket tussentijds uit te breiden. Maak je dus geen zorgen als je eerst met een beperkt pakket wilt starten.
Je kunt een e-mail funnel bouwen met twee e-mails, maar je kunt het ook grootser aanpakken en een funnel met zes e-mails bouwen. Iedere situatie heeft een andere strategie nodig. De strategie moet het uitgangspunt zijn voor het bouwen van je funnel.
Hoewel je met marketing automation een hoop werk uit handen kunt nemen, is het niet zo dat je niks meer hoeft te doen. Het kan bijvoorbeeld blijken dat je funnels te kort zijn en je leads nog niet klaar zijn om klant bij je te worden. Ook kan het gebeuren dat de titels van je e-mailberichten onvoldoende verleiden om de berichten te openen.
Kortom, meten en optimaliseren is een must en kan het rendement van marketing automation flink verhogen.
Wil je profiteren van de voordelen van marketing automation, maar vind je het lastig om tot een goede invulling te komen? Of heb je simpelweg geen tijd om marketing automation zelf op te pakken?
Neem dan contact met ons op en plan een gratis sparringsessie in. Samen bespreken we je doelgroep, doelstellingen en hoe we marketing automation voor jouw bedrijf kunnen inzetten om die doelen te behalen.