Belangrijkste voordelen en nadelen van SEO

Voordelen en nadelen SEO

Overweeg je om in je online vindbaarheid te investeren en wil je weten wat de voordelen en nadelen van SEO zijn? In dit blog zetten we de belangrijkste punten voor je op een rijtje.

Voordelen van SEO

  • Je wordt vindbaar in alle zoekmachines
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over oplopende klikprijzen voor Google adverteren
  • Je vertoningen in de zoekresultaten worden niet beperkt door klikbudget
  • De gratis zoekresultaten zijn bij uitstek geschikt om je doelgroep te bereiken als ze zich in de oriëntatiefase bevinden
  • Topposities in de gratis zoekresultaten wekken vertrouwen
  • Je wordt weerbaarder tegen online concurrentie
  • Je wordt ook vindbaar in de zoekresultaten voor foto’s, afbeeldingen en video’s

Je wordt vindbaar in alle zoekmachines

Met online adverteren, bijvoorbeeld met Google Ads of Microsoft Ads, wordt je alleen vindbaar in de bijbehorende zoekmachines (Google of Bing).

Het voordeel van SEO, is dat je vindbaar wordt in alle zoekmachines waardoor je meer potentiële klanten bereikt. Dat wordt extra interessant als je doelgroep niet zo handig met computers is. Zo installeren senioren Google Chrome vaak niet op hun Microsoft computer en gebruiken ze Bing als zoekmachine.

Je hoeft je geen zorgen te maken over oplopende klikprijzen voor Google adverteren

In sommige branches zijn de klikkosten voor zoekmachine adverteren zo hoog geworden dat het lastig is om campagnes rendabel te maken. Door te investeren in SEO word je minder afhankelijk van de ontwikkelingen van de klikprijzen. Dit is een belangrijk strategisch voordeel van SEO.

Je vertoningen in de zoekresultaten worden niet beperkt door klikbudget

Vindbaarheid in de gratis zoekresultaten gaat 24/7 door. Hierdoor loop je niet onnodig potentiële klanten mis. Met zoekmachine adverteren kan dat wel gebeuren als je klikbudget op is. Je advertenties zijn dan pas de volgende dag weer zichtbaar.

Gratis zoekresultaten en de oriëntatiefase zijn de perfecte match

De gratis zoekresultaten zijn zeer effectief om je doelgroep in de oriëntatiefase te bereiken. Dit is de fase waarin je doelgroep naar allerlei informatie zoekt om uiteindelijk tot een aankoopbeslissing te komen.

Content in de vorm van blogartikelen, whitepapers, video’s en e-books worden vaak ingezet om de doelgroep in de oriëntatiefase te bereiken en kun je goed op zoekwoorden optimaliseren.

Topposities in de gratis zoekresultaten wekken vertrouwen

Posities in de gratis zoekresultaten zijn niet gekocht en wekken daarvoor meer vertrouwen dan advertenties. Tussen de 40% en 50% van de gebruikers van Google klikt niet op advertenties maar op een gratis zoekresultaat. Goede posities in Google zijn dus een must!

Je wordt weerbaarder tegen online concurrentie

Online marketing en adverteren gaan hand in hand. Dat geldt niet alleen voor Google, maar ook voor social media kanalen. Op zich is er niks mis met adverteren. Maar zoals eerder besproken zijn de klikprijzen in sommige branches zo hoog geworden dat het niet meer loont om te adverteren.

De hoge klikprijzen zijn het gevolg van vraag en aanbod. Hoe meer concurrenten op dezelfde zoekwoorden bieden, hoe hoger de klikprijzen en hoe minder je zichtbaar wordt. Door te investeren in zichtbaarheid in de gratis zoekresultaten maak je jezelf weerbaarder tegen de steeds feller wordende online concurrentie. Dit is een belangrijk voordeel van SEO in vergelijking met SEA (Search Engine Advertising).

Je afbeeldingen, foto’s en video’s worden ook vindbaar

In Google zoeken mensen ook op afbeeldingen, foto’s en video’s. Met goede SEO optimalisatie kun je in deze zoekresultaten goed gevonden worden en verkeer naar je website genereren.

Nadelen van SEO

  • Je bent meestal niet direct vindbaar
  • SEO ontwikkelingen gaan snel
  • Je moet blijven investeren in SEO

Je bent meestal niet direct vindbaar

Als je in SEO investeert levert dat in de meeste gevallen niet direct goede posities in Google op. Een aanloop van enkele maanden voordat je de eerste resultaten ziet is heel normaal.

SEO is dus een (middel)lange termijn investering. Als je echt NU omzet nodig hebt, dan kun je beter in Google adverteren investeren en daarnaast op een laag pitje met SEO aan de slag gaan.

Op die manier komt er op korte termijn geld binnen en bouw je tegelijkertijd aan duurzame online zichtbaarheid in de gratis zoekresultaten.

SEO ontwikkelingen gaan snel

Google voert regelmatig updates door in haar algoritme, waar je op moet inspelen om goede posities in de zoekresultaten te behouden. Ook past Google zo nu en dan de opbouw van de zoekresultaten aan, soms ten koste van de zichtbaarheid van de gratis zoekresultaten.

Als je investeert in SEO en het werk zelf uitvoert, dan moet je ontwikkelingen in de gaten houden en weten hoe je daarop moet inspelen. SEO uitbesteden is daardoor een interessante optie. Zo houd je tijd over voor andere belangrijke zaken.

Je moet blijven investeren in SEO

Als je eenmaal zichtbaar bent in de gratis zoekresultaten betekent dat niet dat je achterover kunt gaan leunen. In de meeste branches zijn veel concurrenten die continu bezig zijn om beter vindbaar te worden. Daardoor zal je zelf ook moet blijven investeren om goed zichtbaar te worden en te blijven.

SEO en linkbuilding

Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Dit is het plaatsen van linkjes naar jouw website op bijvoorbeeld startpagina’s, blogwebsites en nieuwswebsites. Linkjes die naar jouw website verwijzen ziet Google als een stem op jouw website en helpen om een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen.

Veel bedrijven investeren daarom maandelijks in linkbuilding. Wij raden je aan om dat ook te doen. Linkbuilding is alleen een tijdrovend proces. Bovendien is niet iedere link goed en kunnen de verkeerde links je vindbaarheid zelfs tegenwerken. Ons advies is daarom om het werk aan linkbuildingspecialisten uit te besteden. Wij hebben ze toevallig in ons team zitten 😉.

Moet je wel of niet investeren in SEO?

Zoals eerder gezegd klikt 40 tot 50 procent van de mensen in Google niet op advertenties. Als je niet in SEO investeert loop je dus een groot deel van je doelgroep mis. Investeren in SEO is wat ons betreft daarom voor ieder bedrijf goed, ongeacht de sector waarin je actief bent.

Wat daarbij van belang is, is dat je onderzoekt op welke zoekwoorden je een kans hebt om op de eerste pagina in Google te ranken. Op vrijwel ieder zoekwoord is er namelijk concurrentie. Door de zoekwoorden te kiezen waarop de concurrentie niet te zwaar is en je website op die woorden te optimaliseren, profiteer je van de voordelen van SEO en is de kans op succes groot.

Ontdek de SEO kansen voor jouw bedrijf

Bij TIC werken onze SEO specialisten met professionele SEO tools om de zoekwoorden te vinden waarop jouw doelgroep zoekt en waarop de online concurrentie niet te sterk is. Als je hier meer over wilt weten, neem dan contact met ons op. We informeren je graag vrijblijvend over de mogelijkheden.

Liever zelf aan de slag met SEO?

Wil je SEO niet uitbesteden en het werk zelf uitvoeren, maar weet je niet hoe je dat moet doen? Volg dan onze SEO training waarin je alle ins en outs leert over hoe je in Google vindbaar kunt worden, zodat je maximaal kunt profiteren van de voordelen van SEO.

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer