LinkedIn voor bedrijven: zo haal je er het maximale uit

LinkedIn is voor vrijwel ieder bedrijf dat op de zakelijke markt actief is een interessant platform. Niet alleen om klanten aan te trekken en relaties met hen op te bouwen, maar ook om personeel te werven. In dit blog vertellen we je hoe je voor jouw bedrijf het maximale uit LinkedIn kunt halen.

De basis: je LinkedIn bedrijfspagina

Om een LinkedIn bedrijfspagina te kunnen aanmaken heb je een persoonlijk LinkedIn profiel nodig. Vervolgens kun je via dat profiel een bedrijfspagina aanmaken door in het menu rechtsboven op ‘For Business’ te klikken en daarna voor ‘Create Company Page’ te kiezen. Vul vervolgens je gegevens in en je pagina is aangemaakt.

Bedrijfspagina af… en dan?

Je bedrijfspagina vormt de basis van waaruit je de zichtbaarheid van jouw bedrijf kunt uitbouwen. Dat kun je op de volgende manieren doen:

 

Content publiceren

Een bedrijfspagina zonder content is als een etalage zonder producten. Niet rendabel dus. Daarom is het belangrijk om regelmatig content te publiceren. Houd daarbij de volgende richtlijnen aan:

  • Probeer niet overduidelijk te willen ‘verkopen’. Social media, dus ook LinkedIn, is met name geschikt om je doelgroep te inspireren, te informeren en de interactie met hen aan te gaan. Vervolgens zijn nieuwe klanten het logische gevolg.
  • Plaats regelmatig content, bijvoorbeeld 2 of 3 keer per week. De posts blijven over het algemeen lang zichtbaar. Dagelijks posten kan dus averechts werken en voor irritatie zorgen.
  • Wissel af met verschillende soorten content: informatieve blogs, praktijkcases, nieuwtjes over je bedrijf, infographics, whitepapers, e-books, video’s, enzovoorts. Deel ook relevante berichten van andere professionals. Je zult merken dat dat andersom ook met jouw content wordt gedaan (mits je de kwaliteit hoog houdt).
  • Maak iedere post visueel aantrekkelijk. Tekstberichten zonder foto, afbeelding of video vallen niet op in de newsfeed.
  • Zorg dat geen enkele post met een punt eindigt, maar roep altijd op tot het nemen van een actie. Dat kan bijvoorbeeld een link naar je website zijn of een oproep om een comment te plaatsen.

 

Bekijk de prestaties van je content en optimaliseer

Content plaatsen is één, het rendement van die content optimaliseren is twee. Kijk daarom regelmatig naar wat de geposte content oplevert, denk aan:

  • Impressions
  • Likes
  • Comments
  • Shares
  • Clicks

Probeer vervolgens patronen in de resultaten te ontdekken:

  • Op welke dagen en tijdstippen is het bereik van je berichten het grootst?
  • Welke vorm van content (video, tekst, infographics etc.) presteert het beste?
  • Welke onderwerpen waarover je post leveren de meeste interactie op?

 

Vergroot het organische bereik van je bedrijfspagina

Goede content levert doorgaans veel likes en shares op en zorgt daardoor voor een groter organisch bereik dan berichten waarop weinig respons komt. Lok de respons daarom uit. Bijvoorbeeld door in je bericht een vraag te stellen.

Een ander belangrijk element om je organische bereik te vergroten, is om het aantal keren dat je externe links in je bericht verwerkt te beperken. Het doel van LinkedIn is immers dat de gebruikers op het platform blijven. Mag je dan helemaal geen externe links in je berichten plaatsen? Nee, het mag wel, maar beperk het aantal keren dat je het doet.

Check tot slot regelmatig je statistieken en kijk op welke tijdstip je doorgaans de meeste respons op je berichten krijgt. De respons van het eerste uur nadat je een bericht hebt geplaatst heeft grote invloed op je organische bereikbaar in de periode daarna.

Vergroot je bereik nog verder en start met ads

Via LinkedIn Ads kun je het bereik op LinkedIn flink vergroten. In tegenstelling tot andere social media platformen is adverteren op LinkedIn relatief duur. Toch is het interessant om LinkedIn Ads uit te proberen. Je kunt je doelgroep namelijk heel gericht targeten, bijvoorbeeld op:

  • Bedrijfsgrootte (aantal medewerkers)
  • Functie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Interesses

Test met de verschillende targetingopties, analyseer de resultaten en stem je targeting stap voor stap steeds beter af.

Persoonlijke profielen gebruiken voor meer bereik: wel of niet doen?

Bij veel bedrijven worden de persoonlijke profielen van medewerkers gebruikt om het organische bereik van de bedrijfspagina te vergroten. Medewerkers delen de posts van de bedrijfspagina, waardoor de berichten voor hun persoonlijke netwerk zichtbaar worden. Een tactiek die prima werkt als je het ons vraagt. Doe het alleen met mate. Zo voorkom je dat de persoonlijke profielen als spammy worden ervaren.

Maak showcasepagina’s aan

Showcasepagina’s kun je zien als een uitbreiding van je bedrijfspagina. Je kunt ze inzetten om producten, diensten of initiatieven extra aandacht te geven. Het voordeel van showpagina’s is dat je heel gericht verschillende doelgroepen met specifieke content kunt bedienen.

Als je bijvoorbeeld herenschoenen en damesschoenen verkoopt, kun je twee showpagina’s maken zodat je met beide doelgroepen zo relevant mogelijke content kunt delen.

Personeel werven via LinkedIn, hoe doe je dat?

LinkedIn is hét platform als het om zakelijk netwerken gaat. Tegelijkertijd is het de ideale plek om personeel te werven. Je kunt je bedrijfspagina hiervoor inzetten door relevante content te delen, bijvoorbeeld:”

  • Een video of artikel waarin je aangeeft hoe het er in jouw bedrijf achter de schermen aan toe gaat.
  • Een video waarin je medewerkers vertellen waarom ze voor jouw bedrijf werken en wat dat zo leuk maakt.
  • Een artikel over de ambities van jouw bedrijf en welke mensen je zoekt om die ambities waar te maken.

Zorg voor een goede mix tussen berichten die over je bedrijf gaan en berichten die voor (potentiële) klanten zijn. Op die manier voorkom je dat mensen afhaken.

 

Carrièrepagina’s

Carrièrepagina’s (ook wel ‘werken bij’ pagina’s genoemd) zijn te vergelijken met showcasepagina’s. Het zijn aparte landingspagina’s op je bedrijfspagina die als doel hebben om personeel te werven.

Carrièrepagina’s zijn helaas niet gratis en met name voor grote bedrijven. Via het salesteam van LinkedIn kun je een aanvraag voor een carrièrepagina indienen. De kosten voor een pagina lopen al snel op tot duizenden euro’s per jaar.

Jouw bedrijf laten groeien met LinkedIn?

Wil je graag alle ins en outs weten van Linkedin of ben je nieuwsgierig naar hoe je LinkedIn voor jouw bedrijf het beste kunt inzetten? Plan dan een gratis sparringsessie met ons in. Je zit nergens aan vast, de sessie krijg je van ons cadeau.

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer