LinkedIn is voor vrijwel ieder bedrijf dat op de zakelijke markt actief is een interessant platform. Niet alleen om klanten aan te trekken en relaties met hen op te bouwen, maar ook om personeel te werven. In dit blog vertellen we je hoe je voor jouw bedrijf het maximale uit LinkedIn kunt halen.
Om een LinkedIn bedrijfspagina te kunnen aanmaken heb je een persoonlijk LinkedIn profiel nodig. Vervolgens kun je via dat profiel een bedrijfspagina aanmaken door in het menu rechtsboven op ‘For Business’ te klikken en daarna voor ‘Create Company Page’ te kiezen. Vul vervolgens je gegevens in en je pagina is aangemaakt.
Je bedrijfspagina vormt de basis van waaruit je de zichtbaarheid van jouw bedrijf kunt uitbouwen. Dat kun je op de volgende manieren doen:
Een bedrijfspagina zonder content is als een etalage zonder producten. Niet rendabel dus. Daarom is het belangrijk om regelmatig content te publiceren. Houd daarbij de volgende richtlijnen aan:
Content plaatsen is één, het rendement van die content optimaliseren is twee. Kijk daarom regelmatig naar wat de geposte content oplevert, denk aan:
Probeer vervolgens patronen in de resultaten te ontdekken:
Goede content levert doorgaans veel likes en shares op en zorgt daardoor voor een groter organisch bereik dan berichten waarop weinig respons komt. Lok de respons daarom uit. Bijvoorbeeld door in je bericht een vraag te stellen.
Een ander belangrijk element om je organische bereik te vergroten, is om het aantal keren dat je externe links in je bericht verwerkt te beperken. Het doel van LinkedIn is immers dat de gebruikers op het platform blijven. Mag je dan helemaal geen externe links in je berichten plaatsen? Nee, het mag wel, maar beperk het aantal keren dat je het doet.
Check tot slot regelmatig je statistieken en kijk op welke tijdstip je doorgaans de meeste respons op je berichten krijgt. De respons van het eerste uur nadat je een bericht hebt geplaatst heeft grote invloed op je organische bereikbaar in de periode daarna.
Via LinkedIn Ads kun je het bereik op LinkedIn flink vergroten. In tegenstelling tot andere social media platformen is adverteren op LinkedIn relatief duur. Toch is het interessant om LinkedIn Ads uit te proberen. Je kunt je doelgroep namelijk heel gericht targeten, bijvoorbeeld op:
Test met de verschillende targetingopties, analyseer de resultaten en stem je targeting stap voor stap steeds beter af.
Bij veel bedrijven worden de persoonlijke profielen van medewerkers gebruikt om het organische bereik van de bedrijfspagina te vergroten. Medewerkers delen de posts van de bedrijfspagina, waardoor de berichten voor hun persoonlijke netwerk zichtbaar worden. Een tactiek die prima werkt als je het ons vraagt. Doe het alleen met mate. Zo voorkom je dat de persoonlijke profielen als spammy worden ervaren.
Showcasepagina’s kun je zien als een uitbreiding van je bedrijfspagina. Je kunt ze inzetten om producten, diensten of initiatieven extra aandacht te geven. Het voordeel van showpagina’s is dat je heel gericht verschillende doelgroepen met specifieke content kunt bedienen.
Als je bijvoorbeeld herenschoenen en damesschoenen verkoopt, kun je twee showpagina’s maken zodat je met beide doelgroepen zo relevant mogelijke content kunt delen.
LinkedIn is hét platform als het om zakelijk netwerken gaat. Tegelijkertijd is het de ideale plek om personeel te werven. Je kunt je bedrijfspagina hiervoor inzetten door relevante content te delen, bijvoorbeeld:”
Zorg voor een goede mix tussen berichten die over je bedrijf gaan en berichten die voor (potentiële) klanten zijn. Op die manier voorkom je dat mensen afhaken.
Carrièrepagina’s (ook wel ‘werken bij’ pagina’s genoemd) zijn te vergelijken met showcasepagina’s. Het zijn aparte landingspagina’s op je bedrijfspagina die als doel hebben om personeel te werven.
Carrièrepagina’s zijn helaas niet gratis en met name voor grote bedrijven. Via het salesteam van LinkedIn kun je een aanvraag voor een carrièrepagina indienen. De kosten voor een pagina lopen al snel op tot duizenden euro’s per jaar.
Wil je graag alle ins en outs weten van Linkedin of ben je nieuwsgierig naar hoe je LinkedIn voor jouw bedrijf het beste kunt inzetten? Plan dan een gratis sparringsessie met ons in. Je zit nergens aan vast, de sessie krijg je van ons cadeau.