Binnen een website zul je altijd een aantal pagina’s hebben die veel traffic vergaren en een aantal die dat niet of nauwelijks doen. Om ervoor te zorgen dat die laatste groep pagina’s een boost krijgt, is het zaak om deze minder goed renderende pagina’s via interne linking aan je succesvolle pagina’s te koppelen. Op die manier geef je de zwakkere broeders binnen je website een boost, die op termijn ook de beter presterende pagina’s ten goede zal komen. Op deze manier ontstaat er meer traffic binnen je eigen domein wat je individuele pagina’s, maar ook je gehele vindbaarheid ten goede komt.
- Actie: Voeg meer interne links toe aan de goed vindbare pagina’s naar de minder presterende pagina’s (die ook waardevolle content hebben).
Zorg dat pagina’s met een hoog bouncepercentage hun bounce-gedrag kwijtraken
Het is verstandig om niet alleen de vindbaarheid van je website te analyseren, maar ook goed te kijken naar de bouncepercentages van de diverse pagina’s. Pagina’s met een hoog bouncepercentage halen immers traffic binnen, maar bevatten ook eigenschappen die ervoor zorgen dat het verkeer dat op die pagina belandt binnen no-time weer vertrokken is; het zogeheten ‘bouncen’.
Vaak wordt het bouncen veroorzaakt doordat de content op de pagina niet goed aansluit bij de informatiebehoefte van de doelgroep. Waardevolle content, waardoor de bezoekerservaring beter wordt, is één van de belangrijkste rankingfactoren in Google en één van de oplossingen om het bouncepercentage te verlagen. Google wilt immers een goede zoekmachine zijn en zal pagina’s met waardevolle content met betere posities belonen.
Experimenteer daarom met de inhoud van pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben, om erachter te komen wat de oorzaak voor het bounce-gedrag is. Zodra je denkt te weten wat de oorzaak van het bouncen is, kun je dit probleem verhelpen en aan de hand van de statistieken achterhalen of de aanpassingen de juiste waren.
- Actie: Stel jezelf de vraag: is de content relevant voor de gebruikte zoekopdrachten? Verrijk, update of verwijder content op basis van je bevindingen.
Goede pagina’s aanpassen aan Google om ook via die weg traffic te vergaren
Binnen je domein zul je ongetwijfeld pagina’s hebben die aardig wat verkeer genereren, maar niet vanuit organisch zoekverkeer (direct via andere sites en/of social media in plaats van via Google). Om er toch voor te zorgen dat er ook via Google verkeer op deze pagina’s binnenkomt is het zaak om ervoor te zorgen dat je deze pagina’s enigszins aanpast aan de wensen van Google, om op deze manier beter in de zoekresultaten te verschijnen.
In dit artikel over Google Search Console dat we onlangs geschreven hebben, vertellen we meer over hoe je stap voor stap je webpagina’s Google-proof maakt.
- Actie: De content van deze pagina’s komen duidelijk goed overeen met het merk of de website, dus nu is het zaak om deze pagina’s goed te laten ranken in de organische zoekresultaten.
Zowel intern als extern linken
Een goede manier om je webpagina’s een zetje in de Google zoekresultaten te geven is het creëren van verbindingen zowel binnen als buiten je eigen domein. Wat betreft interne linkbuilding heb je de touwtjes zelf in de handen, maar extern ligt dit net wat gecompliceerder. Ga daarom op zoek naar goed scorende websites die qua inhoud raakvlakken hebben met je eigen platform. Trek de stoute schoenen aan en benader de partijen achter deze websites om te zorgen dat ze links naar jouw website opnemen in ruil voor een linkplaatsing terug. Op die manier versterk je de positie van beide websites: een win-win situatie waar beide partijen alleen maar beter van worden! Lees hier alles over de best practices van linkbuilding van dit moment.
- Actie: Benader andere relevante (hoge autoriteit) websites en zorg dat ze een link naar jouw website plaatsen.
Verbeter je Click Through Rate (CTR)
Je domein bestaat uit een web van verschillende pagina’s met als doel je bezoekers op bepaalde plekken te krijgen waar ze tot actie overgaan. Elke pagina heeft dus een andere functie binnen het geraamte van je platform. Het doel is om de bezoeker een aardige tijd op je website te hebben rondhangen en te zorgen dat die bezoeker een zo prettig mogelijke reis aflegt naar de door jou beoogde bestemming. Ga daarom op zoek naar pagina’s waar de Click Through Rate niet hoog is (deze vind je in Search Console via Zoekverkeer > Zoekanalyse) en optimaliseer hierbij de metadata om deze te verbeteren.
De metadata waar het hier dan vooral om draait is de page title en de meta description. Dit zijn de tekstjes die naar voren komen in de Google zoekresultaten. Waar de page title invloed heeft op de ranking, dient de meta description de Google-gebruiker te verleiden om door te klikken (eventueel kun je in het tekstje nog een call-to-action verwerken, zoals ‘lees meer’). Een pakkende page title en meta description kunnen dus direct zorgen voor een hogere CTR bij bepaalde webpagina’s. De ideale tekstlengte van de meta description ligt zo rond de 125 tekens.
- Actie: Optimaliseer jouw metadata om de CTR te verhogen. Wanneer dit niet je resultaten verbetert, stel jezelf dan de vraag of het te verwachten is dat jouw websites gaan ranken.
Optimaliseer je ‘on page content’
Het optimaliseren van ‘on page content’ kan van belang zijn als je in Google Search Console (GSC) ziet dat bepaalde pagina’s traffic binnenhalen op zoekvragen die op de pagina niet goed beantwoord worden. Oftewel, je scoort hoog op zoektermen die niet goed aansluiten op je pagina. Wat je vervolgens kunt doen om deze zoekvragen beter te bedienen is de inhoud van je pagina aanpassen. Zorg ervoor dat de content op de pagina beter aansluit, zonder je hele pagina om te gooien. Dit zorgt ervoor dat bezoekers langer op je pagina blijven en overgaan tot acties zoals het doorklikken naar andere delen van je website.
- Actie: Optimaliseer je on page content en je site zal in de meeste gevallen hierdoor beter gaan presteren.
We hopen dat deze ‘quick wins’ ervoor zorgen dat jouw website nog beter vindbaar wordt in Google.