Wat kost adverteren op Google? (+ tips voor lagere kosten)

Geschreven op 28 januari 2020 door Sjoerd Hansen

De kosten voor het adverteren op Google verschillen per campagne, maar je klikbudget moet minimaal €1,- per dag zijn om te kunnen adverteren. Je betaalt per klik, waarbij de kosten van een aantal factoren afhankelijk zijn:

  1. De klikprijs en het budget dat je instelt
  2. De concurrentie op de zoekwoorden
  3. De kwaliteit van je advertenties

In dit artikel vertellen we je meer over de bovenstaande factoren, die van invloed zijn als je met tekstadvertenties in Google adverteert. Ook ontdek je hoe je de klikkosten kunt verlagen, hoe je het klikbudget bepaalt en delen we waardevolle tips met je over hoe je het rendement van je Google Ads campagne kunt verhogen.

1. De klikprijs

Voor iedere advertentiecampagne kun je instellen hoeveel je maximaal per klik wilt betalen. Daarbij is het overigens niet zo dat Google voor iedere klik de ingestelde maximale kosten daadwerkelijk in rekening brengt. We geven een eenvoudig voorbeeld om toe te lichten hoe dit werkt:

Voorbeeld berekening daadwerkelijke klikprijs

Je wilt maximaal €0,80 voor een klik betalen, dus stel je dit bedrag in als de maximale kosten. Een concurrent stelt een grens van €0,60 per klik in. De campagnes worden online gezet en Google beoordeelt dat de advertenties van gelijke ‘kwaliteit’ zijn (meer hierover onder het kopje: ‘De kwaliteit van je advertenties’). Alleen de ingestelde maximale prijs verschilt.

Een potentiële klant zoekt vervolgens in Google op het zoekwoord waarop jij en je concurrent adverteren. Google plaatst jouw advertentie boven die van de concurrent en de potentiële klant klikt op jouw advertentie, waarvoor €0,61 in rekening wordt gebracht. Oftewel € 0,01 meer dan de maximale klikprijs die de concurrent heeft ingesteld.

Het dagbudget

Om ervoor te zorgen dat de kosten van alle kliks bij elkaar in een maand niet boven het campagnebudget uitkomen, kun je een dagbudget in Google Ads instellen. Google vermenigvuldigd je ingestelde dagbudget met 30,4 dagen om het maandbudget te berekenen (365 dagen per jaar gedeeld door 12 maanden = 30,4 dagen per maand).

Het bedrag op je maandfactuur is nooit hoger dan het maandbudget. Bovendien kun je het budget op ieder gewenst moment verhogen of verlagen, zodat je altijd de regie over de uitgaven blijft houden.

2. De concurrentie op de zoekwoorden

Omdat de klikprijzen van Google op een veilingsysteem zijn gebaseerd, is de prijs die je per klik betaalt onder andere afhankelijk van het aantal concurrenten die op dezelfde zoekwoorden willen adverteren als waar jij op adverteert. Hoe meer concurrenten, hoe hoger de prijs. Hoe minder concurrenten, hoe lager de prijs.

3. De kwaliteit van je advertenties

Google wilt haar gebruikers een goede gebruikerservaring wilt bieden, daarom wordt de klikprijs niet alleen door het aantal concurrenten vastgesteld, maar ook met behulp van een kwaliteitsscore. Hoe hoger de kwaliteitsscore op het zoekwoord waarop je adverteert, hoe minder je per klik hoeft te bieden om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen.
Google baseert de kwaliteitsscore op de volgende factoren:

Tips om de kwaliteitsscore te verhogen

Extensies Google Ads

Een van de manieren om de kwaliteitsscore te verbeteren, is door extensies aan je advertentie toe te voegen.

Zo verhoog je het rendement van Google Ads

Naast het verbeteren van de kwaliteitsscore om de klikkosten te verlagen, kun je diverse acties ondernemen waarmee je het rendement van je Google Ads campagnes nog verder kunt vergroten:

Hoe bepaal je het juiste klikbudget voor Google Ads?

Het bepalen van een klikbudget voor Google Ads is lastig, maar als je al eens geadverteerd hebt en je gaat opnieuw adverteren, dan kun je de zogenoemde ROAS (Return On Ad Spend) berekening maken. Volg hiervoor de volgende stappen, waar je bij de eerste 3 stappen steeds van het gemiddelde uitgaat:

  1. Bereken de orderwaarde van een nieuwe klant.
  2. Bereken wat een nieuwe klant kost.
  3. Bereken hoeveel ingevulde contactformulieren je nodig hebt voor een nieuwe klant.
  4. Bereken wat een formulier waard is: orderwaarde – kosten / aantal formulieren.
  5. Ga na hoeveel websitebezoekers je via Google Ads nodig hebt om een ingevuld contactformulier te krijgen.
  6. Bereken hoeveel je gemiddeld per klik betaalt en vermenigvuldig dat bedrag met het aantal websitebezoekers dat je nodig hebt voor één ingevuld contactformulier.
  7. Deel het uitgerekende bedrag van stap 4 door de uitkomst van stap 6 en je weet wat je ROAS is. Oftewel wat iedere euro die je in Google Ads investeert je oplevert.

Een rekenvoorbeeld

  1. Een nieuwe klant levert gemiddeld €1.000,- op.
  2. De kosten om een nieuwe klant binnen te halen liggen gemiddeld op €100,-.
  3. Uit de statistieken van de website blijkt dat er gemiddeld 3 contactformulieren ingevuld moeten worden voordat het een nieuwe klant oplevert.
  4. Een contactformulier heeft daardoor een waarde van: €1.000, – – €100,- / 3 = €300,-
  5. Uit de statistieken blijkt dat er 50 websitebezoekers nodig zijn voor één ingevuld contactformulier.
  6. De gemiddelde klikkosten bedragen €1,50-. Dat betekent dat we €1,50- X 50 bezoekers = €75,- per ingevuld contactformulier betalen.
  7. Iedere euro die we in Google Ads investeren levert dus €300,- / €75,- = €4,- op.

Klikbudget bepalen voor een eerste campagne

Als je voor het eerst met Google Ads gaat adverteren, is het bepalen van het budget wat lastiger. Gebruik in dat geval de marge op je product of dienst om tot het budget te komen. Om de marge uit te rekenen trek je van je verkoopprijs exclusief btw alle kosten af (denk hierbij aan inkoop-, verkoop-, en leveringskosten). Het bedrag dat overblijft is je marge.

Van de marge kun je vervolgens een percentage pakken dat je gebruikt om op Google Ads te adverteren. Vervolgens is het een kwestie van testen en data verzamelen of het budget voldoende rendement oplevert. Daarvoor kun je de ROAS berekening gebruiken.

Vrijblijvend sparren over jouw Google Ads campagne?

Wil je aan de slag met Google Ads, maar weet je niet goed hoe je het voor jouw situatie het beste kunt aanpakken? Of heb je al een campagne draaien, maar zijn de resultaten niet naar je zin? Neem dan contact met ons op om vrijblijvend te sparren over hoe we voor jouw bedrijf online groei kunnen realiseren.

Ook interessant om te lezen

Marketing automation: wat is het en hoe zet je het in?

30 mei 2020 door Sjoerd Hansen

Marketing automation: wat is het en hoe zet je het in?
Lees meer
Conversie website verbeteren: zo doe je dat

9 mei 2020 door Sjoerd Hansen

Conversie website verbeteren: zo doe je dat
Lees meer
Wereld Back-up Dag: Maak back-ups om je bestanden te beschermen

31 maart 2020 door Benjamin Blaschke

Wereld Back-up Dag: Maak back-ups om je bestanden te beschermen
Lees meer