De kosten voor het adverteren op Google verschillen per campagne, maar je klikbudget moet minimaal €1,- per dag zijn om te kunnen adverteren. Je betaalt per klik op een advertentie, waarbij de kosten van een aantal factoren afhankelijk zijn:
In dit artikel vertellen we je meer over de bovenstaande factoren, die van invloed zijn als je met tekstadvertenties in Google adverteert. Ook ontdek je hoe je de klikkosten voor de advertenties kunt verlagen, hoe je het klikbudget bepaalt en delen we waardevolle tips met je over hoe je het rendement van je Google Ads campagne kunt verhogen.
Voor iedere advertentiecampagne kun je instellen hoeveel je maximaal per klik op een advertentie wilt betalen. Daarbij is het overigens niet zo dat Google voor iedere klik de ingestelde maximale kosten daadwerkelijk in rekening brengt. We geven je een eenvoudig voorbeeld om toe te lichten hoe dit werkt:
Je wilt maximaal €0,80 voor een klik betalen, dus stel je dit bedrag in als de maximale kosten. Een concurrent stelt een grens van €0,60 per klik in. De campagnes worden online gezet en Google beoordeelt dat de advertenties van gelijke ‘kwaliteit’ zijn (meer hierover onder het kopje: ‘De kwaliteit van je advertenties’). Alleen de ingestelde maximale prijs verschilt.
Een potentiële klant zoekt vervolgens in Google op het zoekwoord waarop jij en je concurrent adverteren. Google plaatst jouw advertentie boven die van de concurrent en de potentiële klant klikt op jouw advertentie, waarvoor €0,61 in rekening wordt gebracht. Oftewel € 0,01 meer dan de maximale klikprijs die de concurrent heeft ingesteld.
Om ervoor te zorgen dat de kosten van alle kliks bij elkaar in een maand niet boven het campagnebudget uitkomen, kun je een dagbudget in Google Ads instellen. Google vermenigvuldigd je ingestelde dagbudget met 30,4 dagen om het maandbudget te berekenen (365 dagen per jaar gedeeld door 12 maanden = 30,4 dagen per maand).
Het bedrag op je maandfactuur is nooit hoger dan het maandbudget. Bovendien kun je het budget op ieder gewenst moment verhogen of verlagen, zodat je altijd de regie over de uitgaven blijft houden.
Omdat de klikprijzen van Google op een veilingsysteem zijn gebaseerd, is de prijs die je per klik betaalt onder andere afhankelijk van het aantal concurrenten die op dezelfde zoekwoorden willen adverteren als waar jij op adverteert. Hoe meer concurrenten, hoe hoger de prijs. Hoe minder concurrenten, hoe lager de prijs.
Google wilt haar gebruikers een goede gebruikerservaring wilt bieden, daarom wordt de klikprijs niet alleen door het aantal concurrenten vastgesteld, maar ook met behulp van een kwaliteitsscore. Hoe hoger de kwaliteitsscore op het zoekwoord waarop je adverteert, hoe minder je per klik hoeft te bieden om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen.
Google baseert de kwaliteitsscore op de volgende factoren:
Naast het verbeteren van de kwaliteitsscore om de klikkosten te verlagen, kun je diverse acties ondernemen waarmee je het rendement van je Google Ads campagnes nog verder kunt vergroten:
Het bepalen van een klikbudget voor Google Ads is lastig, maar als je al eens geadverteerd hebt en je gaat opnieuw adverteren, dan kun je de zogenoemde ROAS (Return On Ad Spend) berekening maken. Volg hiervoor de volgende stappen, waar je bij de eerste 3 stappen steeds van het gemiddelde uitgaat:
Maak voor je eigen businesscase een soortgelijke berekening zodat je weet wat de advertenties in Google je kosten en opleveren. Op die manier weet je wanneer Google Ads rendabel is. Het is overigens niet zo dat wanneer de kosten voor je Google advertenties te hoog zijn, dat je dan maar niet op Google moet adverteren. Mogelijk zijn je landingspagina’s niet goed genoeg, waardoor er te weinig conversies binnenkomen. Of misschien is je Google Ads campagne niet goed ingesteld, waardoor je onnodig veel kosten kosten maakt.
Als het je niet lukt om je campagnes rendabel te maken, vraag dan onze gratis Google Ads scan aan. We kijken vrijblijvend waar het beter kan en geven je concrete adviezen waar je direct mee aan de slag kunt gaan.
Als je voor het eerst op Google gaat adverteren, is het bepalen van het budget wat lastiger. Gebruik in dat geval de marge op je product of dienst om tot het budget te komen. Om de marge uit te rekenen trek je van je verkoopprijs exclusief btw alle kosten af (denk hierbij aan inkoop-, verkoop-, en leveringskosten). Het bedrag dat overblijft is je marge.
Van de marge kun je vervolgens een percentage pakken dat je gebruikt om op Google te adverteren. Vervolgens is het een kwestie van testen en data verzamelen of het budget voldoende rendement oplevert. Daarvoor kun je de ROAS berekening gebruiken.
Smaken de besproken tips naar meer? Volg dan onze Google Ads training waarin je onder andere leert: