Onze ervaringen met Contentbird

Onze ervaringen met Contentbird

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel bedrijven die SEO, SEA en web analytics inzetten om gemakkelijker gevonden te worden op het internet. Alle linkbuilding, online PR en content marketing die daarbij komen kijken kunnen er al snel voor zorgen dat je als online marketeer het overzicht kwijtraakt. Mails van mogelijke vermeldingen die lange tijd onbeantwoord blijven, het niet toekomen aan het controleren van je backlinks, geen duidelijk zicht op de diversiteit van je linkprofiel: het zijn allemaal problemen waar de beginnende marketeer vroeg of laat mee te maken krijgt.

Om deze reden zijn er tools zoals Contentbird, die jou kunnen helpen om jouw online marketing en SEO processen efficiënter, minder tijdrovend en vooral overzichtelijker te maken. In 2010 zijn wij begonnen met het gebruiken van Contentbird. Aangezien we nu een aantal jaren verder zijn en de “experimenteer”-fase wel zo’n beetje hebben gehad, vond ik het leuk om in dit artikel onze eerste ervaringen met Contentbird met je te delen.

Contentbird in het kort

Allereerst zal ik even kort uitleggen wat Contentbird nou precies doet. Contentbird, ontwikkeld door een Duits softwarebedrijf en een relatieve nieuwkomer op de SEO tools markt, presenteert zichzelf als een alles-in-één oplossing voor SEO project management met een aantal verschillende tools onder één dak. Meer dan alleen een strategische SEO tool, is Contentbird vooral ook een project management tool voor moderne SEO projecten. Hieronder een korte video over Contentbird:

Waarom een professioneel SEO bedrijf niet zonder dit soort tools kan

SEO-tools zoals Contentbird zijn eigenlijk essentieel voor ieder professioneel SEO bedrijf, omdat ze structuur aanbrengen aan alle verschillende processen die komen kijken bij een online marketing campagne. Contentbird gaat nog een stap verder en verandert ieder SEO-project in één gestroomlijnd en gefaseerd proces, waarbij de gebruiker simpelweg opeenvolgende stappen hoeft op te volgen. Het Contentbird-systeem bestaat namelijk globaal uit vijf onderdelen: “Research”, “Planning”, “Creation”, “Distribution” en “Analysis”. Deze onderdelen kan men ook beschouwen als de opeenvolgende stappen voor het uitvoeren van een effectieve SEO campagne:

  • Eerst dient men goed te onderzoeken (“Research”) welke keywords aanslaan en welke websites men het beste kan benaderen voor linkbuilding activiteiten. Voor dit laatste heeft Contentbird een uitstekende tool, namelijk de “Sitehunter” die relevante partnerpagina’s, concurrenten, blogs, fora’s en portals op het internet voor je verzameld op basis van opgegeven keywords.
  • De tweede stap in het online marketing proces is het opstellen van meetbare doelen en het maken van een planning (“Planning”). Hoeveel vermeldingen wil je bereiken, wat voor soort links op wat voor soort sites, en in welke termijn? Hier heeft Contentbird een handige tool voor, de “Link Pipeline”, waarmee je voor elke maand een aantal “link targets” op kunt stellen en die je helpt om overzichtelijk de gehele progressie van je project bij te houden.
  • Daarna volgt het creëren van waardevolle SEO content (“Creation”). Hierbij moet men vooral denken aan (blog)artikelen die men kan plaatsen op de eigen site of op de site van een partner, waarin een aantal relevante keywords en backlinks naar jouw website kunnen worden verwerkt.
  • Vervolgens is stap 4 het contacteren van potentiële linkpartners (“Distribution”). Hierbij is het van grote waarde dat je al je SEO communicatiestromen vanuit Contentbird kunt beheren, en dat je relevante resultaten van de Sitehunter meteen kunt doorsluizen naar het distributiegedeelte van Contentbird. Voor iedere site kun je dan vervolgens een unieke communicatie-log aanmaken.
  • Wanneer het gelukt is om je links te plaatsen, kun je deze opslaan in het systeem zodat ze in het laatste onderdeel “Analysis” komen te staan. De laatste fase van een effectieve SEO campagne is immers ook het regelmatig controleren van je backlinks (staan ze nog online?), het inzichtelijk houden van je linkprofiel (is er voldoende diversiteit & relevantie in je links?) en het maken van rapportages.

 

De voordelen die het voor ons heeft gehad

  • Alle documenten en processen in één systeem
  • Snel relevante sites vinden en direct utiliseren
  • Totaaloverzicht van je gehele netwerkLinkbird, een alles-in-één SEO tool

Waar Contentbird ons tot nu toe vooral in heeft geholpen is het creëren van een totaaloverzicht van al onze lopende SEO-projecten, die wij uitvoeren voor onze verschillende klanten. In plaats van voortdurend te hoeven schakelen tussen verschillende documenten, Excel-sheets en e-mailstromen, kunnen wij dat nu allemaal onderbrengen in één systeem. Daarnaast maakt de Sitehunter het erg gemakkelijk om in een korte tijd een groot aantal relevante sites te vinden, die wij vervolgens in een gestroomlijnd proces kunnen benaderen of soms zelf direct een link op kunnen plaatsen. Een andere functionaliteit binnen Contentbird waar wij erg veel aan hebben, is de mogelijkheid om al onze contacten in te laden en voor ieder contact in een mum van tijd een zogenaamd “Page network” te creëren. Bij een Page network kunnen alle sites of webpagina’s waar wij ooit een link op hebben geplaatst worden ondergebracht en worden gekoppeld aan een specifiek contactpersoon. Ondanks dat de tool behoorlijk prijzig is en de gebruiker in één keer moet betalen voor het hele komende jaar, denken wij dat Contentbird de kosten driedubbel waard is. Kortom; Contentbird heeft zich in een korte tijd bewezen als een niet te missen SEO tool voor professionele online PR.

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen je graag meer!

    Lees onze laatste artikelen

    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    Lees meer
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Lees meer
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    Lees meer