Of je nu je website gaat herstructureren, of overstapt naar een nieuwe domeinnaam: voor een succesvolle website migratie is het van belang dat je gestructureerd te werk gaat. Op die manier voorkom je dat je belangrijke zaken over het hoofd ziet, die grote gevolgen kunnen hebben voor je online vindbaarheid.
In dit blogartikel vertellen we je daarom stap voor stap hoe je een website migratie aanpakt. Om het overzicht te behouden delen we de stappen op in 3 onderdelen:
De voorbereiding van de website migratie is van groot belang om problemen, zoals verlies van posities in Google, te voorkomen Voer in ieder geval de volgende taken uit:
Om de impact van het migreren van je website achteraf te kunnen meten, is het aan te raden om de huidige prestaties van je website in kaart te brengen. Kijk daarbij naar:
*Het bouncepercentage is een sessie waarbij je websitebezoeker slechts één pagina op je website bekijkt. Een hoog bouncepercentage kan een signaal zijn dat je landingspagina’s niet goed aansluiten bij de behoefte van je websitebezoekers.
Als je in het echt gaat verhuizen, dan sorteer je al je spullen:
Diezelfde benadering kun je voor de content gebruiken die op je huidige website staat:
Een content analyse geeft je antwoord op deze vragen. Verzamel voor al je pagina’s daarom minimaal de volgende data:
Geef vervolgens per pagina aan wat ermee moet gebeuren: migreren, verwijderen of updaten/optimaliseren.
Het migreren van een website biedt SEO kansen. Doordat je bij de vorige stap alle content in kaart hebt gebracht, heb je namelijk een goed overzicht van de mogelijkheden om de SEO van je website te verbeteren.
Bekijk per pagina die je wilt migreren of het belangrijkste zoekwoord van die pagina op de volgende plekken staat:
Door het bovenstaande te doen zie je waar zoekwoorden toegevoegd kunnen worden. Benut die kansen en voer de SEO optimalisaties door.
Zoals net besproken is het voor de vindbaarheid van je website aan te raden om zoekwoorden in de URL’s van je pagina’s te verwerken. Maar waarom is dat? En wat zijn de aandachtspunten als je een URL aanpast? Een voorbeeld:
Stel dat je URL er zo uitziet:
http://voorbeeldwebsite.nl/?p=123 of http://voorbeeldwebsite.nl/archieven/123
Google kan aan de hand van een URL met ‘?p=123’ of ‘123’ niet bepalen waar de pagina over gaat en zal een URL waar een zoekwoord in verwerkt is daardoor sneller een hogere positie in de zoekresultaten geven.
Maar ook in je communicatie staat een URL met nummers vreemd. Zie je het voor je: ‘’bekijk al onze aanbiedingen op voorbeeldwebsite.nl/?p=123’’. Een URL als voorbeeldwebsite.nl/aanbiedingen staat veel beter en is voor je doelgroep gemakkelijk te onthouden.
Een 301 redirect gebruik je als je bij het migreren van je website een pagina laat vervallen of als je de pagina behoud, maar de URL wijzigt. De redirect zorgt ervoor dat je bezoeker naar de juiste pagina/URL wordt doorgestuurd. Dat is belangrijk omdat:
Om ervoor te zorgen dat je geen belangrijke 301 redirects over het hoofd ziet, is het aan te raden om bij de uitgevoerde content analyse bij iedere oude URL de nieuwe URL te vermelden.
Maar wat als je geen nieuwe pagina maakt, omdat een dienst of product is komen te vervallen? Ook dan is het goed om een redirect te maken. Bijvoorbeeld naar de pagina van een alternatief product of dienst. Heb je geen alternatief product of dienst? Stuur de oude URL dan door naar de homepage van je website.
Is je website al een paar jaar oud? Dan is de kans groot dat er inmiddels flink wat websites zijn die naar jouw website linken. Omdat backlinks nog steeds een grote invloed hebben op je online vindbaarheid, is het belangrijk dat je in kaart brengt welke websites naar je linken en naar welke pagina’s de links verwijzen.
Zo maak je je zogenoemde ‘backlinkprofiel’ inzichtelijk en voorkom je dat je per ongeluk pagina’s met veel backlinks verwijdert waardoor je vindbaarheid achteruit gaat. Dit wil overigens niet zeggen dat je pagina’s met veel backlinks niet meer kunt verwijderen. Dat kan nog steeds, maar dan wel met behulp van een 301 redirect.
Soms kan het gebeuren dat je bij het migreren van je website een pagina verwijdert en vergeet om een 301 redirect aan te maken. In dat geval is het belangrijk om voor een goede 404 pagina te zorgen, in plaats van dat de eerdergenoemde 404 error melding wordt getoond.
Zorg dat de 404 pagina de bezoeker aanspoort om op je website te blijven. Dat kun je onder andere doen door:
Naast URL’s is het bij het migreren van je website belangrijk om domeinen en subdomeinen goed door te verwijzen. Een subdomein is een wat langere variant van je ‘normale’ domeinnaam. Voor ons, TIC Online Marketing, zou een domein en een subdomein bijvoorbeeld kunnen zijn:
Stel dat we naar een ander domein over zouden stappen, bijvoorbeeld naar https://ticinternetmarketing.nl/, dan moeten we het oude domein en subdomein doorverwijzen naar de nieuwe domeinen. Daarbij is het ook van belang om het SSL-certificaat (https) aan het nieuwe domein te koppelen. Anders krijgen je bezoekers de melding te zien dat je website niet beveiligd is.
Bij het migreren van je website is het belangrijk om te checken of de koppeling met Google Analytics nog intact blijft. Is dat niet het geval, bijvoorbeeld omdat je naar een nieuwe domeinnaam overstapt, dan zul je de trackingcode van Google Analytics opnieuw aan je website moeten koppelen.
Heb je de voorgaande stappen doorlopen en kan je nieuwe website live gaan? Dan is het belangrijk om de sitemap van je nieuwe website bij Google aan te melden. Dat kun je doen via de Google Search Console. Als je in de Google Search Console bent ingelogd, kun je de sitemap via het menu-item ‘Sitemaps’ aanmelden.
In de eerste weken nadat je nieuwe website online staat, is het belangrijk om regelmatig in de Google Search Console in te loggen om te kijken of er ‘crawl errors’ zijn. Oftewel: of Google bij een bezoek aan je website niet tegen technische problemen aanloopt. Check daarnaast of de nieuwe website in de zoekresultaten wordt opgenomen. De termijn hiervoor varieert van enkele dagen tot enkele weken.
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, brengt een website migratie veel werk met zich mee. Bovendien kunnen fouten in de migratie ervoor zorgen dat de online vindbaarheid van je website een flinke deuk oploopt.
Kleine bedrijven, maar ook grote bedrijven als Rabobank hebben dit ervaren. Zo stond Rabobank voor de lancering van hun nieuwe website begin 2006 met veel zoekwoorden op pagina 1 in Google. Denk aan termen zoals ‘persoonlijke lening’, ‘lenen’ en ‘doorlopend krediet’. Zoektermen met duizenden zoekopdrachten per maand!
Vervolgens werd de nieuwe website gelanceerd, zonder dat de oude URL’s met een 301 redirect naar de nieuwe URL’s werden doorverwezen. Het gevolg: 404 errors en een groot verlies van backlinks die nog naar de oude URL’s verwezen. Een aantal weken later was Rabobank op veel zoekwoorden tientallen posities gezakt!
Toen Rabobank het probleem had opgelost, heeft het vervolgens nog maanden geduurd voordat de rankings weer op het oude niveau waren. Dat betekent dus maandenlange schade in de vorm van weinig websitebezoekers en minder leads.
Hoewel een migratie van een website nooit geheel zonder risico is – je online vindbaarheid kan immers positief of negatief beïnvloed worden – kun je veel schade voorkomen door de migratie op de juiste manier uit te voeren.
Heb je geen ervaring met website migraties? Dan is ons advies om het werk uit te besteden. Zo weet je zeker dat de migratie goed wordt uitgevoerd.
Wil je jouw website migreren en heb je de behoefte om vrijblijvend te sparren over hoe de migratie het beste kan worden aangepakt? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee en informeren je vrijblijvend over de mogelijkheden. Ook kunnen we je diverse voorbeeldcases presenteren over succesvolle migraties die we voor onze klanten hebben uitgevoerd.