Linkbuilding is altijd een van de belangrijkste onderdelen van SEO geweest en waarschijnlijk gaat dit in de toekomst niet snel veranderen. Het is voor Google immers een manier om de autoriteit van een website te bepalen. Wat wel is veranderd, is de waarde die Google aan inkomende links toekent. Het gaat tegenwoordig niet zozeer om het aantal links dat je hebt, maar om de kwaliteit daarvan. Wil je vandaag de dag online vindbaar worden én blijven, dan is het dus belangrijk om in kwalitatieve linkbuilding te investeren.
Er zijn helaas nogal wat online marketing bureaus die beweren dat ze aan kwalitatieve linkbuilding doen, maar achteraf blijkt dat dat vaak niet het geval is. Daarom is het goed om te weten wat voor linkbuildingvorm het is. Kwalitatieve linkbuilding is het geleidelijk uitbouwen van het aantal inkomende links vanaf relevante websites. Concreet betekent dit het volgende:
Links zijn het meest waardevol als ze in een stuk content zijn verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld een gastblog, persbericht of een publicatie van een onderzoek zijn. Doordat de link in een stuk content is verwerkt, kan Google bovendien de context van de link beter begrijpen dan wanneer de link bijvoorbeeld op een startpagina staat. Daardoor is de zoekmachine beter in staat om vast te stellen op welke zoekwoorden hij je website kan vertonen.
Kwalitatieve linkbuilding heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van de slechte vormen die we zojuist hebben genoemd. De belangrijkste zijn:
Het grootste voordeel van kwalitatieve linkbuilding, is dat je duurzaam online vindbaar wordt. Je gebruikt immers geen linkbuildingtrucjes die Google afkeurt. Je hoeft je daardoor bij een Google update geen zorgen te maken of je bedrijf de volgende dag nog wel vindbaar is. Bovendien blijft je website vindbaar als je besluit om het linkbuilden even te pauzeren. Dat is een groot voordeel ten opzichte van online adverteren.
Links vanaf kwalitatief goede websites leveren verwijzingsverkeer op, zodat het aantal bezoekers op je website toeneemt. Het voordeel van verwijzingsverkeer, is dat de websitebezoekers geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt en daardoor wordt de kans groter dat ze nu of in de toekomst zaken met je willen doen.
Los van de linkjes en betere vindbaarheid die gastblogs, persberichten en onderzoeken je opleveren, versterken ze ook je autoriteit. Door inhoudelijk sterke content te delen laat je immers zien dat je verstand van zaken hebt. Daardoor wordt de kans groter dat wanneer er bij je potentiële klanten een behoefte aan jouw diensten of producten ontstaat, ze aan jou denken.
Als het economisch wat minder gaat en je moet bezuinigen, kan het in de meeste gevallen geen kwaad om het linkbuildingwerk tijdelijk op een lager pitje te zetten of zelfs kort te pauzeren. Zoals gezegd, is je website dan echt niet van de een op de andere dag ineens niet meer te vinden. Potentiële klanten blijven je bedrijf vinden, zodat je beter in staat bent om een financieel minder goede periode te overbruggen.
We raden je echter aan om in een dergelijke periode eerst op andere onderdelen te bezuinigen, in plaats van op de marketing. Ieder bedrijf kan immers alleen voortbestaan met (nieuwe) klanten. Daarom is het niet verstandig om als eerste op het budget te bezuinigen waarmee je nieuwe klanten kunt werven.
Linkbuilding levert het beste resultaat op als je het doordacht aanpakt. Daarom is het belangrijk om vooraf een goede linkbuildingstrategie uit te werken. Bij TIC hanteren we voor al onze klanten en ons eigen netwerk van ruim 300 webshops, een vaste strategie die zich keer op keer bewezen heeft.
Met het zoekwoordenonderzoek brengen we in kaart op welke woorden de doelgroep online zoekt om informatie en producten en/of diensten te vinden. De gevonden zoekwoorden onderzoeken we vervolgens op de organische concurrentie (de concurrentie in de gratis zoekresultaten). Op die manier kunnen we een inschatting maken van de termijn waarop we met welke zoekwoorden op de eerste pagina in Google kunnen komen.
De basis voor goede online vindbaarheid is een website die technisch in orde is. Daarom voeren we een technische analyse uit en optimaliseren we de website indien dat nodig is.
De kracht van linkbuilding gaat deels verloren als de webpagina’s waarnaar de links verwijzen niet op zoekwoorden geoptimaliseerd zijn. De kansrijke woorden die in het zoekwoord- en concurrentieonderzoek naar voren zijn gekomen, verwerken we daarom in de webpagina’s.
Daarnaast zorgen we ervoor dat de content op de pagina’s op de informatiebehoefte van je doelgroep is afgestemd. Content die met de doelgroep in het achterhoofd is geschreven, is namelijk – naast inkomende links en een technisch goed opgebouwde website – één van de belangrijkste rankingfactoren in Google. Lees hier meer over in ons blogartikel ‘Hoe kom ik hoger in Google?‘.
De laatste stap voordat we met het linkbuilden starten, is een analyse van het huidige linkprofiel. We brengen onder andere in kaart of er linkbronnen zijn die verwijderd moeten worden en of de linkteksten van de huidige links niet overgeoptimaliseerd zijn. Op die manier weten we zeker dat de kracht van de nieuwe links niet wordt tegengewerkt door het huidige linkprofiel.
Door alle voorgaande stappen, hebben we een stevige basis gecreëerd om online goed gevonden te worden en starten we met de linkbuildingwerkzaamheden. De eerste resultaten zijn vaak al binnen enkele maanden zichtbaar.
Wil je vrijblijvend sparren over hoe kwalitatieve linkbuilding voor jouw bedrijf de online zichtbaarheid kan vergroten, zodat je website een belangrijke leadgenerator kan worden? Of heb je een linkbuildingpartij die het werk voor je uitvoert, maar ben je niet tevreden over de resultaten? Neem dan contact met ons op om vrijblijvend met onze linkbuildingspecialisten te sparren over wat voor we voor je kunnen betekenen.