Featured snippets: waarom positie #0 je nieuwe doel moet worden

Meer dan 30% van alle Google-gebruikers klikt door op het eerste zoekresultaat en minder dan 10% kijkt verder dan de eerste resultatenpagina. Niet zo gek dus dat mensen zich doodstaren op een aantal woorden waarmee zij koste wat het kost op de eerste plek in Google willen komen. Maar wat als ik je vertelde over een plek in de zoekresultaten die zelfs nog mooier is dan de nummer 1-positie?

In dit artikel ga ik in op de zogenaamde #0 positie. Deze is weggelegd voor de featured snippet (`aanbevolen fragment´). Wil jij weten wat een featured snippet is en hoe deze jouw bedrijf of organisatie kan helpen groeien? Lees dan verder.

Wat is een ‘featured snippet’?

Featured snippets zijn korte samenvattende antwoorden op vragen die een gebruiker stelt in Google. Deze antwoorden worden steeds in een speciaal blok uitgelicht bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten (vandaar ook de aanduiding “positie #0”). Hieronder een voorbeeld van zo’n snippet:

Voorbeeld van een featured snippet

Een recent onderzoek van Ahrefs laat zien dat de eerste plaats in Google minder dan 20%(!) van alle kliks krijgt wanneer een featured snippet wordt getoond (i.p.v meer dan 30% wanneer deze niet getoond wordt). De featured snippet zelf krijgt bijna 9% van alle kliks. Niet alleen steelt de featured snippet dus kliks van andere zoekresultaten, hij zorgt er ook voor dat gebruikers überhaupt minder vaak doorklikken. Dit komt doordat de featured snippet ervoor dient om gebruikers gelijk een compleet antwoord te geven op hun vraag.

Hoe je meer leads genereert door featured snippets

Nu vraag je je misschien af: als positie #1 nog steeds meer kliks krijgt dan positie #0, waarom dan niet toch gewoon op de nummer 1-positie blijven mikken? Daarnaast verschijnen featured snippets met name bij informatieve vragen, waarbij dus nog geen sprake is van koopintentie. Hoeveel is die doorklik dan nog waard?

Featured snippets zijn ontzettend waardevol voor jou als bedrijf, omdat ze ervoor kunnen zorgen dat een zoeker aan jou denkt op het moment dat hij of zij een potentiële koper wordt. Wanneer je al iemand de juiste informatie hebt gegeven is de kans groter dat hij of zij in de toekomst bij dezelfde soort vraagstukken eerst aan jou denkt en niet aan de concurrent. Met deze vermeldingen kun je dus jezelf op de kaart zetten als een kennisautoriteit binnen jouw vakgebied.

Met een aantrekkelijke weggever kun je ervoor zorgen dat een Google-gebruiker via een featured snippet op jouw website terechtkomt. Als die persoon dan up-to-date wilt blijven of nog meer informatie wilt, kun je hem of haar overhalen om persoonlijke gegevens achter te laten. Na verloop van tijd groeit jouw mailinglijst en kun je via mailings contacten onderhouden. Op die manier maak je van jouw websitebezoekers nieuwe waardevolle leads.

Conversational search

Daarnaast zal de featured snippet in de toekomst alleen nog maar een meer prominente rol gaan spelen in de zoekresultaten. Google’s wens is namelijk om van zijn zoekmachine steeds meer een proactieve persoonlijke assistent te maken die gebruikers steeds gemakkelijker en sneller helpt aan antwoorden op hun vragen. Google leert zogezegd steeds beter te begrijpen wat je bedoelt, een innovatieve techniek die ook wel conversational search wordt genoemd.

Meer dan 12% van alle zoektermen gaan momenteel gepaard met een featured snippet in de zoekresultaten. Naarmate Google steeds slimmer wordt in het begrijpen van vragen en het geven van antwoorden zal dit percentage alleen nog maar groter worden. Daarom is dit nu hét moment om in te spelen op deze belangrijke SEO trend.

 

Domme vragen bestaan niet in Google

Het is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat er geen fool-proof methode bestaat die ervoor zal zorgen dat je met jouw antwoord op een bepaalde zoekvraag gegarandeerd een featured snippet vermelding gaat krijgen. Toch zijn er een aantal concrete handelingen die je kunt ondernemen die je kansen aanzienlijk zullen vergroten.

Hoe zorg je voor een featured snippet vermelding?

Voor het verkrijgen van een featured snippet is het allereerst heel belangrijk (zowel voor bezoekers als voor Google) dat je een logische en gestructureerde opbouw van je website hebt. Hierdoor verbeter je niet alleen de zoekmachinevriendelijkheid van je website, maar ook de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers. Wat helpt in het bouwen van een goed gestructureerde website is om een organogram te maken van de informatiestructuur van je site. Je krijgt dan een websitestructuur zoals hieronder:

Structuur van een SEO-vriendelijke website

Zo hebben wij voor de structuur van onze eigen site als hoofdcategorie gekozen “Online Marketing”, met daaronder de subcategorieën “Zoekmachine optimalisatie”, “Adverteren op Google”, “Content marketing” en “Conversie optimalisatie”. Voor al deze subcategorieën hebben wij aparte pagina’s aangemaakt en onze blogartikelen hebben ook steeds betrekking op een van deze subcategorieën. Het is aan te raden om niet meer dan twee lagen diep te gaan, aangezien Google voor iedere diepere laag minder waarde toekent aan de artikelen die daar betrekking op hebben. Naast een informatief blog kun je ook je kansen vergroten op een featured snippet vermelding door een kennisbank toe te voegen aan je website, waar dezelfde SEO structuur in terug is te zien.

De volgende stap is om in je blog en/of kennisbank de vragen die zoekers hebben te beantwoorden. Omdat de featured snippets verschijnen bij informatieve zoekopdrachten die vaak beginnen met ‘wat’ of ‘hoe’, vergroot je de kansen door de vraag die je wilt beantwoorden (zoals “Wat is een featured snippet?”) letterlijk te benoemen. Dit kun je doen niet alleen in de tekst, maar ook in de titel en in één van de eerste headings van je blogartikel of kennisbank item. Na het benoemen van de vraag geef je direct een zo helder en compleet mogelijk antwoord.

Van zero tot hero

Deze inspanningen zullen uiteindelijk vruchten afwerpen of het je nu wel of niet lukt om een featured snippet vermelding te krijgen. Immers maak je hiermee je website een stuk overzichtelijker en creëer je handige en informatieve content waar je bezoekers daadwerkelijk verder mee helpt (en zo aan je bindt). Een featured snippet vermelding kan dan alleen nog maar worden gezien als de kers op de taart.

Ondersteuning bij het verkrijgen van featured snippets

Zoals eerder beschreven kunnen alle vragen waar “hoe” of “wat” in voorkomt een trigger zijn voor een featured snippet. Ben je benieuwd of jouw website ook al gevonden wordt op zulk soort vragen? Je kunt dit achterhalen door alle zoekopdrachten van je website in Search Console te bekijken. Ga hiervoor naar zoekverkeer > zoekanalyse en filter vervolgens op vraagwoorden als “hoe” of “wat”. Zo krijg je alvast een indicatie van de potentiële featured snippets die mensen naar jouw site zullen leiden.

Wil jij sneller inspelen op deze SEO kans en heb jij ondersteuning nodig voor het opzetten van een kennisbank en het veroveren van featured snippets?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij zullen voor je klaar staan om al je vragen te beantwoorden.

    Lees onze laatste artikelen

    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    Lees meer
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Lees meer
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    Lees meer