Je hebt weinig aan websitebezoekers als ze niet converteren. De schoorsteen moet immers roken en daarvoor heb je nieuwe klanten nodig. Maar hoe kun je de conversie van je huidige bezoekersstroom dan verbeteren? In dit artikel geven we je hier praktische tips voor die je direct kunt toepassen. Om het overzichtelijk te houden, hebben we de tips in drie categorieën opgedeeld:
Vergelijk een bezoek aan je website met een proefrit in een auto. Is de rit fijn, dan blijf je langer rijden en is de kans dat je de auto wilt kopen groter. Zijn er allemaal technische gebreken, dan kap je de proefrit vroegtijdig af en kan de dealer de verkoop op z’n buik schrijven.
Zoals een auto met technische mankementen een verkoop in de weg zit, zo zit een website met technische mankementen je conversies in de weg.
Dat wil je niet, dus moet je website technisch goed in elkaar zitten. Let daarbij in ieder geval op:
Bezoekers op het internet hebben haast. Daardoor haken ze snel af als je website traag wordt geladen. Maar wanneer is je website traag en kan hij je bezoeker hinderen?
Hier is onderzoek naar gedaan. Onder andere door usability guru Jacob Nielsen. Uit zijn onderzoek blijkt dat het laden van een pagina niet langer dan een seconde mag duren, anders onderbreek je de flow van je websitebezoekers.
Het is dus zaak om je website zo snel mogelijk te maken. Hiervoor kun je onder andere de volgende dingen doen:
Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen die op je website staan. Gebruik hier (gratis) tools voor zoals TinyPNG en Kraken.io. De tools zijn simpel te gebruiken: upload je afbeeldingen en met een druk op de knop wordt de bestandsgrootte verkleind.
Iedere plugin voegt een stukje code aan je website toe, waardoor hij trager wordt. Hoe meer plugins, hoe trager je website. Bekijk daarom welke plugins je echt nodig hebt en welke overbodig zijn en je daardoor beter kunt verwijderen.
Er is één plugin die je website niet trager maakt, maar juist sneller: een cache plugin. Een cache plugin maakt statische html pagina’s van je content en serveert die aan je bezoeker, zodat de laadtijden korter worden.
Voorbeelden van cache plugins zijn W3 Total Cache voor WordPress websites en Speed Cache voor websites die in Joomla zijn gebouwd. Is je website in een ander CMS gebouwd? Zoek in Google dan op ‘cache plugin [naam van je CMS]’ om een geschikte plugin te vinden.
De meeste websites worden ondergebracht in een shared hosting omgeving. Dit betekent dat je een webserver deelt met andere websites. Hierdoor zijn de hostingskosten lager, dat door veel websitebeheerders als een voordeel wordt gezien. Maar shared hosting kan ook nadelen opleveren.
Bijvoorbeeld als er teveel bezoekers op één of meerdere van de websites komen. De capaciteit van de server raakt dan vol, waardoor websites langzamer worden en zelfs offline kunnen gaan. Dat kan je klanten kosten.
Een goede hostingpartij zorgt ervoor dat er niet te veel websites op dezelfde webserver worden gezet. Op die manier worden pieken in bezoekersaantallen meestal zonder problemen opgevangen.
Wil je weten of jouw website vaak offline is? Gebruik dan een monitoringtool, zoals Uptime Robot. Dergelijke tools sturen je een e-mailbericht als je website offline gaat.
Doe de Google Pagespeed test om te testen of jouw website snel genoeg laadt. Een goede aanvullende test is de Pingdom Website Speed Test. Het handige van de tests is dat ze naast een snelheidsscore ook concrete verbeterpunten geven om de laadtijd van je website te verbeteren.
Het aantal mensen dat websites via een mobiel apparaat bezoekt, neemt al jaren toe en de verwachting is dat deze stijging door zal zetten.
Een website die zich niet (goed) aanpast aan verschillende schermgroottes zorgt voor minder gebruiksgemak en dus voor minder conversies. Bovendien geeft Google in de zoekresultaten voorrang aan responsive websites.
Om te controleren of jouw website responsive is, kun je de mobielvriendelijke test van Google doen.
Denk je aan webdesign, dan denk je waarschijnlijk aan een mooie website. Natuurlijk is het belangrijk dat je website er mooi en professioneel uitziet. Maar aan een mooie website die weinig conversie oplevert, heb je weinig.
Houd bij het webdesign daarom ook de gebruikservaring van je websitebezoeker in gedachte. Daarnaast zijn er allerlei technieken om de aandacht van je bezoeker te sturen, waardoor je het aantal conversies kunt verhogen.
Kortom, webdesign biedt veel kansen om het rendement van je website te verhogen. Een aantal concrete tips hiervoor zijn:
Zoals we eerder al aangaven, neemt het aantal websitebezoekers via mobiele apparaten steeds verder toe. Een website die op alle apparaten goed functioneert is daarom belangrijk.
Maar er is meer nodig om de gebruikservaring op mobiele apparaten optimaal te maken. Kies daarom voor mobile first design. Oftewel, webdesign waarbij je de schermgrootte van mobiele apparaten als uitgangspunt neemt.
Mobiel first design heeft gevolgen voor het ontwerp van je website. Zo maak je geen gebruik meer van de zogenoemde zijbalk (sidebar). En call to action buttons (zoals een bestelknop), maak je sticky, zodat ze met je bezoeker meescrollen.
Kortom: mobile first design is erop gericht om de kans op conversies op kleine schermen zo groot mogelijk te maken.
Zorg dat je bezoeker in één oogopslag kan vinden wat hij zoekt. Als je in de dienstverlening actief bent, is een overzichtelijk menu meestal voldoende.
Let erop dat je menu ook op mobiele apparaten overzichtelijk is. Als je een webshop hebt, dan is enkel een menu onvoldoende en mag een zoekfunctie niet ontbreken.
Om het navigeren makkelijker te maken, raden we je aan om een broodkruimelspoor te maken. Zie de onderstaande afbeelding voor het broodkruimelspoor op onze website.
Bij de meeste websites kun je het broodkruimelspoor met een druk op de knop activeren. Is je website in WordPress gebouwd en gebruik je de Yoast SEO plugin? Bekijk dan de handleiding voor het instellen van broodkruimels met Yoast SEO.
Afbeeldingen kunnen je tekst visueel aantrekkelijker maken, maar dat betekent nog niet dat je lukraak mooie plaatjes aan je teksten moet toevoegen.
Gebruik afbeeldingen om je tekst te ondersteunen, bijvoorbeeld een figuur dat een stuk tekst samenvat.
Daarnaast kun je foto’s gebruiken om de aandacht van je bezoeker te sturen. Denk aan een foto waarbij een persoon naar een knop voor een offerteaanvraag kijkt. Je bezoeker volgt dan automatische de kijkrichting van de persoon, waardoor zijn aandacht naar de knop wordt gestuurd.
Naast foto’s kun je ook pijlen gebruiken om de aandacht van je bezoeker te sturen.
Zorg ervoor dat iedere pagina één doel heeft, bijvoorbeeld een offerteknop. Als een pagina meer dan één doel heeft, kan er keuzestress bij je bezoeker ontstaan.
Het is overigens niet zo dat iedere pagina slechts één knop mag hebben. Waar het om gaat, is dat het doel van de pagina visueel het meeste opvalt. Dus bijvoorbeeld door de offerteknop een opvallende kleur te geven of een pijl naar de knop te laten wijzen.
Om te checken of je doel visueel opvalt, kun je de ‘oogharen test’ doen. Doe je ogen bijna geheel dicht zodat je door je oogharen kijkt. Kijk vervolgens of het belangrijkste doel op je pagina visueel eruit springt. Als dat het geval is, dan zit je goed.
Om de aandacht van je bezoeker naar belangrijke acties te sturen, kun je bewegende elementen inzetten. Denk aan een knop die omcirkeld wordt op het moment dat je bezoeker hem ziet. Of een telefoonnummer dat om de paar seconden kort lichtjes heen en weer schud.
Een andere techniek die goed werkt om de aandacht van je bezoeker te sturen, is het ‘type effect’. Een belangrijke (korte) zin wordt dan live ‘getypt’ op het moment dat de bezoeker een bepaald gedeelte van de pagina ziet.
Naast de techniek en het webdesign, is de gebruiksvriendelijkheid van je website belangrijk om je bezoeker het makkelijker te maken om te converteren. Met een aantal simpele tweaks kun je de gebruiksvriendelijkheid flink verbeteren:
Hoe meer gegevens je vraagt, hoe groter de kans dat je bezoekers afhaken. Vraag daarom alleen de gegevens die je echt nodig hebt. Heb je een bedrijf in de dienstverlening? Dan is een naam, bedrijfsnaam en een e-mailadres vaak al voldoende.
Je mag meer gegevens vragen, zoals een telefoonnummer. Maar maak dan duidelijk welke velden verplicht zijn en welke niet. Gebruik hiervoor een *.
Vraag je gevoelige gegevens? Vraag dan eerst andere zaken, zoals de naam en het adres. Bezoekers haken namelijk minder snel af als ze al een aantal velden hebben ingevuld en dan pas gevoelige gegevens moeten invullen.
De reden hiervoor is dat ze al tijd en moeite hebben gespendeerd aan het invullen van het formulier, daardoor vinden ze het lastiger om af te haken.
Soms kan het gebeuren dat je bezoeker een pagina op je website bezoekt die niet meer bestaat. In dat geval krijgt hij een 404 pagina te zien, waarop vaak alleen een melding staat zoals ‘Deze pagina lijkt niet meer te bestaan’.
Niet echt gebruiksvriendelijk als je het ons vraagt. Maak daarom een behulpzame 404 pagina waarmee je bezoeker verder kan.
Toon bijvoorbeeld knoppen die naar je belangrijkste diensten of productcategorieën linken. En vermeld je contactgegevens, zodat bezoekers die een vraag willen stellen er niet naar hoeven te zoeken.
Een chatfunctie is ideaal als je producten of diensten verkoopt, waarbij advies een rol speelt. Hoewel je met goede content de meeste vragen van je websitebezoekers kunt beantwoorden, zijn er altijd bezoekers die aanvullende vragen hebben.
Daar is een chatfunctie een goede oplossing voor. Sterker nog, door de laagdrempeligheid kan het zo zijn dat bezoekers hun vraag stellen en uiteindelijk zaken met je doen, in plaats van dat ze je website wegklikken.
Een belangrijke voorwaarde voor het gebruik van een chatfunctie, is dat je hem persoonlijk maakt. Zorg dus voor een foto van jezelf en toon je naam.
Daarnaast is je beschikbaarheid van belang. Als je een chatfunctie hebt, dan verwachten websitebezoekers, in ieder geval tijdens kantooruren, dat je bereikbaar bent via de chat. Zorg daar dus voor.
Herken je dit? Op je mobiel heb je de menukaart van een restaurant bekeken en je besluit om telefonisch te reserveren. Maar daarvoor moet je het telefoonnummer eerst kopiëren… irritant! Dat vinden jouw websitebezoekers dus ook.
Maak je telefoonnummer daarom altijd klikbaar en maak bij voorkeur gebruik van belknoppen. Daardoor kunnen bezoekers met een tik op hun mobiel contact met je opnemen en haken ze minder snel af.
Zorg ervoor dat het menu van je website met je bezoeker meescrolt. Zo hoeft hij niet iedere keer terug naar boven te scrollen als hij vanuit het menu naar een andere pagina wilt klikken.
Je kunt technisch een fantastische website hebben, die er visueel prachtig uitziet en ook nog eens gebruiksvriendelijk is. Maar als je het vertrouwen van je websitebezoekers niet weet te winnen om voor jou te kiezen, dan blijft het aantal conversies beperkt.
Vertrouwen is online een dingetje. De meeste bezoekers kennen je immers niet. Dus hoe moeten zij weten dat jij een integere partij bent?
Als bonus geven we je daarom een aantal praktische tips om het vertrouwen van je bezoekers te winnen:
Uit ervaring weten we dat de tips die we met je hebben gedeeld om je website te verbeteren de kans op conversies vergroten. Maar uit ervaring weten we ook dat iedere case weer anders is en je alleen door te testen erachter komt welke verbeteringen aan je website de beste resultaten geven.
Om de testen goed uit te kunnen voeren, gebruiken we bij TIC Online Marketing professionele tools, waarmee we betrouwbare data kunnen verzamelen en onderbouwde conclusies kunnen trekken.
Daarbij werken we volgens een bewezen aantal stappen die we op ons eigen netwerk van ruim 300 webshops en vele klantcases hebben toegepast.
Bekijk onze dienstverlening voor conversie optimalisatie of neem contact met ons op. Wil je liever zelf aan de slag? Bekijk dan de training leadgeneratie en conversie optimalisatie.