Het 7 stappen systeem voor de perfecte linkbuilding e-mail

 

Zoals ik in mijn eerdere blog over linkbuilding trends al aangaf is linkbuilding (het plaatsen of verkrijgen van links naar jouw website) tegenwoordig nog steeds een van de belangrijkste SEO methoden om een hogere positie in de zoekresultaten van Google te krijgen.

Het verwerven van kwalitatieve links door middel van e-mail outreach is echter soms best moeilijk en frustrerend. Het feit dat veel online marketing partijen dezelfde soorten (onpersoonlijke en spammerige) linkbuilding mails versturen, maken de kansen op een (positieve) reactie er niet beter op.

Om het voor jou een stuk gemakkelijker te maken om in een korte tijd veel kwalitatieve links naar jouw website te realiseren, hebben wij deze complete ‘how to’ gids samengesteld. Wanneer je ons 7 stappen systeem voor het opstellen van outreach e-mails hanteert zul je niet alleen merken dat je aanzienlijk meer respons krijgt, maar ook dat het hele linkbuilding proces veel leuker wordt en minder eentonig.

Gepersonaliseerde e-mails

Wat in de meeste gevallen in ieder geval niet werkt is het kopiëren en plakken van steeds hetzelfde bericht. Uit onze ervaring hebben wij gemerkt dat gestandaardiseerde e-mails alleen effectief zijn wanneer deze worden gestuurd naar partners binnen het eigen netwerk of naar sites die specifiek worden ingezet voor linkbuilding. Maar wanneer je die écht waardevolle links binnen wilt halen dienen jouw outreach e-mails een aantrekkelijke combinatie te zijn van oprechte betrokkenheid, scherpe humor en een duidelijke boodschap.

Dit is dan gelijk ook de reden dat succesvolle linkbuilding enige tijd en energie kost: je moet iedere keer weer een gepersonaliseerde e-mail in elkaar zetten. Alhoewel het personaliseren van outreach e-mails wat inspanning vergt, kun je dit proces met ons 7 stappen systeem flink versnellen (en daarmee leuker maken).

De basis op orde krijgen

Maar voordat je met ons systeem aan de slag gaat dien je eerst de basis goed op orde te hebben. Dat houdt in dat je e-mail qua spelling en grammatica geheel foutloos is. Omdat je niet de enige bent die outreach e-mails verstuurd naar sites met een linkpagina, zal een e-mail vol met spelfouten direct op een negatieve manier opvallen. Als spelling en grammatica niet jouw sterkste punten zijn, gebruik dan tools zoals Spelling.nu om je e-mail teksten te controleren voordat je deze verstuurd.

Ook de opbouw van je e-mail moet goed zijn. Verplaats jezelf eens in de schoenen van de persoon waar je de e-mail naartoe gaat sturen. Hoe zou jij het vinden als een compleet onbekende jou een bericht stuurt en gelijk in de eerste zin jou om een gunst vraagt of een heel verhaal begint over zichzelf en zijn of haar bedrijf? Voeg daaraan toe dat jij nog tientallen ongelezen (soortgelijke) e-mails in je inbox hebt liggen, die dag ook nog aandacht moet besteden aan andere taken en afspraken, en geen enkel idee hebt wat een ‘linkruil’ inhoudt en hoe dat jouw bedrijf verder kan helpen. Wil je dan ook niet deze e-mail liever sneller dan later naar je spamfolder of prullenbak hebben verplaatst?

Lezers overtuigen met de AIDA-methode

Marketing modellen zoals het welbekende AIDA-model helpen om dit probleem te voorkomen. AIDA is een acroniem voor Attention, Interest, Desire en Action. Met de AIDA-methode kun je je e-mail tekst op zo’n manier structureren dat de ontvanger verder wilt lezen en uiteindelijk overgaat tot de door jou gewenste actie (in dit geval dus het plaatsen van een link op zijn of haar website).

Door zoals honderden anderen gelijk met de deur in huis te vallen en direct te beginnen met het linkruil verzoek, begin je eigenlijk met de laatste stap (Action). Immers ga je er dan vanuit dat je de aandacht en belangstelling van de lezer reeds te pakken hebt, zelfs nog voordat hij of zij jouw e-mail heeft geopend!

Om te voorkomen dat je het paard achter de wagen spant dient de structuur en inhoud van jouw e-mail tekst:

  • eerst de aandacht van de lezer te trekken (Attention),
  • vervolgens hem of haar geïnteresseerd te krijgen in jouw voorstel (Interest),
  • daarna de lezer over de streep te krijgen door hem of haar het gevoel te geven dat ze jouw voorstel niet kunnen laten schieten (Desire),
  • en tenslotte hem of haar aan te sporen om in actie te komen (Action).

Hoe je tot deze structuur en inhoud komt lees je in volgende stuk.

De 7 onderdelen van een aansprekende outreach e-mail

Iedere linkbuilding of outreach e-mail kan in principe worden onderverdeeld in de volgende zeven componenten:

  • De onderwerpregel
  • De begroeting
  • De intro
  • Het verzoek
  • De wederdienst
  • De afsluiting
  • De signatuur

Wanneer we de AIDA-principes toepassen op ieder onderdeel, komen we stap voor stap tot een linkbuilding outreach e-mail waar geen enkel bedrijf nee op kan zeggen:

1. Onderwerpregel

Het allereerste dat lezers van jouw linkruil verzoek te zien krijgen is het onderwerp van jouw e-mail. Wanneer deze niet goed is zullen de andere onderdelen ook weinig verschil maken, aangezien de kans groot is dat het bericht gelijk de prullenbak of spam folder in gaat.Veel (spammerige) SEO partijen gebruiken als onderwerpregel alleen het woord ‘linksuggestie’ of ‘linkruil’. Hier zijn oneindig veel variaties op te verzinnen die pakkender en persoonlijker zijn.

Een variant die voor ons goed werkt is ‘Samenwerking mogelijk?’ of ‘Interesse in een samenwerking?’. Door het woord samenwerken te benoemen laat je gelijk zien dat het niet om een eenzijdig verzoek gaat. Om de onderwerpregel meer te laten opvallen kun je overwegen om bepaalde clickbait technieken toe te passen (‘Is een samenwerking iets voor u?’) of deze te personaliseren door het bedrijf of de naam van de geadresseerde hierin te benoemen.

2. Begroeting

Zorg dat de begroeting persoonlijk en vriendelijk is. Dus geen ‘Beste meneer <achternaam>’ of ‘Geachte websitebeheerder’, maar ‘Hi <voornaam>!’. De juiste begroeting laat zien dat je in ieder geval enige kennis hebt over de persoon waar je de mail naar stuurt.

3. Intro

In de intro of opening van jouw e-mail laat je zien dat je de andere partij kent, je hen mag en vertrouwt en dat je betrokken bent bij wat zij doen. Een manier om dit te doen is door te kijken naar een nieuwtje rondom het bedrijf op hun blog pagina of op een van hun social media kanalen, en daar op een luchtige manier op in te haken. 

Bijvoorbeeld door iets te zeggen als “Ik kwam zojuist uw artikel over <onderwerp> tegen op Facebook en zag dat u specifiek ingaat op <onderwerp>. Dit vond ik zo goed aansluiten op onze website <website> dat ik het niet kon laten om u deze e-mail te sturen.”

4. Verzoek

Houd de vraag kort en bondig. Geef aan welke link je geplaatst wilt hebben en maak deze link gemakkelijk om op te klikken en te delen. Bijvoorbeeld: “Voor ons vernieuwde <onderwerp>platform <website> zijn wij een online campagne begonnen. <website> biedt een unieke manier van <de dienst van uw website>. Wij zouden het fantastisch vinden als jullie de link <website url> konden plaatsen op jullie partnerpagina.” 

Het is overigens prima mogelijk om de onderdelen ‘Verzoek’ en ‘Wederdienst’ met elkaar om te wisselen, afhankelijk van het verzoek en de context. Je kunt ook de intro en het verzoek direct in elkaar over laten lopen (“Ik zag dat uw artikel specifiek ingaat op <onderwerp>. Vindt u het wat om samen te werken om zo met onze content meer zichtbaarheid te krijgen online?”)

5. Wederdienst

Het vragen om een link (of een ander soort vermelding), zonder daar iets waardevols tegenover te bieden zal over het algemeen tot weinig positieve respons leiden. Identificeer een gebied waar de andere partij mogelijk hulp bij nodig heeft en bewijs dat je waarde kan teruggeven. De insteek moet zijn dat je niet alleen vraagt om waarde, maar ook waarde terug biedt. 

Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je reeds een link hebt geplaatst in een gerelateerd artikel op jouw site of op jouw pagina met tips, omdat jij en jouw team erg te spreken zijn over hun content en deze waardevol acht voor jullie website bezoekers. Houd het luchtig door bijvoorbeeld te eindigen met “Het team hier op kantoor is vooral erg fan van <specifiek onderdeel van de website>. Keep it up!”. Blijf echter zo dicht mogelijk bij de waarheid om niet je geloofwaardigheid te verliezen.

6. Afsluiting

Sluit de e-mail af door humoristisch en onvoorspelbaar te zijn en door blijk te geven van oprechte interesse en/of empathie. Het doel hierbij is om de onderlinge connectie tussen jou en de andere partij zichtbaar te maken. Probeer op basis van hun blog of social media berichten iets te vinden waar de andere partij waarschijnlijk wel om kan lachen. Uiteindelijk moet de afsluiting en de totaalindruk die de ontvanger na het lezen van jouw e-mail krijgt hem of haar over de streep trekken om met jou een samenwerking aan te gaan.

Een leuke afsluiter kan zijn een korte zin met daarin een humoristische toespeling op een actualiteit binnen de plaats waar zij zijn gevestigd of een niet al te flauwe woordspeling op de bedrijfsnaam. Kijk op de site waar het bedrijf zich bevindt en zoek vervolgens via Google Nieuws naar een recent (grappig) nieuws weetje over die omgeving waar je op in kunt haken.

7. Signatuur

De signatuur lijkt misschien een triviaal onderdeel te zijn van jouw e-mail, maar deze heeft wel degelijk invloed op de algehele indruk die jouw verzoek uitstraalt. Ga er niet zomaar vanuit dat de andere partij jou ergens van (her)kent. Zorg dat je met jouw signatuur een duidelijke en herkenbare identiteit hebt, waarmee je authenticiteit uitstraalt. Maak in jouw signatuur duidelijk wat jouw functie is binnen het bedrijf en verwerk hierin gemakkelijk te herkennen links naar jouw website en jouw LinkedIn-pagina. Voor nog een extra persoonlijke touch kun je overwegen een profielfoto van jouzelf aan jouw signatuur toe te voegen.

Linkbuilding e-mail template

Op basis van de eerder beschreven zeven onderdelen en AIDA-principes hebben wij de onderstaande linkbuilding e-mail template opgesteld. Neem de onderstaande voorbeeldteksten niet klakkeloos over, maar gebruik deze ter inspiratie om zelf tot een nog betere e-mail tekst te komen.

In 7 stappen de perfecte linkbuilding e-mail
Attention 1.Onderwerpregel Valt op en maakt tegelijkertijd direct duidelijk waar de e-mail over gaat.
2. Begroeting Persoonlijk en vriendelijk.

• “Hi <voornaam>!”

3. Intro Laat zien dat je ze kent, je ze mag, je hen vertrouwt, en dat je betrokken bent.

• “Leuk dat ene magazine dat jullie onlangs gestart zijn!…”
• “Ik moest erg lachen om die actie met Sinterklaas die jullie doen …”

Interest 4. Verzoek Houd de vraag kort en bondig. Maak links gemakkelijk om op te klikken en te delen.

• “Ter info: voor het vernieuwde platform <korte beschrijving van jouw website en doel van je campagne>… Wij zouden het fantastisch vinden als jullie de link <url naar de website> konden vermelden op jullie partnerpagina.”

Desire 5. Wederdienst Identificeer een gebied waar de andere partij hulp bij nodig heeft en bewijs dat je waarde kan teruggeven. Je vraagt niet alleen om waarde, maar biedt het ook terug.

• “Daarnaast, op onze site <website> schreven we onlangs op ons blog over <relevant onderwerp> en hebben we naar jullie webpagina gelinkt op <url van blogartikel>. Het team hier is erg fan van <onderdeel van hun website / dienst>. Keep it up!”
• “Ik zag dat jullie website nog niet heel veel verwijzingen heeft, en relevante verwijzingen op het internet helpen om een hogere positie in Google te krijgen … Om jullie content ook een boost te geven hebben wij een aantal <onderwerp> startpagina’s en zakelijke websites in beheer waar we jullie op kunnen terug vermelden, zoals <website> en <website>.”

Action 6. Afsluiting Gebruik humor, onvoorspelbaarheid, oprechte interesse en/of empathie om de onderlinge connectie tussen jou en de andere partij zichtbaar te maken en te versterken.

• Gebruik hun blog, social media kanalen en Google Nieuws om een leuke toespeling op iets actueels te bedenken waar de andere partij waarschijnlijk om kan lachen.

7. Signatuur Ga er niet vanuit dat de andere partij jou ergens van (her)kent.. Zorg met jouw signatuur voor een duidelijke en herkenbare identiteit, waarmee je authenticiteit uitstraalt.

Aanvullende tips

Wij hopen natuurlijk dat je aan de hand van onze richtlijnen verdere stappen kunt maken in het verbeteren van jouw online zichtbaarheid. Om jou nog wat verder op weg te helpen, hierbij nog een paar aanvullende tips:

  • Denk aan de tijd van verzenden. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dinsdagochtend rond 10 uur de beste tijd is voor het verzenden van outreach e-mails. Andere dagen waarop je ook prima aan outreach kunt doen zijn woensdag en donderdag.
  • Verdiep je in de theorie en principes rondom overtuigingskracht. Het is immers belangrijk dat jouw outreach e-mail de lezer weet te overtuigen van het belang om jouw link op zijn of haar website te plaatsen. Lees je bijvoorbeeld in over de verleidingsprincipes van Chialdini.
  • Aan al deze tips rondom het opstellen van jouw linkbuilding e-mail heb je weinig wanneer je geen potentiële linkpartners kunt vinden. Alhoewel er verschillende manieren zijn om relevante partners te vinden (bijvoorbeeld via SEO tools zoals Majestic) kun je met de zoekopdracht <Onderwerp> inurl:”(nl|be|net|biz|info|com|org)/links” heel gemakkelijk via Google relevante websites vinden die over een linkpagina beschikken. Als eerste woord in deze zoekopdracht gebruik je dus steeds het onderwerp waar de websites die je zoekt over moeten gaan. Om op zoveel mogelijk relevante resultaten te komen is het handig om het laatste woord uit de zoekopdracht ‘links’ af te wisselen met woorden als ‘linkpartners’, ‘partners’ en ‘samenwerkingen’.

Als je alle tips gebruikt uit dit blogartikel krijg je de volgende keer als je aan outreach doet ongetwijfeld meer links. Behaal je echter nog steeds niet de resultaten die je graag zou willen? Dan kun je natuurlijk altijd een van onze SEO & Linkbuilding specialisten inschakelen om je verder op weg te helpen!

Neem direct contact op

Leave a Comment

Your email address will not be published.