Goede landingspagina

Webdesign

Hoe ziet een goede landingspagina eruit?

Landingspagina’s zijn pagina’s die ingericht zijn met het doel om verkeer in de zoekmachines mee af te vangen. Het is een veelgebruikte techniek op internet om op vele zoekwoordcombinaties gevonden te worden. Een mooi voorbeeld hiervan zijn deze werkgebieden voor zonnepanelen installatie. Hier zie je een overzicht van typische landingspagina’s waar de website op gevonden kan worden in de zoekmachines. Een hiervan is bijvoorbeeld “Zonnepanelen installatie Nijmegen

Landingspagina’s worden daarnaast ook gebruikt om een call-to-action te creeëren voor de lezer. De pagina’s zijn vaak met de AIDA techniek  opgebouwd en hebben als doel om een bezoeker over te halen een gewenste actie uit te voeren. Dit kan zijn het verzenden van een formulier of het klikken op een knop.

Maken van een landingspagina

Voordat je begint met het ontwerpen van je landingspagina moet je eerst nauwkeurig bepalen welk doel je wil bereiken en dus wat je van de bezoeker wil verlangt. Dit is zeer belangrijk, omdat dit de uitgangspositie is voor de landingspagina en je vanuit deze informatie de pagina opbouwt.

Krijgt je landingspagina een eigen unieke url? Moet deze makkelijk te onthouden zijn? Wanneer de url bijvoorbeeld in een offline promotie staat moet deze wel eenvoudig te onthouden zijn en moet er geen twijfel over spelling mogelijk zijn. De url moet ook te maken hebben met het onderwerp. Wanneer je bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen wilt verzamelen voor een “ontwerp je tuin” cursus moet je url dit ook uitstralen. Ontwerpjetuin.nl/cursus is dan een goede url, ontwerpjetuin.nl/landing spreekt minder tot de verbeelding.

Wat gaat er om in het hoofd van je toekomstige klanten? Probeer duidelijk in kaart te brengen waar ze naar op zoek zijn. Weet je dit niet? Ga dan op onderzoek uit. Dit is ook een zeer belangrijk aspect. Als je niet weet wat je klant verwacht, hoe kun je dan ooit een goede landingspagina ontwerpen?

Bepaal welke elementen je op de landingspagina wilt plaatsen. Uiteraard dient dit ook weer afgestemd te zijn op de informatie die je in stap 1 en 3 hebt verzameld. Kleine tips: zorg dat de pagina niet te druk wordt, zorg voor zo min mogelijk klikopties, zorg dat de belangrijkste informatie boven de fold staat.

Een kleine aanpassing in de tekst  kan er al voor zorgen dat de conversieratio aanzienlijk stijgt of daalt. Zelfs een klein woordje veranderen in de titel kan al grote gevolgen hebben. Schrijf een aantal verschillende teksten en titels. Waarom? Zie de volgende stap…

Een landingspagina is bijna nooit optimaal. Er kunnen altijd wel aanpassingen worden gedaan waardoor de conversie toch weer omhoog gaat. Het is daarom belangrijk dat je veel test, meet en aanpast. Google heeft tegenwoordig een handige tool ontwikkelt waarmee je eenvoudig verschillende teksten en afbeeldingen kunt testen (multivariate testing). Op deze manier kun je zien welke teksten en lay-out voor de hoogste conversie zorgen. En zoals gezegd, een landingspagina is bijna nooit optimaal, blijf dus testen, meten en aanpassen! (bron: Marketingsherpa)

 

Werken volgens het AIDA model: http://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model

Meer weten?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op of kom eens langs voor een kop koffie. Wij kunnen advies op maat geven.

    Lees onze laatste artikelen

    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
    Lees meer
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
    Lees meer
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
    Lees meer