Zakt de moed je in de schoenen als je naar de verkopen van je webshop kijkt? En heb je geen flauw idee hoe je het aantal conversies snel en eenvoudig kunt verbeteren? Je bent niet de enige. Sterker nog, maandelijks spreken we met ondernemers die hetzelfde probleem hebben.
Daarom hebben we dit blog geschreven met praktische tips over hoe je de conversie van je webshop kunt verhogen. Behoefte aan meer tips? Kijk dan ook even naar onze training ‘Leadgeneratie en conversie optimalisatie’.
Vrijwel iedere webshop heeft één of meerdere ‘focusproducten’ en daarnaast ‘instapproducten’.
Een voorbeeld
Stel, je verkoopt online Yoga cursussen. Je instapproduct is een kennismakingscursus waarin je alle basishoudingen leert, voor eenmalig € 47,-. Je focusproduct is een maandelijks lidmaatschap van € 57,- voor wekelijkse online lessen.
Mensen die met Yoga willen starten, zullen waarschijnlijk eerst het instapproduct kopen om te ervaren of Yoga iets voor hen is. Door de scherpe prijs van € 47,- is de aankoopdrempel vrij laag.
Maar de basishoudingen zijn slechts het begin van Yoga. Je kunt er dus vanuit gaan dat een deel van je klanten al snel wilt ‘upgraden’ naar het maandelijkse lidmaatschap.
Dezelfde aanpak kun je ook toepassen op Yoga producten, zoals Yoga matten. Je biedt goedkope basismatjes aan en matten voor extra comfort. Iemand die net met Yoga start zal waarschijnlijk het basismatje bestellen en later de duurdere mat kopen als hij heeft besloten om met Yoga door te gaan.
Kijk welke producten je kunt gebruiken om een trapsgewijze productfunnel te maken. Een trapsgewijze productfunnel maakt de stap naar de aanschaf van een duurder product kleiner en de kans op een verkoop groter.
Heb je geen instapproducten? Focus dan op kassakoopjes die je bij de check-out onder de aandacht brengt. Kassakoopjes zijn relatief goedkope producten die mensen makkelijk aan hun bestelling toevoegen. Vergelijkbaar met de kassakoopjes die je in de supermarkt bij de kassa ziet liggen.
Als je bijvoorbeeld nette leren schoenen verkoopt, kun je tijdens de check-out onderhoudsproducten als kassakoopjes aanbieden.
Als we uit alle tips in dit blog er maar één zouden mogen toepassen, dan is het deze. E-mailmarketing is DE manier om nieuwtjes en aanbiedingen bij je klanten onder de aandacht te brengen.
Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe kledingcollectie die is binnengekomen, de start van de sale of een nieuwe productgroep waarmee je jouw webshop hebt uitgebreid. Allemaal nieuws waarvoor e-mailmarketing de manier is om je klanten te bereiken en tot een bestelling te verleiden.
En het leuke is, je kunt gratis starten met e-mailmarketing. Bijvoorbeeld met Mailchimp waarmee je tot 1000 e-mails per maand gratis kunt verzenden.
Zonder e-mailadressen geen e-mailmarketing. Maar die e-mailadressen krijg je niet zomaar. Twee tactieken die vaak worden gebruikt om e-mailadressen te verzamelen zijn:
Nee, niet van die irritante pop-ups die je hele scherm claimen, maar pop-ups die rechtsonder in beeld verschijnen. Die zijn enorm effectief. Je kunt de pop-up gebruiken om je gratis weggever, aanbiedingen en nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Gebruik een opvallende kleur voor de button van je pop-up. Een kleur die afwijkt van je huisstijl en daardoor direct de aandacht trekt.
Met name voor terugkerende klanten is het vervelend om iedere keer hun gegevens opnieuw in te moeten vullen als ze iets bij je willen bestellen.
Zorg daarom dat alle gegevens, zoals naam, adres, postcode enzovoorts automatisch worden ingevuld als klanten zijn ingelogd en een bestelling willen plaatsen.
Je kunt nog een stap verder gaat door de laatst gebruikte betaalmethode automatisch te selecteren. Een webshop die het bestelproces heel eenvoudig heeft gemaakt, is wefashion.nl. Als je ingelogd bent en een bestelling wilt plaatsen krijg je de mogelijkheid om dat in 2 klikken te doen. Gemakkelijk voor jouw klanten en goed voor de conversie.
Ga naar de statistieken van je webshop en kijk hoeveel bezoekers de check-out zijn gestart en hoeveel bezoekers de check-out hebben afgerond.
En… geschrokken? Als dat niet is gebeurd, dan mag je in je handen klappen. In de meeste webshops haken veel bezoekers namelijk tijdens de check-out af.
Dat kan allerlei redenen hebben, maar het heeft vaak met twijfel te maken. Enkele voorbeelden:
En zo kunnen we nog tig vragen bedenken die ervoor zorgen dat je bezoekers de check-out niet afronden. Daarom is het belangrijk om je bezoekers gerust te stellen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:
Van nature hebben mensen de neiging om bij mensen te kopen die ze aardig vinden. Soms zeggen klanten ook letterlijk dat ze het je gunnen. Maar hoe kun je die gunfactor met je webshop krijgen?
Dat kan bijvoorbeeld door:
Je kent het wel. Je wilt die leuke broek kopen. Bij het selecteren van je maat zie je dat er nog maar een paar broeken op voorraad zijn. Of nog erger: er is er nog maar één leverbaar. Snel klik je de broek in je winkelmand en reken je hem af. Pffff, je was net op tijd!
Dit is wat urgentie met de bezoekers van je webshop kan doen. Stel daarom in dat je bezoekers een melding te zien krijgen als er van een product nog maar 1 of 2 exemplaren op voorraad zijn.
Als je kennisproducten verkoopt, kun je op andere manieren urgentie creëren. Bijvoorbeeld door het aantal beschikbare plaatsen voor je community te beperken of door een cursus tijdelijk in de aanbieding te doen.
Naast de tips die we in dit artikel met je hebben gedeeld, zijn er geheime geavanceerde tactieken die we alleen in onze training ‘Leadgeneratie en conversie optimalisatie’ delen. Als je de conversie van je webshop wilt verhogen is de training een absolute no-brainer. Goed om te weten: met het STAP-budget is de training zelfs gratis!