Gemiddeld levert iedere euro die aan e-mailmarketing wordt uitgegeven tientallen euro’s op. Dit hoge rendement komt onder andere doordat je op ieder gewenst moment je doelgroep een gepersonaliseerd bericht kunt sturen. Dat zorgt voor meer relevantie en daardoor meer conversie.
Steeds meer bedrijven investeren daarom in e-mailmarketing campagnes en wij raden je aan om dat ook te doen. Met ons praktische stappenplan helpen we je op weg.
Denk bijvoorbeeld aan:
Om te monitoren of je de doelstellingen gaat halen kun je diverse KPI’s gebruiken, bijvoorbeeld:
Met behulp van deze KPI’s kun je de prestaties van je e-mailmarketing campagne beter monitoren. Zo kun je bijvoorbeeld testen welke titels van je e-mailberichten en buttons de hoogste CTR opleveren.
Een hogere CTR zorgt over het algemeen voor een hogere conversie, waardoor je sneller je doelstellingen kunt behalen.
Testen en meten is dus een absolute must om je e-mailmarketing campagne steeds verder te verbeteren en je doelstellingen te behalen.
E-mailmarketing levert het meeste op als je de berichten zo gepersonaliseerd mogelijk maakt. Dat kun je doen door je e-maildatabase op te delen in segmenten. Enkele voorbeelden van segmentatie zijn:
Neem de tijd om je e-maildatabase te segmenteren. Hoe beter de segmentatie, hoe beter je de e-mailberichten kunt personaliseren en hoe rendabeler je e-mailmarketing.
Nu je doelstellingen hebt geformuleerd en je de e-maildatabase hebt gesegmenteerd is de volgende stap om te bepalen wat voor soort e-mailberichten je wilt gaan versturen. Enkele voorbeelden van effectieve e-mailberichten die het bij de campagnes van onze klanten goed doen zijn:
Met een nieuwsbrief stuur je waardevolle informatie naar je doelgroep. Bijvoorbeeld tips, checklists, praktijkcases enzovoorts. Door je doelgroep regelmatig iets waardevols te sturen blijf je top of mind bij je doelgroep, bouw je vertrouwen op en groeit je expertpositie. Op het moment dat ze in de markt zijn voor je product of dienst, is de kans groot dat ze voor jou kiezen.
We gebruiken voor de herkenbaarheid in dit blog de term ‘nieuwsbrief’, maar gebruik voor je e-mailmarketing campagne nooit deze term. Het is niet specifiek en zegt niks over de inhoud van je e-mail. Een titel die je doelgroep prikkelt om je e-mail te openen werkt veel beter en zorgt voor een hoger openingspercentage van je berichten.
Het doel van een welkomstmail is om een goede indruk te maken op de personen die zich op je mailinglijst hebben ingeschreven. Naast een warm welkom biedt een welkomstmail een kans op verkoop. Als je bijvoorbeeld coach bent, kun je in de welkomstmail een gratis eerste coachingsessie aanbieden.
Actiemails zijn verreweg de meest winstgevende e-mailberichten die er zijn. Webshops maken er daarom volop gebruik van om aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Maar ook dienstverleners, zoals trainers, passen actiemails vaak toe om hun trainingen vol te krijgen.
Met een verlaten winkelwagentje mail wijs je mensen erop dat ze de producten in hun winkelwagentje nog moeten afrekenen. Dit soort e-mails kunnen tot wel 8% van de achtergelaten karretjes omtoveren tot een verkoop.
Doelstellingen bepalen, segmentatie van je e-maildatabase, de insteek van je e-mailberichten bepalen… er komt veel kijken bij het opzetten van een e-mailmarketing campagne. Bovendien is er geen ‘one size fits all’ oplossing. Iedere situatie is anders.
Dus, heb je behoefte om te sparren over jouw e-mailmarketing campagne? Neem dan contact met ons op en plan een sparringsessie in. De sessie krijg je van ons. Je zit nergens aan vast.
Sparringsessie aanvragenGoed geschreven e-mailberichten kunnen een flinke impact hebben op het resultaat van je e-mailmarketing campagne. Maar hoe maak je dan een goed e-mailbericht? Met de volgende tips kom je een heel eind.
De titel is één van de belangrijkste onderdelen van je e-mailbericht. Zonder goede titel is de kans groot dat de ontvanger niet nieuwsgierig is naar je bericht en het ongeopend in de prullenbak gooit.
Hoe wek je dan interesse? Dat kan bijvoorbeeld door:
Maak je titel nog aantrekkelijker door de naam van de ontvanger toe te voegen. Dus bijvoorbeeld: ‘Henk, 9 van de 10 ondernemers maakt deze fout, jij ook?’
Deze tip is met name interessant voor dienstverleners die trainingen verkopen. Trainingen zijn namelijk bij uitstek geschikt om kennis te vergaren waarmee je doelgroep hun ‘probleem’ kan oplossen.
Denk bijvoorbeeld aan iemand die tevergeefs probeert om zijn website vindbaar te maken in Google, doordat hij onvoldoende kennis van SEO heeft. Of iemand die wil afvallen, maar niet goed weet hoe hij dat het beste kan doen.
Als trainer kun je personality aan je e-mails toevoegen door over je eigen struggles te vertellen waarin je doelgroep zich in herkent en vervolgens de link te leggen naar je training die dé oplossing biedt.
Dat klinkt misschien wat ongemakkelijk, over jezelf praten. Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt zul je merken dat het je e-mails veel oprechter maakt. En doordat je lezers zich in jouw verhaal herkennen zijn ze veel sneller bereid om een aankoop te doen.
Het P.S. gedeelte wordt, op de titel na, het meeste gelezen. Maak daar dus gebruik van. Wij gebruiken het P.S. gedeelte altijd voor onze CTA en we raden jou aan om dat ook te doen.
Vind je het lastig om een goede e-mailmarketing campagne op te zetten? Of heb je er simpelweg de tijd niet voor? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe onze e-mailmarketingspecialisten van jouw campagne een succes kunnen maken.