Wat kost adverteren op Google? (+ tips voor lagere kosten)

Kosten Google adverteren

De kosten voor het adverteren op Google verschillen per campagne, maar je klikbudget moet minimaal €1,- per dag zijn om te kunnen adverteren. Je betaalt per klik op een advertentie, waarbij de kosten van een aantal factoren afhankelijk zijn:

  1. De klikprijs en het budget dat je instelt
  2. De concurrentie op de zoekwoorden
  3. De kwaliteit van je advertenties

In dit artikel vertellen we je meer over de bovenstaande factoren, die van invloed zijn als je met tekstadvertenties in Google adverteert. Ook ontdek je hoe je de klikkosten voor de advertenties kunt verlagen, hoe je het klikbudget bepaalt en delen we waardevolle tips met je over hoe je het rendement van je Google Ads campagne kunt verhogen.

1. De klikprijs

Voor iedere advertentiecampagne kun je instellen hoeveel je maximaal per klik op een advertentie wilt betalen. Daarbij is het overigens niet zo dat Google voor iedere klik de ingestelde maximale kosten daadwerkelijk in rekening brengt. We geven je een eenvoudig voorbeeld om toe te lichten hoe dit werkt:

Voorbeeld berekening daadwerkelijke klikprijs

Je wilt maximaal €0,80 voor een klik betalen, dus stel je dit bedrag in als de maximale kosten. Een concurrent stelt een grens van €0,60 per klik in. De campagnes worden online gezet en Google beoordeelt dat de advertenties van gelijke ‘kwaliteit’ zijn (meer hierover onder het kopje: ‘De kwaliteit van je advertenties’). Alleen de ingestelde maximale prijs verschilt.

Een potentiële klant zoekt vervolgens in Google op het zoekwoord waarop jij en je concurrent adverteren. Google plaatst jouw advertentie boven die van de concurrent en de potentiële klant klikt op jouw advertentie, waarvoor €0,61 in rekening wordt gebracht. Oftewel € 0,01 meer dan de maximale klikprijs die de concurrent heeft ingesteld.

Het dagbudget

Om ervoor te zorgen dat de kosten van alle kliks bij elkaar in een maand niet boven het campagnebudget uitkomen, kun je een dagbudget in Google Ads instellen. Google vermenigvuldigd je ingestelde dagbudget met 30,4 dagen om het maandbudget te berekenen (365 dagen per jaar gedeeld door 12 maanden = 30,4 dagen per maand).

Het bedrag op je maandfactuur is nooit hoger dan het maandbudget. Bovendien kun je het budget op ieder gewenst moment verhogen of verlagen, zodat je altijd de regie over de uitgaven blijft houden.

2. De concurrentie op de zoekwoorden

Omdat de klikprijzen van Google op een veilingsysteem zijn gebaseerd, is de prijs die je per klik betaalt onder andere afhankelijk van het aantal concurrenten die op dezelfde zoekwoorden willen adverteren als waar jij op adverteert. Hoe meer concurrenten, hoe hoger de prijs. Hoe minder concurrenten, hoe lager de prijs.

3. De kwaliteit van je advertenties

Google wilt haar gebruikers een goede gebruikerservaring wilt bieden, daarom wordt de klikprijs niet alleen door het aantal concurrenten vastgesteld, maar ook met behulp van een kwaliteitsscore. Hoe hoger de kwaliteitsscore op het zoekwoord waarop je adverteert, hoe minder je per klik hoeft te bieden om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen.
Google baseert de kwaliteitsscore op de volgende factoren:

  • De relevantie van je advertentie in verhouding tot het zoekwoord. Staat het zoekwoord bijvoorbeeld in de titel en in de tekst van je advertentie?
  • De klikfrequentie op je advertentie, ook wel CTR genoemd. Dit is het aantal vertoningen gedeeld door het aantal klikken op je advertentie.
  • De kwaliteit van de pagina waarop bezoekers terechtkomen als ze op je advertentie hebben geklikt. Staat het zoekwoord waarop je adverteert bijvoorbeeld in de tekst op de pagina?

Tips om de kwaliteitsscore te verhogen

  • Verwerk het zoekwoord waarop je adverteert in de titel, tekst, URL en in de webpagina waarop de bezoeker terechtkomt als hij op je advertentie heeft geklikt.
  • Schrijf advertentieteksten die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep, zodat de klikfrequentie stijgt. Benoem bijvoorbeeld de voordelen van je product en/of dienst en verwerk USP’s in je advertenties (levertijd, garanties, 24/7 bereikbaar, proefplaatsingen, gratis intake etc.).
  • Voeg extensies toe aan je advertenties (zie de onderstaande afbeelding voor voorbeelden).
  • Zorg dat je website snel laadt. Doe de snelheidstest van Google om dit te testen.
  • Controleer of je website mobielvriendelijk is, doe hier de mobielvriendelijke test.
  • Vermeld je contactgegevens op de bestemmingspagina
Extensies Google Ads

Een van de manieren om de kwaliteitsscore te verbeteren, is door extensies aan je advertentie toe te voegen.

Zo verhoog je het rendement van Google adverteren

Naast het verbeteren van de kwaliteitsscore om de klikkosten te verlagen, kun je diverse acties ondernemen waarmee je het rendement van je Google Ads campagnes nog verder kunt vergroten:

  • Bied niet op te algemene zoektermen. Stel: je bent de eigenaar van een herenkapsalon in Den Haag. Bied dan niet op woorden zoals ‘kapsalon’, maar bijvoorbeeld op ‘herenkapper Den Haag’.
  • Adverteer alleen in je werkgebied. Om bij het vorige voorbeeld te blijven: stel het vertoningsgebied in op je adres met een straal van bijvoorbeeld 10 kilometer. Op die manier voorkom je dat er mensen op je advertentie klikken, terwijl ze te ver van je zaak wonen en daardoor waarschijnlijk dichterbij huis naar een kapsalon gaan.
  • Maak gebruik van advertentieplanning: dat betekent dat je instelt op welke dagen en tijdstippen je advertenties worden getoond. Als je bijvoorbeeld een cafetaria hebt, is het zonde van de klikkosten om buiten openingstijden te adverteren. Je klanten kunnen immers niet bij je bestellen.
  • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe waarop je advertentie niet moet worden vertoond. Denk aan woorden als ‘gratis’ of ‘vacature’ (tenzij het juist je bedoeling is om een vacature onder de aandacht te brengen). De kans dat iemand een koopintentie heeft als hij dergelijke zoekwoorden gebruikt is in de meeste gevallen klein.
  • Test welke advertenties het meeste rendement opleveren. Als bijvoorbeeld blijkt dat een advertentie in verhouding tot andere advertenties voor veel ingevulde contactformulieren of bestellingen zorgt, dan is het verstandig om de slecht presterende advertenties uit te schakelen. Maak daarbij nieuwe variaties op de advertentie die goed presteert, om te kijken of je het succes kunt vergroten.

Hoe bepaal je het juiste klikbudget voor Google Ads?

Het bepalen van een klikbudget voor Google Ads is lastig, maar als je al eens geadverteerd hebt en je gaat opnieuw adverteren, dan kun je de zogenoemde ROAS (Return On Ad Spend) berekening maken. Volg hiervoor de volgende stappen, waar je bij de eerste 3 stappen steeds van het gemiddelde uitgaat:

  1. Bereken de orderwaarde van een nieuwe klant.
  2. Bereken wat een nieuwe klant kost.
  3. Bereken hoeveel ingevulde contactformulieren je nodig hebt voor een nieuwe klant.
  4. Bereken wat een formulier waard is: orderwaarde – kosten / aantal formulieren.
  5. Ga na hoeveel websitebezoekers je via Google Ads nodig hebt om een ingevuld contactformulier te krijgen.
  6. Bereken hoeveel je gemiddeld per klik betaalt en vermenigvuldig dat bedrag met het aantal websitebezoekers dat je nodig hebt voor één ingevuld contactformulier.
  7. Deel het uitgerekende bedrag van stap 4 door de uitkomst van stap 6 en je weet wat je ROAS is. Oftewel wat iedere euro die je in Google Ads investeert je oplevert.

Een rekenvoorbeeld

  1. Een nieuwe klant levert gemiddeld €1.000,- op.
  2. De kosten om een nieuwe klant binnen te halen liggen gemiddeld op €100,-.
  3. Uit de statistieken van de website blijkt dat er gemiddeld 3 contactformulieren ingevuld moeten worden voordat het een nieuwe klant oplevert.
  4. Een contactformulier heeft daardoor een waarde van: €1.000, – – €100,- / 3 = €300,-
  5. Uit de statistieken blijkt dat er 50 websitebezoekers nodig zijn voor één ingevuld contactformulier.
  6. De gemiddelde klikkosten bedragen €1,50-. Dat betekent dat we €1,50- X 50 bezoekers = €75,- per ingevuld contactformulier betalen.
  7. Iedere euro die we in Google Ads investeren levert dus €300,- / €75,- = €4,- op.

Maak voor je eigen businesscase een soortgelijke berekening zodat je weet wat de advertenties in Google je kosten en opleveren. Op die manier weet je wanneer Google Ads rendabel is. Het is overigens niet zo dat wanneer de kosten voor je Google advertenties te hoog zijn, dat je dan maar niet op Google moet adverteren. Mogelijk zijn je landingspagina’s niet goed genoeg, waardoor er te weinig conversies binnenkomen. Of misschien is je Google Ads campagne niet goed ingesteld, waardoor je onnodig veel kosten kosten maakt.

Als het je niet lukt om je campagnes rendabel te maken, vraag dan onze gratis Google Ads scan aan. We kijken vrijblijvend waar het beter kan en geven je concrete adviezen waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

Klikbudget bepalen voor een eerste campagne

Als je voor het eerst op Google gaat adverteren, is het bepalen van het budget wat lastiger. Gebruik in dat geval de marge op je product of dienst om tot het budget te komen. Om de marge uit te rekenen trek je van je verkoopprijs exclusief btw alle kosten af (denk hierbij aan inkoop-, verkoop-, en leveringskosten). Het bedrag dat overblijft is je marge.

Van de marge kun je vervolgens een percentage pakken dat je gebruikt om op Google te adverteren. Vervolgens is het een kwestie van testen en data verzamelen of het budget voldoende rendement oplevert. Daarvoor kun je de ROAS berekening gebruiken.

Zet de volgende stap en volg de Google Ads training

Smaken de besproken tips naar meer? Volg dan onze Google Ads training waarin je onder andere leert:

  • Welke technieken je kunt toepassen om bezoekers die via Google Ads op je website komen om te zetten naar leads en/of klanten.
  • Hoe je jouw campagnes kunt structureren, zodat je Google Ads account overzichtelijk blijft en iedere advertentie zo relevant mogelijk is.
  • Welke slimme tools er zijn om het rendement van je campagnes te meten en flink te verbeteren.
  • Hoe je bezoekers kunt bereiken die je website al hebben bezocht, maar geen klant bij je zijn geworden.
Google Ads training: alle ins en outs in 8 weken

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer