Als je website niet goed vindbaar is in Google loop je dagelijks potentiële klanten mis die naar jouw producten en/of diensten zoeken. Neem daarom actie en volg ons praktische stappenplan om de SEO van jouw website te verbeteren:
Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je een zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren, bijvoorbeeld:
Alle drie de tools kun je gratis of tegen een kleine vergoeding uitproberen. Ons advies: probeer ze allemaal uit en kijk welke tool je het prettigst vindt werken en het beste bij jouw budget past.
Maak in een Excel-bestand per thema een tabblad aan. Een thema staat voor een productcategorie of dienstencategorie. Als je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf hebt, kun je als
Stel voor ieder thema een lijstje met relevante zoekwoorden samen. Zie dit als een brainstorm. Verplaats je in jouw potentiële klanten en bedenk welke woorden ze kunnen gebruiken om jouw dienst of product in Google te zoeken. Voorbeelden van zoekwoorden voor het thema tuinontwerp zijn: tuinontwerp, tuinontwerp laten maken, tuintekening, 3D tuinontwerp, tuinontwerper en tuinontwerp + [plaatsnaam]. Vind je het lastig om zoekwoorden te bedenken? Maak dan gebruik van Google Suggest, kijk naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten in Google of vraag Chat GPT om suggesties.
Voer per thema de zoekwoorden in je gekozen tool in, download de resultaten (inclusief zoekwoordsuggesties) en importeer ze in je Excel-bestand.
Beoordeel de zoekwoorden op zoekvolume, zoekintentie en concurrentie. Zoekintentie heeft te maken met de intentie achter een zoekwoord. Zoekt iemand bijvoorbeeld informatie of heeft hij een koopintentie? Sommige tools, zoals SemRush, helpen je hierbij en geven voor ieder zoekwoord aan wat de zoekintentie is. Door de zoekwoorden met dezelfde zoekintentie te clusteren, kun je webpagina’s afstemmen op de behoefte van je doelgroep. In een blog kun je bijvoorbeeld zoekwoorden met een informatieve zoekintentie verwerken en op een dienstenpagina kun je zoekwoorden met een koopintentie verwerken. Door rekening te houden met de zoekintentie maak je webpagina’s niet alleen relevanter voor je doelgroep, maar rank je ook hoger in Google. Jouw content sluit immers aan bij wat de gebruiker van Google zoekt en Google wil haar gebruikers een goede ervaring bieden. Win-win dus.Voor wat betreft de concurrentie: vrijwel iedere tool heeft een ‘difficulty score’. Dit is een getal tussen de 0 en 100. Hoe hoger het getal, hoe lastiger het is om op de eerste pagina met zoekresultaten te ranken. Bedenk wel dat de difficulty score slechts een indicatie geeft van de daadwerkelijke moeilijkheid. SEO specialisten kijken naast de difficulty score ook naar andere parameters. Op die manier kunnen ze een betere inschatting maken over de mate van concurrentie. Maar om een globaal beeld te krijgen is de difficulty score voldoende.
Maak per thema een selectie van zoekwoorden. Maak van die selectie vervolgens per webpagina clusters van zoekwoorden die je voor de on-page optimalisatie kunt gebruiken.
Verwerk de zoekwoorden die je in de vorige stap hebt verzameld in de pagina’s van je website. Plaats per pagina het belangrijkste zoekwoord in ieder geval in de:
Verwerk de andere zoekwoorden in de tussenkopjes en in de alinea’s.
Let op: als je een URL hebt aangepast, stel dan een 301 redirect in. Dit is een doorverwijzing van de oude URL naar de nieuwe URL. Met een 301 redirect voorkom je een 404 fout (een pagina die niet meer bestaat).
Daarnaast zorgt een 301 redirect ervoor dat de autoriteit die een pagina heeft opgebouwd wordt doorgegeven aan de nieuwe URL, zodat je opgebouwde posities in Google niet verloren gaan.
Voor de zoekwoorden waarvoor je nog geen pagina hebt, kun je nieuwe pagina’s aanmaken en ze optimaliseren volgens de richtlijnen van stap 2.
Bij stap 1 hadden we het onder andere over zoekwoorden en zoekintentie. Zoekopdrachten waaruit een informatiebehoefte blijkt zijn bij uitstek geschikt om in een blogartikel te verwerken. Maar waarom zou je blogartikelen schrijven? Als je jouw doelgroep helpt door relevante informatie te delen, wordt de kans groter dat ze uiteindelijk klant bij je worden.
Reden genoeg dus om een blogplan te maken. In een blogplan werk je per artikel het volgende uit:
Externe links zijn één van de belangrijkste factoren als je de SEO van je website wilt verbeteren. Je website bouwt namelijk autoriteit op als je relevante links vanaf andere websites hebt.
En hoe hoger de autoriteit, hoe groter de kans op goede posities in Google.
Er is alleen een ‘probleem’ met externe links. Sommige links zijn goed en kunnen je vindbaarheid verbeteren, maar andere links kunnen je vindbaarheid in Google juist beschadigen.
Het ‘bouwen’ van externe links (ook wel ‘linkbuilding’ genoemd) kun je daarom het beste overlaten aan een linkbuildingexpert. Die weet precies welke links je vindbaarheid verbeteren en welke links je beter niet kunt bouwen.
Interne links zijn niet alleen waardevol om je bezoekers naar andere pagina’s te laten navigeren. Ze geven ook opgebouwde autoriteit van de ene pagina aan de andere pagina door.
Check daarom de belangrijkste pagina’s van je website en voeg interne links toe als dat relevant is.
Een technisch goede website herken je in hoofdlijnen aan de volgende 3 zaken:
Als je niet technisch bent is het vrij lastig om in detail de technische staat van je website te controleren.
Toch kun je met behulp van een aantal tools checken wat de technische verbeterpunten zijn en die punten aan je webbouwer doorgeven. Dit zijn die tools:
Het verbeteren van de SEO van jouw website is niet een eenmalig iets. Dat komt bijvoorbeeld doordat:
Kortom, blijf analyseren en blijf je SEO verbeteren.
Met de tips die we in dit blog hebben besproken, zet je een goede eerste stap om de SEO van jouw website te verbeteren. Maar de kans is groot dat je concurrenten dat ook doen.
Daarom hebben we een complete SEO training voor je gemaakt waarmee je de vindbaarheid in Google naar het volgende niveau brengt. En uit ervaring weten we dat veel bedrijven de technieken die je in de SEO training leert niet toepassen. Daar liggen dus kansen😉.
Om ervoor te zorgen dat je de kennis die je in de SEO training opdoet direct toepast, hebben we praktijkopdrachten in de training verwerkt. Bovendien krijg je tijdens de trainingsperiode 1 op 1 coaching van een ervaren SEO specialist. Je hebt dus altijd iemand om op terug te vallen.
Check de training en schrijf je in!
Ik wil, los van de ondersteuning bij de Google Ads werkzaamheden, een onwijs compliment maken voor jullie Academy omgeving. Wauw. Wat ziet het er strak uit, maar bovenal: wat navigeert het fijn en intuïtief. Heel gaaf wat jullie bewerkstelligd hebben! Echt heel professioneel. Complimenten!
Marketeer – ilionx
“Dankzij de partnership hebben wij onze online strategie staan. De begeleiding was professioneel, effectief en praktisch.”
Group Commercial Director – Solidus Solutions
“Wat ik fijn vond aan de academy is de verhouding tussen begeleiding en self-learning. Het is fijn om op deze manier ‘rugdekking’ te krijgen in online marketing!”
Marketeer – MisterSales
Uiteindelijk kun je er natuurlijk ook voor kiezen om SEO uit te besteden aan een professionele partner. Om je een idee te geven van de investeringen die dit met zich mee kan brengen, hebben we een artikel over de kosten geschreven voor je.