Kosten voor SEO? Hier kun je rekening mee houden

Kosten voor SEO

Wat kost SEO? Het eerlijke antwoord: SEO is maatwerk. Dus er zijn geen vaste bedragen te noemen als het om SEO kosten gaat. Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand. Daarnaast heb je te maken met eenmalige kosten voor het uitvoeren van een SEO onderzoek en het uitvoeren van on page SEO.

In dit blog vertellen we je uit welke onderdelen de SEO kosten zijn opgebouwd. Zo heb je straks een idee met welke kosten je per onderdeel rekening kunt houden. Wil je graag een SEO offerte op maat ontvangen of sparren over de SEO mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Waaruit zijn SEO kosten opgebouwd?

In hoofdlijnen bestaat SEO uit 3 onderdelen:

  1. SEO onderzoek
  2. On page optimalisatie
  3. Off page optimalisatie

SEO kosten

1. SEO onderzoek

Het SEO onderzoek is het vertrekpunt van ieder SEO project. Het geeft je inzicht in:

  • Op welke zoektermen je doelgroep in Google zoekt
  • Hoe vaak ze dat gemiddeld per maand doen
  • Of het haalbaar is om op pagina één in Google te ranken

Sla je deze stap over? Dan is de kans groot dat je website straks op zoekwoorden is geoptimaliseerd waarop niet of weinig wordt gezocht. Of dat je veel tijd en geld hebt uitgegeven om op zoekwoorden te ranken waarvan je van tevoren had kunnen weten dat het een kansloze wedstrijd was.

Kostenindicatie SEO onderzoek

Tussen de € 500,- en € 3.000,- euro (eenmalig). De kosten zijn afhankelijk van hoe groot het SEO onderzoek is. Heb je bijvoorbeeld een webshop met tientallen productcategorieën? Dan kost een SEO onderzoek veel meer geld dan wanneer je een website hebt waarop je een handjevol diensten aanbiedt.

2. On page SEO

Het SEO onderzoek geeft input voor de invulling van de on page SEO. Dus de SEO optimalisatie op je website. On page SEO bestaat onder andere uit de volgende werkzaamheden:

  • Zoekwoorden in websiteteksten verwerken
  • Zoekwoorden aan meta titles en descriptions toevoegen
  • Foto’s en video’s op zoekwoorden optimaliseren
  • Structured data toevoegen
  • Laadtijden optimaliseren
  • HTML code opschonen

On page SEO zorgt ervoor dat je website niet alleen goed vindbaar kan worden in Google, maar ook een fijne gebruikservaring biedt aan je bezoekers. Want ga maar na bij jezelf: als een website niet goed functioneert of traag laadt is het ‘KLIK’ en weg ben je. Dan doen jouw bezoekers dus ook. Een grondige SEO check kan helpen om problemen in de on-page optimalisatie te identificeren en te verhelpen.

Kostenindicatie on page SEO

De meeste SEO specialisten rekenen per pagina een vaste prijs voor on page SEO. Als indicatie kun je rekening houden met € 400,- tot € 600,- per pagina. In principe zijn deze kosten niet terugkerend. Al is er wel maandelijks technisch onderhoud nodig om de website veilig en up-to-date te houden.

Houd er dus rekening mee dat je een maandabonnement moet afsluiten voor het uitvoeren van technische werkzaamheden. Kostenindicatie: vanaf € 150,- per maand. De kosten hangen af van de omvang van de website en het aantal functionaliteiten.

3. Off page SEO

Off page SEO gaat over alles dat buiten je website aan SEO wordt gedaan. Off page SEO wordt ook wel ‘linkbuilding’ genoemd. In de praktijk komt het erop neer dat je linkjes op relevante websites plaatst die naar jouw website verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan linkjes afkomstig van:

  • Startpagina’s
  • Persberichten
  • Blogartikelen
  • Social media
  • Bedrijvengidsen

Kostenindicatie voor off page SEO (linkbuilding)

Tussen de € 500,- en € 2.000,- per maand. De kosten zijn afhankelijk van het aantal pagina’s waar links naar gebouwd moeten worden en hoe zwaar de online concurrentie op de zoekwoorden is. Dus hoe lastig het is om op pagina éen in Google te kunnen ranken.

Ook speelt de kwaliteit van de links een belangrijke rol in de kosten voor linkbuilding. Er zijn helaas veel online marketing bureaus die links van lage kwaliteit bouwen. Op termijn kan dat je een Google Penalty opleveren, waardoor je website onvindbaar kan worden. Bij TIC houden wij ons daarom alleen bezig met kwalitatieve linkbuilding.

Waarom is het belangrijk om in SEO te investeren?

Je maakt jouw bedrijf minder afhankelijk van advertentieplatformen en social media kanalen. Als die te duur worden of het bereik of de effectiviteit ervan afneemt, dan heb je met SEO een goede troef in handen om klanten mee te werven.

Als het economisch minder gaat en je tijdelijk op SEO moet besparen, is dat in de meeste gevallen geen probleem. Als je goed vindbaar bent veranderd dat echt niet van dag op dag als je de SEO even on-hold zet.

Ongeveer 50% van de mensen die in Google zoeken klikt niet op advertenties, maar op de organische zoekresultaten. Als je de SEO niet op orde hebt loop je dus een groot gedeelte van je potentiële klanten mis die online zoeken naar de diensten of producten die jij levert.

Mensen die online naar producten of diensten zoeken hebben op dat moment een behoefte. Dan wil je dus goed vindbaar zijn.

SEO specialist voert SEO controle uit

SEO specialisten en uurtarieven

Zoals bij alle soorten dienstverleners het geval is, lopen de uurtarieven voor SEO specialisten nogal uiteen. Maar je kunt rekening houden met een uurtarief van tussen de € 50,- en € 125,-. Het uurtarief van een SEO specialist is gebaseerd op de volgende aspecten:

  • Leeftijd en ervaring
  • Vakkennis
  • Vaste lasten (kantoorpand, personeel, scholing, gebruik van professionele SEO tools etc.)

Wat kost het als je SEO zelf doet?

Als vuistregel kun je je eigen uurtarief nemen. Vermenigvuldig dat tarief vervolgens met 1,5 keer het maandelijkse aantal uren dat je aan SEO wilt besteden. Nu heb je een idee wat SEO kost als je het zelf doet.

Maar waarom moet je je eigen uurtarief met 1,5 vermenigvuldigen? Dat komt omdat een SEO specialist door zijn of haar ervaring en het gebruik van de juiste tools sneller werkt dan dat je zelf kunt doen.

Bedenk overigens dat het je omzet kan kosten als je de SEO zelf gaat doen. Want ieder uur dat je aan SEO besteed kun je niet besteden aan het werven van nieuwe klanten en/of het uitbouwen van je bedrijf. Dat is dan ook de reden waarom veel bedrijven voor het uitbesteden van SEO kiezen.

Sparren over SEO?

Wil je meer weten over hoe een SEO traject er voor jouw bedrijf uit zou kunnen zien en wat de bijbehorende kosten zijn? Plan dan een sparringsessie met ons in. De sparringsessie is vrijblijvend en krijg je van ons cadeau. Neem contact met ons op en we plannen de sessie met je in.

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer