Een Google penalty kun je zien als een rode kaart die je van de scheidsrechters van Google krijgt. De penalty kan handmatig worden gegeven door een medewerker van Google of door het algoritme.
Als jouw website een Google penalty krijgt, is dat omdat je de richtlijnen van Google hebt overtreden. Het vervelende van die richtlijnen is dat ze regelmatig een update krijgen. Daardoor kan het zomaar zijn dat jouw website altijd goed heeft gerankt en de posities plotseling in elkaar storten. Of erger nog: je website uit de index wordt verwijderd.
Dat kan funest zijn voor jouw bedrijf. Kennis over de oorzaken en oplossingen voor een Google penalty is dus een must. Daarom vertellen we je in dit blogartikel over de belangrijkste zaken die je moet weten.
Er zijn meerdere soorten Google penalty’s. Iedere penalty heeft betrekking op een specifieke overtreding van de Google richtlijnen. Dit zijn de belangrijkste/meest voorkomende penalty’s:
Duplicate content, oftewel ‘duplicaat content’, is het gebruik van content van andere websites. ‘Copy-paste content’ noemen wij dat. Google straft dit hard af door je website lager of zelfs niet te tonen in de zoekresultaten.
Met (betaalde) tools, zoals Copyscape, kun je eenvoudig controleren of de content die je wilt publiceren al ergens anders online te vinden is. Dit is met name handig als je copywriter teksten aanlevert en je er zeker van wilt zijn dat je unieke content hebt gekregen.
Deze penalty is een variant op de duplicate content penalty. Je kunt deze penalty krijgen als je content van andere websites kopieert, een beetje aanpast en vervolgens op je eigen website publiceert. Google trapt daar niet in.
Ook verdraaide content kun je met Copyscape detecteren. De tool geeft aan hoeveel procent van de tekst die je wilt publiceren al elders online staat. Sterker nog, je krijgt de exacte zinnen te zien die van andere websites afkomstig zijn.
Dit is een echte old school penalty die je kunt krijgen als je te vaak zoekwoorden in je teksten verwerkt. Vroeger werden websiteteksten volgepropt met zoekwoorden, omdat Google dat toen nog beloonde met goede posities.
Het gevolg: slecht leesbare teksten die voor Google waren geschreven in plaats van voor de bezoekers.
Gelukkig werkt keyword stuffing niet meer en dus moet je ervoor zorgen dat je websiteteksten niet te zwaar geoptimaliseerd zijn. Als richtlijn kun je aanhouden dat je aan keyword stuffing doet als meer dan 5% van je tekst uit het zoekwoord bestaat waarop je wilt ranken.
Je hoeft nu niet gelijk je rekenmachine erbij te pakken hoor. Lees je teksten gewoon rustig door. Valt het op dat een zoekwoord wel erg vaak wordt genoemd? Dan weet je dat je het gebruik ervan moet terugschroeven. Kortom, zorg dat je tekst ‘natuurlijk’ blijft lezen. Dan zit je eigenlijk al goed.
Dit is één van de meest bekende Google penalty’s die helaas regelmatig wordt uitgedeeld.
Het zit zo:
Hoe meer relevante links er naar je website verwijzen, hoe meer die links bijdragen aan hogere posities in Google. Andersom is het zo dat als je irrelevante links hebt die afkomstig zijn van lage kwaliteit websites, je posities in Google kunnen dalen.
Het gaat te ver om in dit artikel uit te leggen wat lage kwaliteit websites zijn, maar kort gezegd zijn dit websites met content van lage kwaliteit en/of een bedenkelijk linkprofiel.
Meestal zijn backlinks die afkomstig zijn van lage kwaliteit websites gekocht. Maar het is niet zo dat betaalde backlinks per definitie een Google penalty opleveren. Sterker nog, vrijwel ieder bedrijf dat investeert in het verbeteren van de vindbaarheid in de gratis zoekresultaten koopt backlinks.
Zolang de kwaliteit goed is werkt dit prima. Bij TIC hebben we meer dan 10 jaar ervaring met het bouwen van links, ook wel ‘linkbuilding’ genoemd. We weten precies waar we op moeten letten bij het bouwen van een linkprofiel en dus ook hoe we bedrijven kunnen helpen die een backlink penalty hebben gekregen.
Deze penalty heeft, net als de betaalde backlink penalty, te maken met het linkprofiel van je website. Als je veel backlinks hebt waarvan de ankerteksten (de linkteksten) precies overeenkomen met het zoekwoord waarop je wilt ranken, is dat een signaal voor Google dat je de boel aan het manipuleren bent.
Deze penalty kun je eenvoudig voorkomen door voor variatie in de ankerteksten te zorgen. Bijvoorbeeld door naast het exacte zoekwoord ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden als ankertekst te gebruiken.
Als je Google Search Console aan jouw website hebt gekoppeld, kun je in die tool een melding krijgen als je een Google penalty hebt ontvangen. Let op: deze melding krijg je alleen bij een penalty die handmatig is uitgedeeld.
Penalty’s die door het algoritme zijn uitgedeeld worden niet gemeld. Je moet dan aan de hand van signalen de oorzaak achterhalen en oplossen. Dit zijn de belangrijkste signalen die op een Google penalty kunnen duiden:
Als je een handmatige Google penalty hebt ontvangen, kun je via Google Search Console precies achterhalen wat je moet doen om de penalty op te lossen. Als je die acties hebt uitgevoerd kun je een verzoek tot heroverweging indienen in Google Search Console.
Als je naar het oordeel van een medewerker van Google de overtredingen hebt hersteld, wordt de penalty opgeheven. Zo niet, dan krijg je feedback met de acties die je nog moet nemen.
Een Google penalty die via het algoritme wordt gegeven is moeilijker op te lossen. En als je de oorzaak weet, bijvoorbeeld een spammy linkprofiel, dan begint het echte werk pas.
Want welke backlinks worden door Google als spammy gezien? Dat vertelt Google je niet. Als je per ongeluk ook goede links verwijdert of afwijst met de Google disavow tool, dan kan dat na het herstel van de penalty problemen opleveren met de vindbaarheid.
Andere penalty’s, die te maken hebben met keyword stuffing of duplicate content, zijn eenvoudiger op te lossen door je content te herschrijven. Check de aangepaste content met Copyscape om er zeker van te zijn dat je content uniek is.
Voor keyword stuffing raden wij je aan om de tool Website Auditor te gebruiken. Deze tool geeft precies aan wanneer er sprake is van over optimalisatie op zoekwoorden. Ideaal!
Is jouw website getroffen door een Google penalty of heb je dat vermoeden? Neem dan contact met ons op. We krijgen regelmatig hulpvragen van bedrijven en collega online marketingbureaus om Google penalty’s op te lossen, waardoor we ongetwijfeld ook de penalty voor jouw website kunnen oplossen.
Hoe langer je wacht met actie nemen, des te langer het duurt voordat je weer goed vindbaar bent in Google en des te meer omzet je verliest.