Meer leads genereren? Als je online leadgeneratie op de juiste manier inzet, kan het je een stroom aan leads opleveren. Dat klinkt mooi, maar hoe pak je het dan aan? En wat is online leadgeneratie eigenlijk? Dat en meer vertellen we je in dit blog.
Online leadgeneratie omvat alle activiteiten die je uitvoert om je doelgroep online te bereiken en vervolgens om te zetten in leads.
Voorbeelden van activiteiten zijn:
De meeste bedrijven stellen een mix van online marketingactiviteiten samen, zodat ze hun doelgroep via verschillende kanalen (social media, zoekmachines etc.) kunnen bereiken en de kans op leads groter wordt.
Je kunt een marketingfunnel zien als alle stappen die je potentiële klanten nemen totdat ze klant bij je worden. Ook de stappen daarna, zoals het doen van herhaalaankopen, zijn onderdeel van de marketingfunnel.
Met alle activiteiten die onder online leadgeneratie vallen bereik je jouw potentiële klanten en help je ze de marketingfunnel door.
De agenda van de rijschool van John zit niet vol genoeg, terwijl John weet dat zijn doelgroep in Google naar rijscholen zoekt. En in de statistieken van zijn website ziet hij dat hij dagelijks tientallen bezoekers heeft.
John snapt er niks van en zoekt in Google naar tips om het conversiepercentage te verbeteren. Hij vindt ons blog met tips om de conversie te verbeteren en past direct een aantal tips toe.
Het aantal aanmeldingen neemt toe en John heeft de smaak te pakken. Daarom besluit John ook onze training over online leadgeneratie en conversie optimalisatie te volgen. Hij wordt dus klant bij ons.
Na de aankoop van onze training nemen we het e-mailadres van John op in onze e-mailmarketingsoftware. Zo kunnen we hem ook over andere interessante online marketing trainingen informeren en wordt de kans op herhaalaankopen groter.
Oké, dat was de theorie. Tijd voor de praktijk. Pak een pen en papier en volg de onderstaande stappen om jouw plan voor online leadgeneratie uit te werken.
Wie wil je bereiken en wat wil je bij hen bereiken? Zorg dat je doelstellingen SMART zijn:
Naast je doelstellingen bepaal je op welke KPI’s (Key Performance Indicators) je wilt rapporteren. KPI’s zijn er om te meten of je de doelstellingen gaat halen. Enkele voorbeelden van KPI’s zijn:
Net zoals de geformuleerde doelen moet je de KPI’s SMART maken, zodat je tussentijds kunt meten of je op schema ligt om je doelstellingen te behalen.
Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een persoon die tot je doelgroep behoort. Je beschrijft zaken zoals:
Door persona’s te maken, leer je jouw doelgroep(en) beter kennen en kun je de online marketing activiteiten beter op hen afstemmen.
Maak een schets van de stappen die je potentiële klanten nemen voordat ze klant bij je worden. Vergeet niet om na te denken over de stappen die ze daarna kunnen nemen waardoor ze bijvoorbeeld herhaalaankopen doen.
Het kan enorm waardevol zijn om enkele klanten te interviewen voordat je de marketingfunnel uitwerkt. Stel vragen zoals:
De antwoorden op dit soort vragen geven je waardevolle inzichten in de stappen die je doelgroep doorloopt voordat ze een product of dienst bij je afnemen. Ook leer je waarom ze tevreden zijn en waarom ze klant bij je blijven. Met die input krijg je meer zekerheid over dat de marketingfunnel die je uitwerkt overeenkomt met de werkelijkheid.
Je weet nu hoe de marketingfunnel eruit ziet. De volgende stap is om te bepalen welke online activiteiten je kunt ondernemen om je doelgroep door de funnel heen te loodsen. Denk hierbij aan de voorbeelden die we eerder gaven bij de uitleg over wat online leadgeneratie is.
Verdeel de activiteiten die je bij de vorige stap hebt bepaald onder je marketingteam en koppel er een planning waarbij je de eerder opgestelde doelstelling in je achterhoofd houdt.
Bij online leadgeneratie wordt er vaak de focus gelegd op het ‘binnenhalen’ van leads. Begrijpelijk, maar ook zonde. Leads genereren is namelijk niet goedkoop. Dus als je een lead krijgt en die lead klant bij je wordt, is het belangrijk om die klant te behouden en de omzet te verhogen.
Een klantenbestand dat structureel omzet oplevert levert je namelijk een aantal grote voordelen op, zoals:
Wist je dat gemiddeld 96% van alle websitebezoekers niet direct klaar is om een aankoop te doen of een offerteaanvraag in te dienen? Online leadgeneratie en conversie optimalisatie zijn dus een must om het rendement van je online marketing activiteiten te verbeteren.
Daarom hebben we een training voor je ontwikkeld waarin je: