Maatwerk versus pagebuilder website: dit zijn de verschillen

Website op maat laten maken

Wil je een nieuwe website laten maken, maar twijfel je tussen een maatwerk website en een website die met een pagebuilder is gemaakt? In dit blogartikel gaan we je helpen om die twijfel weg te nemen, zodat je straks de juiste keuze maakt.

Voordelen van een maatwerk website

  • Maximale flexibiliteit doordat alle elementen van de website op maat worden gemaakt.
  • Toevoegen van blogberichten en pagina’s is eenvoudig.
  • Goede beveiliging doordat de code van de website is aangepast aan de beveiligingsvereisten.
  • Bliksemsnelle laadtijden doordat er geen onnodige ballast aan de code is toegevoegd.
  • Jarenlang plezier van je investering doordat een maatwerk website met vrijwel iedere gewenste functionaliteit kan worden uitgebreid.

Voordelen van maatwerk

Nadelen van een maatwerk website

  • Het duurt langer om de website te bouwen. Gemiddeld kun je rekening houden met een ontwikkeltijd van 3 maanden.
  • Iedere webbouwer heeft een eigen werkwijze om maatwerk websites te bouwen. Dat betekent dat een eventuele overstap naar een andere partij lastig/kostbaar kan zijn.

Voordelen van een pagebuilder website

  • Relatief snel gebouwd. De ontwikkeltijd is gemiddeld 2 maanden.
  • Goede oplossing als je een beperkt budget hebt.

Nadelen van een pagebuilder website

  • De flexibiliteit van de website is beperkt tot de functionaliteiten die de pagebuilder biedt.
  • Pagebuilders zijn in de basis eenvoudig in gebruik, maar om er echt goed mee te kunnen werken moet je flink wat uren investeren.
  • Pagebuilders werken vaak met veel plugins en widgets die voor beveiligingsrisico’s kunnen zorgen.
  • Het gebruik van plugins en widgets kan voor lange laadtijden zorgen.
  • De levensduur van je website is afhankelijk van de ondersteuning die de pagebuilder vanuit de ontwikkelaar krijgt en of de beschikbare templates, plugins en widgets aan je eisen blijven voldoen.

Wat is het prijsverschil tussen een maatwerk website en een pagebuilder website?

Een maatwerk website heeft bij ons een vanafprijs van € 7.500,- exclusief btw. Een pagebuilder website is er al vanaf € 3.000,- exclusief btw. Een fors prijsverschil, maar wat je voor de investering krijgt verschilt ook fors.

Overwegingen om te kiezen voor maatwerk of een pagebuilder

We raden je aan om te bepalen welke verschillen voor jou het belangrijkste zijn en daar je keuze op te baseren.

Als bezoekers bijvoorbeeld gevoelige gegevens (zoals salarisgegevens, bankgegevens en medische gegevens) op je website kunnen achterlaten, is beveiliging zeer belangrijk en raden we je een maatwerk website aan.

Een maatwerk website is ook een goede keuze als online vindbaarheid belangrijk voor je is. Dus als je de website een belangrijke bijdrage aan de groei van je bedrijf moet leveren. Snelle laadtijden, goede beveiliging en flexibiliteit zijn dan een must. Een maatwerk website voldoet hier allemaal aan.

Als je een dienstverlener bent en een eenvoudige website wilt om uitleg over je diensten te geven, is een website die met een pagebuilder is gemaakt voldoende en is maatwerk niet nodig.

Lastig kiezen?

Vind je het lastig om een keuze te maken tussen een maatwerk website en een pagebuilder website? Neem dan contact met ons op voor advies. Een demo van een maatwerk website en een pagebuilder is ook mogelijk, zodat je de verschillen kunt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan verschillen in het toevoegen van content, laadsnelheid en designmogelijkheden.

Zo verdien je de investering in je website terug

Los van je keuze voor een maatwerk website of pagebuilder gaat het er met name om dat je de investering in je website terugverdient. We raden je daarom aan om een online marketing strategie uit te werken, zodat je een plan hebt om je investering terug te verdienen.

Een online marketing strategie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Missie, visie en propositie: waar staat jouw bedrijf voor, waar wil je naartoe groeien en wat is de toegevoegde waarde van jouw producten en/of diensten?
  • Een gedetailleerde beschrijving van je doelgroep. Beschrijf je doelgroep alsof het een persoon is (leeftijd, beroep, problemen, informatiebehoefte, voorkeur voor services, enzovoorts). Deze informatie kun je straks gebruiken om je communicatie zo goed mogelijk af te stemmen op je doelgroep.
  • Doelstellingen en KPI’s.
  • Gekozen online marketing kanalen (SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, enzovoorts).
  • Een marketingkalender: wat ga je wanneer doen, wat zijn de beschikbare budgetten en wie is verantwoordelijk voor welke werkzaamheden? Ons advies is om de planning voor een jaar uit te werken. Evalueer tussentijds (bijvoorbeeld ieder half jaar) of je marketingkalender nog aansluit bij de eerste opgestelde doelstellingen.

Samen voor online groei

De bouw van een nieuwe website en het uitwerken van een online marketing strategie zijn de eerste stappen om jouw bedrijf online te laten groeien.

Wij kunnen jou helpen met die eerste stappen, maar ook met de vervolgstappen. Denk aan het opzetten van online campagnes, het uitvoeren van analyses en de optimalisatie van de prestaties. Zo zorgen we samen voor steeds meer online groei.

Ontdek wat we voor jou betekenen en plan een sparringsessie bij ons op kantoor in. De sparringsessie geven we je cadeau. Je zit nergens aan vast. Spreken we je straks?

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer