SEO is door de jaren heen een specialisme geworden. De tijd dat je vindbaar kon worden in Google door alleen even je website vol te proppen met zoekwoorden ligt ver achter ons. Daarom is het belangrijk om, als je met SEO aan de slag wilt gaan, stil te staan bij de vraag of je SEO zelf moet doen of dat je het beter kunt uitbesteden. In dit blog zetten we de belangrijkste voor- en nadelen van beide opties voor je uiteen. Zo wordt het kiezen voor het wel of niet uitbesteden van SEO een stukje makkelijker.
Het belangrijkste voordeel van SEO uitbesteden, is dat je profiteert van de kennis en jarenlange ervaring van een SEO specialist. Daardoor behaal je sneller goede resultaten. Bovendien hoef je je hersens niet te kraken.
Want een SEO specialist kan namelijk niet alleen een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, maar heeft ook kennis van websitetechniek, tekstoptimalisatie, linkbuilding en Google Analytics. Als je dat allemaal zelf wilt leren ben je maanden, zo niet jaren verder.
Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Oftewel het plaatsen van linkjes op externe websites die naar jouw website verwijzen, zodat Google je hoger rankt. Denk aan websites zoals:
Natuurlijk kun je op nieuwswebsites en startpagina’s tegen betaling een link of bericht plaatsen. Maar een SEO bureau beschikt over een groot netwerk van webbeheerders. Daardoor gaat linkbuilding veel sneller en goedkoper.
Want niet alle linkmogelijkheden zijn van goede kwaliteit, waardoor sommige links een averechts effect op je vindbaarheid kunnen hebben. Kwalitatieve linkbuilding is dus belangrijk. Een goede SEO specialist weet precies waar hij op moet letten als hij linkbuildingmogelijkheden selecteert.
Door SEO uit te besteden houd je kostbare tijd over om aan je bedrijf te werken in plaats van in je bedrijf. Ieder uur dat je aan SEO besteed kun je immers niet besteden aan het uitwerken van ondernemingsplannen, het versterken van de relaties met bestaande klanten en het werven van nieuwe klanten. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om SEO uit te besteden. Wil je dat ook? Neem dan contact met ons op en plan op onze kosten een sparringsessie in. Je zit nergens aan vast.
Neem contact opVoordelen van SEO uitbesteden zijn er genoeg. Maar eerlijk is eerlijk, er zitten ook nadelen aan als je SEO uitbesteed. Dit zijn de belangrijkste:
SEO is een lange termijn investering. Dus het is altijd afwachten of het werk van een SEO bureau daadwerkelijk goed is uitgevoerd en of het nieuwe leads en klanten oplevert. Sterker nog, als SEO verkeerd wordt uitgevoerd, kan het zelfs een negatief effect hebben op je vindbaarheid.
Google waardeert het bijvoorbeeld niet als er linkjes van bedenkelijke websites naar jouw website verwijzen. En Google wordt er ook niet vrolijk van als je websiteteksten te sterk geoptimaliseerd zijn op zoekwoorden. Heb je een website die zo traag is dat je koffie kunt zetten voordat hij geladen is? Ook dat is niet goed voor je online vindbaarheid.
Lang verhaal kort: als je een SEO bureau inhuurt moet je er maar op vertrouwen dat de kwaliteit van het SEO werk goed is. Vraag daarom altijd om klantcases, inclusief behaalde resultaten voordat je voor een contract ondertekent.
Dit punt kan bijvoorbeeld een nadeel zijn als je in een trendgevoelige markt opereert. In dergelijke markten kunnen (nieuwe) zoekwoorden qua populariteit snel stijgen en dalen. Door trends in het zoekgedrag tijdig te signaleren kun je actie nemen om het aantal websitebezoekers op niveau te houden of zelfs flink te verbeteren.
Een voorwaarde daarvoor is kennis over jouw vakgebied en de trends in de branche. En daar ontbreekt het vaak aan bij SEO bureaus. Dat is ook de reden waarom we bij TIC intensief contact onderhouden met onze klanten. Zo weten we wat er bij hen speelt en kunnen we tijdig reageren op ontwikkelingen in hun branche.
Door SEO uit te besteden bouw je geen SEO kennis op in jouw bedrijf. Terwijl die kennis heel waardevol kan zijn om de invulling van je andere marketingactiviteiten te bepalen. SEO geeft immers inzicht in de behoefte van je doelgroep en daar kun je vervolgens je marketing op afstemmen.
Bovendien ben je afhankelijk van de beschikbaarheid en de prestaties van een online bureau als je zelf geen SEO kennis opbouwt. Als je SEO inhouse doet heb je hier meer grip op.
Toch is er met name bij kleinere bedrijven vaak onvoldoende geld en/of tijd om iemand voor SEO aan te nemen. Maak daarom voor jezelf de afweging hoe belangrijk en winstgevend het is om de SEO intern te doen.
Als je besluit om de SEO door een bureau te laten doen, raden we je aan om tijdens de selectiegesprekken naar de volgende zaken te vragen:
Als je SEO wilt laten doen, dan doe je dat omdat je jouw bedrijf wilt laten groeien. Vraag tijdens de selectiegesprekken daarom altijd naar klantcases en behaalde resultaten. Op die manier krijg je een beter beeld van wat je kunt verwachten en of het bureau niet alleen mooie praatjes heeft, maar ook mooie resultaten behaald.
Bij ieder marketingplan horen doelstellingen en KPI’s. Dus ook bij een SEO traject. Vraag daarom op welke KPI’s en op welke manier het online bureau aan je rapporteert en vraag voorbeelden van rapportages.
Als je voorbeeldrapportages krijgt die vol staan met data waar je weinig mee kunt of waar allerlei zaken in staan zonder een toelichting, moet je je afvragen of je met het juiste bureau aan tafel zit. Blijkbaar begrijpen ze niet waar jij als klant behoefte aan hebt. Een rapportage moet immers een hulpmiddel zijn om je investeringsbeslissingen op te baseren. Korte en duidelijke rapportages, dat is wat je nodig hebt.
Zie de samenwerking met een SEO bureau als het in dienst nemen van een medewerker. Dus vraag om referenties die je mag nabellen. Vraag er minimaal drie, zodat je een goed beeld krijgt van hoe andere ondernemers de samenwerking (hebben) ervaren.
Zolang de resultaten goed zijn, is een samenwerking met een SEO bureau meestal prettig. Maar omdat de ontwikkelingen in Google elkaar rap opvolgen, kunnen de resultaten snel achteruit of vooruit gaan. Als het achteruit gaat zit je niet te wachten op een contract waar je nog een jaar aan vast zit. Stel dus altijd als eis dat je het contract maandelijks kunt opzeggen als je de SEO door een marketingbureau laat doen.
Zoals je inmiddels door hebt, is er geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of je SEO moet uitbesteden of dat je het beter zelf kunt doen. De belangrijkste overwegingen zijn je beschikbare tijd en budget. Ook is het goed om stil te staan bij de vraag of SEO het juiste online middel voor jouw bedrijf is of dat je beter kunt investeren in andere online marketing middelen.
Heb je behoefte om te sparren over het uitbesteden van SEO of online marketing in het algemeen? Neem dan contact met ons op, dan plannen we vrijblijvend een sparringsessie met je in. De sessie krijg je cadeau van ons en je zit nergens aan vast.
Neem contact opWil je SEO zelf doen, maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? In onze complete SEO training leggen we je het stap voor stap uit.
Bekijk de SEO training