Cookies en de AVG, voldoet jouw website aan de wetgeving?

accept cookies

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingegaan. Een belangrijk doel van de AVG is bescherming van persoonsgegevens. Doordat er online onder andere via cookies persoonsgegevens worden verzameld heeft de AVG gevolgen voor eigenaren van websites.

Het gebruik van cookies om persoonsgegevens te verzamelen is sinds de invoering van de AVG nog steeds toegestaan, mits je je aan de regels houdt. In dit blog vertellen we je wat dat concreet betekent en hoe je aan de wet kunt voldoen.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestanden die op je computer, telefoon of tablet worden geplaatst als je een website bezoekt. Met de cookies wordt informatie verzameld over je websitebezoek.

In hoofdlijnen zijn er twee soorten cookies:

  • Functionele cookies: Deze cookies zorgen ervoor dat een website naar behoren functioneert. Je kunt er bijvoorbeeld je inloggegevens mee opslaan. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je geen toestemming aan je websitebezoekers te vragen.
  • Niet noodzakelijke cookies: denk aan cookies die gebruikt worden om je doelgroep te targeten met online advertenties en social media cookies. Voor het plaatsen van niet noodzakelijke cookies moet je toestemming aan je websitebezoeker vragen.

Hoe weet je of jouw website aan de cookiewetgeving voldoet?

Op de meeste websites is een cookiemelding aanwezig. Maar vaak is dit niet meer dan een melding over dat de website gebruik maakt van cookies. En daar gaat het vaak mis.

Want op het moment dat een bezoeker op je website komt en hij de cookiemelding ziet verschijnen worden er vaak automatisch cookies geplaatst. Terwijl je van de AVG pas cookies mag plaatsen nadat je websitebezoeker hier toestemming voor heeft gegeven. Bovendien moet je bezoeker aan kunnen vinken welke cookies hij wel accepteert en welke niet.

De uitzondering hierop zijn functionele cookies die ervoor zorgen dat je website naar behoren functioneert. Die cookies mag je zonder toestemming plaatsen. Je moet dus controleren of jouw
cookiemelding de niet noodzakelijke cookies pas plaatst nadat jouw websitebezoeker daar toestemming voor heeft gegeven.

Maar hoe doe je dat dan? Wij helpen je. Vraag via de onderstaande vrijblijvend onze cookiescan aan, waarmee je inzicht krijgt in:

  • Of je cookiemelding aan de AVG voldoet
  • Wat de eventuele verbeterpunten zijn

Vrijblijvend cookiescan aanvragen

Hoe zorg je ervoor dat je website aan de AVG blijft voldoen?

De hoeveelheid en de soorten cookies die je website gebruikt zijn dynamisch. Een voorbeeld: je maakt een advertentiecampagne voor Facebook. Om de resultaten van je campagne bij te houden installeer je de Facebook-pixel op je website. Hierdoor maak je gebruik van social media cookies, die je niet zonder toestemming van je websitebezoeker mag plaatsen.

Nog een voorbeeld: je start een banner campagne om bezoekers te bereiken die je webshop hebben bezocht, maar niks hebben gekocht. Dit wordt ook wel een remarketing campagne genoemd. Je webshopbezoekers krijgen dan op andere websites reclame voor jouw producten te zien, met als doel om alsnog een aankoop bij je te doen. Een remarketing campagne is mogelijk door het gebruik van cookies.

En zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen over hoe het cookiegebruik op je website kan veranderen. Als je er zeker van wilt zijn dat je website aan de AVG blijft voldoen moet je daarom regelmatig:

  • Controleren welke cookies je gebruikt
  • Je cookiemelding daarop aanpassen
  • De specificaties van de cookies in je cookiebeleid aanpassen

Een hoop handmatig en tijdrovend werk dus…

Geautomatiseerde oplossing voor cookiebeheer

Om ervoor te zorgen dat onze klanten geen omkijken hebben naar de AVG, werken we bij TIC met een geautomatiseerde oplossing om cookies te beheren. Hiermee word je:

  • Website periodiek op cookies gescand
  • Cookiebanner automatisch aangepast indien je cookies wijzigen
  • Cookieverklaring en privacyverklaring up-to-date gehouden

Zo bespaar je een hoop tijd, geld en gedoe en is je cookiegebruik in lijn met de AVG. De investering voor de geautomatiseerde cookie oplossing is onder andere afhankelijk van het aantal talen waarin je website beschikbaar is en het aantal websites dat je beheert.

Wil je net als onze klanten geen omkijken hebben naar je cookiebeheer? Vraag dan via de onderstaande knop vrijblijvend een offerte aan voor onze geautomatiseerde cookie oplossing.

Neem vrijblijvend contact op
cookiebanner

Wat zijn de risico’s als je niet aan de cookiewetgeving voldoet?

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert in Nederland of bedrijven en de overheid de cookiewetgeving naleven. Als bij controle blijkt dat dat niet het geval is, loop je het risico op een geldboete. Diverse bedrijven en overheidsinstanties zijn al beboet. Zie ook het overzicht van uitgedeelde geldboetes door het AP.

De boetes zijn zonde van het geld en bovendien onnodig. Want met een cookie oplossing die aan de cookiewetgeving voldoet was dat niet nodig geweest. Wil je meer weten over het gebruik van cookies of over onze geautomatiseerde cookie oplossing? Neem dan contact met ons op. Onze online marketing specialisten staan voor je klaar om met je te sparren.

Lees onze laatste artikelen

WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
WordPress: de belangrijkste voor- en nadelen
Lees meer
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Wat is een Google penalty? Oorzaken en oplossingen
Lees meer
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
SEO verbeteren? Volg dit praktische stappenplan
Lees meer