Op 14 oktober was het zover, een van de grootste analytische programma’s ter wereld Google Analytics (Universal Analytics) werd geüpdatet naar Google Analytics 4. De nieuwe update was al sinds juli 2019 te testen, maar is inmiddels de nieuwe standaard versie geworden. De nieuwe versie van Google Analytics is vrij te gebruiken en zorgt ervoor dat je een nóg completer beeld krijgt van de bezoekers van je website. Dit klinkt erg positief maar wat betekent deze update voor jouw website?
De huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics) werkt nog steeds naar behoren voor veel websites. Door de toename van verschillende innovaties zoals single page sites en mobiele applicaties is Google Analytics (Universal Analytics) niet altijd de beste manier voor het meten van sessions en pageviews. Belangrijke data zoals page per session, time on page en bounce rates komen voort uit deze metingen en zijn daardoor dus minder betrouwbaar. Maar wat is er nou allemaal veranderd na de update? De belangrijkste voordelen hebben we voor je op een rijtje gezet.
Het is helaas niet mogelijk om je opgebouwde data van Google Analytics (Universal Analytics) mee te nemen naar Google Analytics 4. De modellen van Google Analytics 4 zijn zo veranderd na de update dat de opgebouwde data niet aansluit op de nieuwe versie. Het is daarom belangrijk om de update naar Google Analytics 4 zo vroeg mogelijk uit te voeren om nieuwe data op te kunnen bouwen.
Analysis Hub
Google Analytics 4 beschikt nu over diverse templates die allerlei informatie voor je kunnen visualiseren. Alle mogelijke funnels, bezoekersstromen en nog veel meer data kunnen op maat gevisualiseerd worden. Deze functie is in de oude versie van Google Analytics al mogelijk, maar heeft een aantal beperkingen. De functie is in Google Analytics 4 ontzettend verbeterd en ook nog gratis te gebruiken.
Cross-Platform Reporting
Data kan nu uit verschillende platformen binnen het zelfde domein verzameld worden. Dit zorgt voor meer overzicht. Alle data vanuit de website en app van hetzelfde domein komt in één overzicht te staan.
Customer Lifecycle Reporting
De rapporten in Google Analytics 4 zijn aangepast. Door de nieuwe rapporten krijg je een completer beeld van de bezoeker. Ze zijn zo geordend dat het bijvoorbeeld duidelijker is, hoe bezoekers op jouw website binnen zijn gekomen, hoe ze zich door je website navigeren en waar ze je website verlaten.
Voorspellende statistieken
Google Analytics 4 maakt het inzichtelijk welke trends er spelen binnen jouw markt. Denk hierbij aan een stijgende vraag naar producten waarover jouw webshop beschikt. Naast trends kunnen mogelijke inkomsten en verkooppercentages voorspelt worden. Met al deze data kan ingespeeld worden op toekomstige klanten en is het mogelijk om hierop beter op te kunnen anticiperen.
Wij raden je aan om zo snel mogelijk te beginnen met het updaten van Google Analytics (Universal Analytics) naar Google Analytics 4. Dit omdat je jouw huidige data die je verzamelt, niet mee kan nemen naar de nieuwe versie. Over een onbepaalde tijd zal Google Analytics (Universal Analytics) niet langer ondersteund worden en zal al je oude data daarmee verloren kunnen gaan. Daarnaast beschikt de nieuwe versie over nieuwe functies die jou, als websitebeheerder, een hoop nieuwe kansen biedt. In onze Google Analytics 4 training leer je stap voor stap hoe je die kansen benut.
Wil je graag overstappen naar Google Analytics 4, maar heb je behoefte aan advies? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak, zodat wij jouw Google Analytics 4 omgeving opnieuw kunnen inrichten. We sparren graag met je.