De opmars van de smartphone is binnen de e-commerce niet te stuiten: binnen één jaar verdubbelden in West-Europa de uitgaven, die via de mobiele telefoon gedaan werden. Voor bedrijven betekent dit, dat zij niet meer om dit communicatie- en verkoopkanaal heen kunnen. Tijd dus om de nieuwste trends hiervoor eens onder de loep te nemen.
Onderzoeken bewijzen: beelden bereiken het brein veel sneller dan teksten. Visualisering is dan ook één van de grote online trends voor 2017. De verwachtingen zijn, dat het gebruik van bijvoorbeeld pictogrammen en infographics sterk toe gaat nemen, die op de smartphone in één oogopslag veel informatie kunnen geven. Maar ook apps als Instagram worden voor de online marketing steeds belangrijker, want het zijn uitstekende media om beleving te creëren en een groot publiek te bereiken.
Experts voorspellen: 2017 wordt hèt jaar van de video-content. Live video’s, 360-graden-video’s of virtual reality – films gaan een steeds grotere rol spelen als het om de aandacht van de potentiele klant gaat. Belangrijk is daarbij om rekening met het kijk- en luistergedrag van de smartphone-gebruikers te houden. Omdat smartphones in vrijwel alle situaties in het dagelijkse leven bekeken worden, gebeurt dit vaak met laag volume of helemaal zonder geluid – een feit om bij de productie al rekening mee te houden. Ondertitels of een passende call-to-action kunnen bijvoorbeeld een uitweg bieden.
De meeste zoekvragen op het internet worden inmiddels via mobiele toestellen gedaan. Een zogenaamde responsive website, die zich in lay-out en design aan het mobiele toestel aanpast, is tegenwoordig eigenlijk een must voor een bedrijf. Maar ‘responsive’ gaat nu nog een stap verder: binnenkort zal dit ook de content betreffen, zo is de verwachting. De smartphonegebruiker krijgt dan bijvoorbeeld een veel kortere tekst te zien, die desgewenst uitgeklapt kan worden. Responsive content betekent met weinig woorden veel zeggen – een echte uitdaging voor de vakmanschap van tekstschrijvers!
Met een bevolking van meer dan 821 miljoen inwoners waarvan bijna driekwart het internet gebruikt, is het potentieel voor de e-commerce in Europa enorm. Groot-Brittannië is koploper met 81% gebruikers die online aankopen doen, Duitsland en Nederland zitten samen met de Scandinavische landen en Luxemburg eveneens in de kopgroep. Veel Europese retailers zijn daarom ook al overgestapt naar een multichannel-strategie om klanten te werven of producten te verkopen: meer dan de helft verkoopt al via meer dan drie kanalen.
De tijd dat een website ‘af’ is lijkt definitief voorbij: nieuwe trends vereisen dynamische strategieën, waarmee u voortdurend op nieuwe ontwikkelingen in kunt spelen. Daarbij komen ook steeds meer extra vaardigheden kijken: perfecte teksten, pakkend beeld- en videomateriaal en kennis van de groeiende wereld van apps en social media.
Wilt u eens vrijblijvend brainstormen over de toekomstbestendigheid van uw eigen website? Wij kijken graag samen met u hoe uw website klaargestoomd kan worden voor de eisen van het smartphone-tijdperk! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak!