Zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimalisation) is een ontzettend breed begrip met vele vakgebieden in één. Het komt erop neer dat een website on-site en off-site geoptimaliseerd wordt om betere posities te behalen in zoekmachines zoals Google. Er zijn talloze manieren om je website te optimaliseren voor de zoekmachines. Deze optimalisaties zou je grofweg kunnen onderverdelen in twee categorieën:
Op de on-page factoren heb je veel invloed. Deze hebben onder andere betrekking op: de snelheid van je website, de meta tags, de content op de website, mobiele vriendelijkheid, de interne linkstructuur en het slim gebruik maken van zoekwoorden. Het moet Google zo makkelijk mogelijk gemaakt worden om je website te indexeren en de website moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn.
Off-page aspecten zijn moeilijker te beïnvloeden. Hier draait het namelijk (vooral) om het verkrijgen van links naar jouw website. Hoe meer relevante websites naar jouw website linken, hoe hoger je ranking zal zijn. Je kunt een (relevante) link zien als een stem.
Om te weten welke SEO ondersteuning je nodig hebt beginnen we met een analyse van de huidige stand van zaken. Zo kunnen de knelpunten van jouw website achterhaald worden.
Het optimaliseren begint bij het uitvoeren van een analyse van de huidige stand van zaken. Hierbij begint het bij het kijken of de website technisch in orde is. Er wordt gekeken naar de code van de website, is de code netjes geschreven? Dit is de basis voor SEO, de zoekmachine moet kunnen indexeren waar je website over gaat. Vervolgens wordt er gekeken naar de structuur van de website, de navigatie (menubalk), de content waaruit de website is opgebouwd en wat de autoriteit van de website is.
Het zoekwoordonderzoek begint met een zoekwoordanalyse. Met deze analyse wordt gekeken of je website op de gewenste zoekwoorden vindbaar is. Vervolgens kan de balans opgemaakt worden, ben je vindbaar op de door jou beoogde zoekwoorden of is het belangrijk om de strategie aan te gaan passen.
Er wordt geanalyseerd wat de concurrentie doet om hoog te ranken in Google. Dit heeft onder andere te maken met de autoriteit van de website, het aantal backlinks en de mate van optimalisatie.
De huidige content op je website moet hoogst waarschijnlijk verder geoptimaliseerd worden. Aan de hand van de uitkomsten uit stap 1 en 2 wordt dit aangepast op de website.
Vanuit het zoekwoordonderzoek zullen er diverse zoekwoorden zijn waar je website op dit moment nog geen aandacht aan besteed. Om een belangrijke speler in jouw branche te worden is het zaak om op alle relevante zoekwoorden content te creëren. Bij content creatie gaat het erom dat je antwoord biedt op de vraag van de bezoeker.
Google gebruikt links als kwaliteitsfactor, elke link heeft een bepaalde waarde. Met linkbuilden bouwen we een ‘natuurlijk linkprofiel’ op. Het variëren in typen links is van belang om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te creëren. Een natuurlijk linkprofiel komt ten gunste van de posities die worden behaald in de zoekmachine resultaten. Wij doen dit in de vorm van gastblogs, partnerpagina links, forum link, portal links en content links. Hoe meer relevante links bijdragen aan een natuurlijk linkprofiel, hoe hoger de autoriteit van je website wordt en hoe beter je website zal ranken in de zoekresultaten.
Linkbuilding is het verwerven van verwijzingen van andere websites naar jouw website. Zoekmachines zien links als “stemmen” op jouw website. En wanneer je website “stemmen” krijgt, betekent dit voor de zoekmachine dat jouw website waardevolle content bevat.
Linkbuilding blijkt nog steeds een van de meest effectieve manieren om te ranken in de zoekmachines. Semrush heeft onderzoek gedaan naar de belangrijkste ranking factoren. In figuur 2 is de uitkomst van dit onderzoek weergegeven.
Een paar belangrijke linkbuilding facts die naar voren komen in onderzoeken van SEMrush & Backlinko:
TIC Online Marketingis gespecialiseerd in Linkbuilding. Het lijkt misschien makkelijker om links naar je website te regelen dan het daadwerkelijk is. Zoals eerder genoemd kun je afgestraft worden door Google, wanneer je linkprofiel niet natuurlijk overkomt of van lage kwaliteit is. Om deze reden wil je dit werk overlaten aan specialisten.
TIC Online Marketinggaat op zoek naar verwijzingen in verschillende vormen en van verschillende bronnen. We zoeken zoveel mogelijk gerelateerde en passende (kwalitatieve) sites voor verwijzingen. Dit doen we met behulp van een enorm netwerk met websites dat we hebben opgebouwd. Daarnaast zijn we op de hoogte van alle do’s en dont’s op het gebied van linkbuilding, waardoor het werk dat we leveren duurzaam is. We zorgen dat het risico op penalty’s op de lange termijn minimaal is.
Het kan zijn dat een site al een aantal backlinks heeft. Dan is het raadzaam om deze backlinks door TIC Online Marketing te laten analyseren. Wanneer er schadelijke backlinks tussen zitten, dan zorgen wij dat deze opgeruimd worden.
✓ Hoogwaardige links
✓ Alle links zijn geplaatst op websites gerelateerd aan je website.
✓ Natuurlijk en divers linkprofiel
✓ Relevante blogartikelen geschreven door ervaren content schrijvers.
✓ Transparante inzage werkzaamheden
✓ SEO Experts die met je meedenken
✓ We helpen ook bij het opschonen van je huidige linkprofiel!
Zoals eerder genoemd staan wij voor een natuurlijk linkprofiel. Dit doen we door het regelen van verschillende soorten links. Zo gaan we op zoek naar kwalitatieve sites, die gerelateerd zijn aan de site van onze klanten. We plaatsen links in content van relevante sites, maar ook op partner pagina’s, blogs, en fora. Hiernaast volgt een beschrijving van de verschillende soorten links.
Incontent link
Een link die verwerkt in de content van een pagina. Links met goede content eromheen worden door Google als waardevoller gezien dan links op een lege pagina of partnerpagina.
Partnerpagina link
Link die wordt geplaatst op de partnerpagina van een relevante website. De partnerpagina (vaak op een site aangeduid met “Links”, “Partners” of “Samenwerkingen”) heeft over het algemeen als doel om websitebezoekers te voorzien van extra nuttige informatie en/of samenwerkingspartners te promoten.
Forumlink
Een link die geplaatst worden binnen een forumdiscussie. In een discussie gerelateerd aan het thema van de website wordt een reactie geplaatst met een link.
Blogplaatsing
Er wordt een blog geschreven over een onderwerp dat gerelateerd is aan de website van de klant. Deze blog wordt (inclusief verwijzing) geplaatst op een relevante website.
Casestudy Puretuning.net
1 januari 2018 zijn we begonnen met een linkbuilding campagne voor Puretuning.net. Pure Tuning levert tuning software voor auto’s. Bij de start van de linkbuilding campagne had de site gemiddeld 25 bezoekers per dag. Na bijna vijf maanden zitten we gemiddeld op 179 bezoekers per dag. Het organisch zoekverkeer is nog steeds groeiende natuurlijk! In de onderstaande grafiek is deze groei weergegeven.
Vanaf november 2017 zijn de online werkzaamheden voor uitelkaar.nl gestart. Deze werkzaamheden bestaan uit een combinatie van een content strategie en linkbuilding. Hieronder zijn de aantal bezoekers per week te zien van oktober 2017 tot heden.
Wij bieden diverse linkbuilding pakketten aan. Heb jij een ander budget in gedachten of wil je een pakket op maat? Laat het ons weten! In overleg is er veel mogelijk. Afhankelijk van jouw situatie gaan we bekijken welke domein en pagina autoriteit benodigd is, welke trust flow en citation flow benodigd is en wat we moeten doen om dit te bereiken.
Vanuit het zoekwoordonderzoek zijn focus zoekwoorden gekomen. Op basis van deze zoekwoorden is huidige content op je website aangepast en is nieuwe content toegevoegd. We meten dagelijks de positie van de zoekwoorden in Google met onze tools. We analyseren stijgingen en dalingen en hebben inzichtelijk waar verder geoptimaliseerd moet worden. Ook gebruiken we tools als Google Analytics en de Google Search console om onze analyse te maken.