Website migratie: waar moet je op letten?

Geschreven op 29 februari 2020 door Sjoerd Hansen

Of je nu je website gaat herstructureren, overstapt naar een nieuwe domeinnaam of naar een ander CMS: voor een succesvolle website migratie is het van belang dat je gestructureerd te werk gaat. Op die manier voorkom je dat je belangrijke zaken over het hoofd ziet, die grote gevolgen kunnen hebben voor je online vindbaarheid.

In dit blogartikel vertellen we je daarom stap voor stap hoe je een website migratie aanpakt. Om het overzicht te behouden delen we de stappen op in 3 onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Implementatie
  3. Controle en monitoring

Onderdeel 1: website migratie voorbereiden

De voorbereiding is van groot belang voor een succesvolle migratie. Voer in ieder geval de volgende taken uit:

Nulmeting

data

Om de impact van het migreren van je website achteraf te kunnen meten, is het aan te raden om de huidige prestaties van je website in kaart te brengen. Kijk daarbij naar:

  • Het aantal bezoekers
  • De best presterende landingspagina’s en het aantal bezoekers per pagina
  • Het gemiddeld aantal bezochte pagina’s per bezoek
  • De gemiddelde bezoekersduur per pagina
  • Het bouncepercentage*
  • De zoekwoordposities in Google
  • De vertoningen en klikken in Google

*Het bouncepercentage is een sessie waarbij je websitebezoeker slechts één pagina op je website bekijkt. Een hoog bouncepercentage kan een signaal zijn dat je landingspagina’s niet goed aansluiten bij de behoefte van je websitebezoekers.

Content analyse

Als je in het echt gaat verhuizen, dan sorteer je al je spullen:

Wat kan mee? Wat kan weg? En wat kan mee, maar moet eerst gerepareerd worden?

Diezelfde benadering kun je voor de content gebruiken die op je huidige website staat:

Welke content moet gemigreerd worden? Welke content is niet meer relevant en moet worden verwijderd? En welke content moet vóór de migratie een update krijgen of geoptimaliseerd worden?

Een content audit geeft je antwoord op deze vragen. Verzamel voor al je pagina’s daarom minimaal de volgende data:

  • Titel
  • URL
  • Meta description
  • Headings/koppen
  • Contenttype (tekst, afbeeldingen, video etc.)

Geef vervolgens per pagina aan wat ermee moet gebeuren: migreren, verwijderen of updaten/optimaliseren.

Backlink analyse

linkbuilding

Is je website al een paar jaar oud? Dan is de kans groot dat er inmiddels flink wat websites zijn die naar jouw website linken. Omdat backlinks nog steeds een grote invloed hebben op je online vindbaarheid, is het belangrijk dat je in kaart brengt welke websites naar je linken en naar welke pagina’s de links verwijzen.

Zo maak je je zogenoemde ‘backlinkprofiel’ inzichtelijk en voorkom je dat je per ongeluk pagina’s met veel backlinks verwijderd, waardoor je vindbaarheid achteruit gaat. Dit wil overigens niet zeggen dat je pagina’s met veel backlinks niet meer kunt verwijderen. Dat kan nog steeds, maar dan wel met behulp van een 301 redirect.

Analyse URL structuur

Soms is het bij een migratie verstandig om de URL structuur van je website aan te passen, zodat de online vindbaarheid kan worden verbeterd. Bijvoorbeeld als je structuur er als volgt uitziet:

http://voorbeeldwebsite.nl/?p=123 of http://voorbeeldwebsite.nl/archieven/123

Google kan aan de hand van een URL met ‘?p=123’ of ‘123’ niet bepalen waar de pagina over gaat en zal een URL waar een zoekwoord in verwerkt is daardoor sneller een hogere positie in de zoekresultaten geven.

Maar ook in je communicatie staat een URL met nummers vreemd. Zie je het voor je: ‘’bekijk al onze aanbiedingen op voorbeeldwebsite.nl/?p=123’’. Een URL als voorbeeldwebsite.nl/aanbiedingen staat veel beter en is voor je doelgroep gemakkelijk te onthouden.

Aandachtspunten bij het aanpassen van de URL structuur

  • Zorg dat een URL het belangrijkste zoekwoord van de pagina bevat
  • Houd URL’s zo kort mogelijk. Google geeft de voorkeur aan korte, duidelijke URL’s. Ga daarom niet verder dan 3 niveaus: voorbeeldwebsite.nl/vloeren/houten-vloeren/eiken-vloer

Belangrijk: gebruik 301 redirects

Een 301 redirect gebruik je als je bij het migreren van je website een pagina laat vervallen of als je de pagina behoud, maar de URL wijzigt. De redirect zorgt ervoor dat je bezoeker naar de juiste pagina/URL wordt doorgestuurd. Dat is belangrijk omdat:

  • Je voorkomt dat je bezoekers een 404 error te zien krijgen als ze op de oude URL komen. Vaak staat er dan een melding op de pagina als ‘Deze pagina bestaat niet meer’. De kans is groot dat je bezoeker je website dan wegklikt en naar een concurrent gaat.
  • Backlinks die naar een oude pagina/URL verwijzen worden met een 301 redirect doorgestuurd naar een pagina die nog wel bestaat. Daardoor blijven de links naar jouw website verwijzen werken en blijft je online vindbaarheid behouden.

Om ervoor te zorgen dat je geen belangrijke 301 redirects over het hoofd ziet, is het aan te raden om bij de uitgevoerde content analyse bij iedere oude URL de nieuwe URL te vermelden.

Maar wat als je geen nieuwe pagina maakt, omdat een dienst of product is komen te vervallen? Ook dan is het goed om een redirect te maken. Bijvoorbeeld naar de pagina van een alternatief product of dienst. Heb je geen alternatief product of dienst? Stuur de oude URL dan door naar de homepage van je website.

301 redirects en verwijderde blogartikelen

Soms is het nodig om een blogartikel te verwijderen, omdat het onderwerp of de inhoud gedateerd is. Heb je geen alternatief artikel om naar te verwijzen? Maakt dan een 301 redirect aan die naar een 404 pagina verwijst, waarop je meldt dat het blogartikel is verwijderd. Toon daarnaast andere blogartikelen die voor de bezoeker interessant kunnen zijn, zodat de kans dat hij een ander artikel gaat lezen zo groot mogelijk is.

301 redirects en je online vindbaarheid verbeteren

Vaak is bij een 301 redirect de nieuwe pagina niet een exacte kopie van de oude pagina. Je verandert bijvoorbeeld de lay-out, past de teksten aan, voegt afbeeldingen toe, enzovoorts. Daardoor zal Google de nieuwe pagina beoordelen en op basis van die beoordeling de pagina met een hogere of lagere positie in de zoekresultaten belonen.

Kortom, het migreren van een website is ook hét moment om je pagina’s te optimaliseren. Gebruik hiervoor als vertrekpunt de content analyse die je hebt uitgevoerd. Bekijk daarbij onder andere of het belangrijkste zoekwoord van een pagina op de volgende plekken staat:

  • Titel
  • URL
  • Meta description
  • Heading 1
  • Eerste alinea
  • Laatste alinea
  • Bestandsnaam en alt-tekst van een afbeelding

Vermeld in de content analyse per pagina of het zoekwoord op de bovenstaande plekken staat. Zo maak je voor jezelf inzichtelijk waar kansen liggen om je online vindbaarheid te verbeteren.

Maak een 404 pagina

Soms kan het gebeuren dat je bij het migreren van je website een pagina verwijdert en vergeet om een 301 redirect aan te maken. In dat geval is het belangrijk om voor een goede 404 pagina te zorgen, in plaats van dat de eerdergenoemde 404 error melding wordt getoond.

Zorg dat de 404 pagina de bezoeker aanspoort om op je website te blijven. Dat kun je onder andere doen door:

  • Een contactformulier te plaatsen, zodat je bezoeker (indien dat het geval mocht zijn) een bericht kan sturen.
  • Als je een chatbox hebt, zorg dan dat de chatbox op de 404 pagina verschijnt. Zo maak je de drempel om een vraag te stellen zo laag mogelijk.
  • Verwijs naar je blog en geef enkele voorbeelden van informatie of inspiratie die de bezoeker er kan vinden. Vergeet niet om in de voorbeelden naar de desbetreffende blogartikelen te linken.
  • Verwijs naar de zoekbalk op je website (als je deze hebt).
  • Plaats een foto van jezelf of je team waar je humor in verwerkt (bijvoorbeeld een foto waarop je een overdreven geschrokken blik toont). Voor je bezoeker is het immers niet prettig om op een pagina te komen die niet meer bestaat, maar een humoristische foto kan een hoop goed maken!
404 pagina voorbeeld

Op de 404 pagina van stedentripper.com wordt humor gebruikt om de bezoeker op de website te houden.

Verwijs domeinen en subdomeinen door

Naast URL’s is het bij het migreren van je website belangrijk om domeinen en subdomeinen goed door te verwijzen. Een subdomein is een wat langere variant van je ‘normale’ domeinnaam. Voor ons, TIC Online Marketing, zou een domein en een subdomein bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Domein: https://ticonlinemarketing.nl/
  • Subdomein: https://support.ticonlinemarketing.nl/

Stel dat we naar een ander domein over zouden stappen, bijvoorbeeld naar https://ticinternetmarketing.nl/, dan moeten we het oude domein en subdomein doorverwijzen naar de nieuwe domeinen. Daarbij is het ook van belang om het SSL-certificaat (https) aan het nieuwe domein te koppelen. Anders krijgen je bezoekers de melding te zien dat je website niet beveiligd is.

Belangrijk. Er zit ook verschil tussen https://www.ticonlinemarketing.nl en https://ticonlinemarketing.nl. Hier is ‘www.’ het subdomein en daarom zal Google deze pagina’s dan ook los van elkaar indexeren. Let dus bij het migreren en het redirecten van een website op dat je consistent wel of niet gebruik maakt van ‘www.’.

Koppel Google Analytics aan je nieuwe website

Bij het migreren van je website is het belangrijk om te checken of de koppeling met Google Analytics nog intact blijft. Is dat niet het geval, bijvoorbeeld omdat je naar een nieuwe domeinnaam overstapt, dan zul je de trackingcode van Google Analytics opnieuw aan je website moeten koppelen.

Onderdeel 2: website migratie uitvoeren

Heb je de voorgaande stappen doorlopen en kan je nieuwe website live gaan? Dan is het belangrijk om de sitemap van je nieuwe website bij Google aan te melden. Dat kun je doen via de Google Search Console. Als je in de Google Search Console bent ingelogd, kun je de sitemap via het menu-item ‘Sitemaps’ aanmelden.

Onderdeel 3: controle en monitoring

Google Adwords

In de eerste weken nadat je nieuwe website online staat, is het belangrijk om regelmatig in de Google Search Console in te loggen om te kijken of er ‘crawl errors’ zijn. Oftewel: of Google bij een bezoek aan je website niet tegen technische problemen aanloopt. Check daarnaast of de nieuwe website in de zoekresultaten wordt opgenomen. De termijn hiervoor varieert van enkele dagen tot enkele weken.

Gevolgen van een slecht uitgevoerde migratie (case Rabobank)

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, brengt een website migratie veel werk met zich mee. Bovendien kunnen fouten in de migratie ervoor zorgen dat de online vindbaarheid van je website een flinke deuk oploopt.

Kleine bedrijven, maar ook grote bedrijven als het AD en de Rabobank hebben dit ervaren. Zo stond Rabobank voor de lancering van hun nieuwe website begin 2006 met veel zoekwoorden op pagina 1 in Google. Denk aan termen zoals ‘persoonlijke lening’, ‘lenen’ en ‘doorlopend krediet’. Zoektermen met duizenden zoekopdrachten per maand!

Vervolgens werd de nieuwe website gelanceerd, zonder dat de oude URL’s met een 301 redirect naar de nieuwe URL’s werden doorverwezen. Het gevolg: 404 errors en een groot verlies van backlinks die nog naar de oude URL’s verwezen. Een aantal weken later was Rabobank op veel zoekwoorden tientallen posities gezakt!

Toen Rabobank het probleem had opgelost, heeft het vervolgens nog maanden geduurd voordat de rankings weer op het oude niveau waren. Dat betekent dus maandenlange schade in de vorm van weinig websitebezoekers en minder leads.

Een website migratie is nooit zonder risico

Hoewel een migratie van een website nooit geheel zonder risico is – je rankings kunnen immers een positief of negatief beïnvloed worden – kun je veel schade voorkomen door de migratie op de juiste manier uit te voeren.

Heb je geen ervaring met het migreren van websites? Dan is ons advies om de website migratie uit te besteden. Zo weet je zeker dat de migratie goed wordt uitgevoerd.

Vrijblijvend sparren over de migratie van jouw website?

Wil je jouw website migreren en heb je behoefte om vrijblijvend te sparren over hoe de migratie het beste kan worden aangepakt? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee en informeren je vrijblijvend over de mogelijkheden.

Ook interessant om te lezen