Spam filteren uit Google Analytics

Geschreven op 1 mei 2016 door Timo Brock

Degene die vaak hun analytics statstieken controleren, zullen ongetwijfeld hebben gezien dat er steeds meer spam-achtige verwijzingen zichtbaar zijn. In je lijst met verwijzende sites zie je dan sites als semalt.com, best-seo-offer.com, buttons-for-website.com en makemoneyonline.com. Deze zogenaamde referer spam websites kunnen je statistieken flink vervuilen. In dit artikel laten we daarom zien hoe je deze spam kan filteren, zodat je schone statistieken krijgt.

Wat is referer spam en hoe werkt het?

Als bedrijven een bepaalde website willen promoten, dan kunnen ze een bot (geautomatiseerd programma die websites doorzoekt) gebruiken die websites bezoekt. Deze bot heeft zichzelf zo geprogrammeerd dat het lijkt dat hij van een gespecificeerde website (link) afkomt. Deze website komt dan bij de bezochte website in de statistieken te staan als verwijzende site. Sommige webmasters zullen op basis van die informatie nieuwsgierig zijn en de site gaan bezoeken. Dat zorgt voor extra verkeer voor de betreffende website van die bot. Er zijn ook sites die hun statistieken publiceren, inclusief de verwijzende sites. Dit zijn dan links die Google ook ziet. Door hier zichtbaar te zijn denken spammers dat Google hun link interessanter gaat vinden. (Zie bijvoorbeeld ons artikel over Linkbuilding)

Bots filteren in Google Analytics

In de strijd tegen referer spam heeft Google gelukkig al een optie toegevoegd om bekende bots uit te sluiten. Hiermee kan je al veel spam filteren. Je stelt dit in via: Beheerder > Weergave > Instellingen weergeven > Bots filteren.

spam websites analytics bots filteren

Verwijzende URL’s filteren in Google Analytics

De optie “Bots filteren” is een mooie toevoeging, maar zal niet alles tegenhouden. Kom je nog steeds spamsites (URL’s) tegen die je niet meer wilt zien? Dan kan je een filter instellen om deze sites uit te sluiten in je dataweergave.

  1. Ga naar Beheerder > Weergave > Filters.
  2. Klik op de knop Nieuw filter.
  3. Vink de optie Nieuw filter maken aan
  4. Geef het filter een duidelijke naam. Bijvoorbeeld Semalt.com uitsluiten.
  5. Selecteer bij filtertype Aangepast.
  6. Kies bij Filterveld de optie Verwijzende url.
  7. Geef bij Filterpatroon de domeinnaam op, bijvoorbeeld semalt.com.
  8. Opslaan van je filter en controleer na een tijdje in je rapportage of je filters werken.

Let op: Wanneer een filter ingeschakeld wordt is deze pas actief vanaf dat moment. Je kunt het dus niet met terugwerkende kracht instellen. Omdat data wordt uitgesloten, kan je deze ook niet opnieuw terugkijken als je het filter uitzet. Zorg dus altijd dat je minimaal één weergave hebt zonder filters, zodat je altijd kunt beschikken over de originele data.

Je moet voldoende rechten hebben om filters aan te kunnen maken, of om ze te kunnen bewerken

Meer weten?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op of kom eens langs voor een kop koffie. Wij kunnen advies op maat geven.

Ook interessant om te lezen

Marketing automation: wat is het en hoe zet je het in?

30 mei 2020 door Sjoerd Hansen

Marketing automation: wat is het en hoe zet je het in?
Lees meer
Conversie website verbeteren: zo doe je dat

9 mei 2020 door Sjoerd Hansen

Conversie website verbeteren: zo doe je dat
Lees meer
Wereld Back-up Dag: Maak back-ups om je bestanden te beschermen

31 maart 2020 door Benjamin Blaschke

Wereld Back-up Dag: Maak back-ups om je bestanden te beschermen
Lees meer