Online marketing uitbesteden of zelf doen?

Geschreven op 8 oktober 2019 door Sjoerd Hansen

Sta je op het punt om te investeren in online marketing, maar twijfel je of je het werk moet uitbesteden of dat je het beter intern kunt uitvoeren? Dan is het verstandig om de voor- en nadelen van beide opties op een rijtje te zetten, zodat je tot een weloverwogen besluit kunt komen. In dit blogartikel helpen we je hierbij. Ook bespreken we een tussenoplossing waar je mogelijk nog niet aan hebt gedacht en bespreken we een aantal belangrijke aandachtspunten voor als je besluit om de online marketing uit te besteden.

Wat zijn de voordelen van online marketing uitbesteden?

Een van de belangrijkste voordelen is dat je geen medewerkers voor online marketing in dienst hoeft te nemen. Je loopt daardoor minder financieel risico. Andere voordelen zijn:

Je krijgt een team van specialisten tot je beschikking

Online marketing is onderverdeeld in vele vakgebieden. Daardoor is het vrijwel onmogelijk dat één persoon alle disciplines goed beheerst. Als je online marketing uitbesteed, dan verdelen bureaus het werk vaak onder een team van specialisten. Daardoor wordt ieder onderdeel van jouw project zo goed mogelijk uitgevoerd. Dat zie je niet alleen terug in de resultaten, maar ook in de kosten. Je hoeft namelijk zelf geen team van specialisten in loondienst te nemen.

Focus op het uitbouwen van jouw onderneming

Door online marketing uit te besteden, kunnen jij en je collega’s zich focussen op het uitbouwen van jouw onderneming.

Brede ervaring

Online marketing specialisten hebben veel ervaring opgedaan door de diversiteit aan cases waaraan ze hebben gewerkt. Daardoor weten ze vaak beter wat wel werkt en wat niet werkt, dan een intern team.

Je betaalt alleen voor gewerkte uren

Een intern team moet je inwerken en bijscholen. Daarnaast moeten er ook functioneringsgesprekken plaatsvinden. Allemaal uren die jij als werkgever betaalt. Als je een online marketing bureau inhuurt, dan betaal je alleen voor de uren waarin er aan jouw online marketing wordt gewerkt.

Geen kosten voor marketingtools

Online marketing is onlosmakelijk verbonden met marketingtools, die je vaak alleen kunt gebruiken als je een maandabonnement afsluit. Op jaarbasis ben je zo een paar duizend euro aan abonnementskosten kwijt. Die kosten heb je niet als je online marketing uitbesteed.

Meer flexibiliteit

Besluit je om medewerkers in dienst te nemen die de online marketing uitvoeren, dan kan het veel gedoe geven om hen bij tegenvallende prestaties te ontslaan. Daarentegen kun je het contract bij een online marketing bureau meestal met een opzegtermijn van één maand beëindigen en het traject met een ander bureau snel weer oppakken.

 

Wat zijn de nadelen van online marketing uitbesteden?

Een van de belangrijkste nadelen is dat je afhankelijk bent van de planning van externe partijen. Dat kan vervelend zijn als je bijvoorbeeld op korte termijn een mailing wilt versturen of met een advertentiecampagne op een actualiteit wilt inspelen. Andere nadelen zijn:

Je bouwt geen kennis op in je organisatie

Als je online marketing uitbesteed, bouw je intern geen kennis op over de mogelijkheden om online marketing in te zetten. Je moet er maar vanuit gaan dat de medewerkers van het bureau dat je inhuurt hun vak goed beheersen en zichzelf bijscholen om op nieuwe ontwikkelingen in te kunnen spelen.

Hoge kosten bij een beperkte inzet van online marketing

Sommige bedrijven besluiten om de mogelijkheden van online marketing slechts deels te benutten en richten zich bijvoorbeeld alleen op social media. In dat geval is het uitbesteden van het werk vaak duurder dan het in dienst nemen van een deeltijd medewerker die de social media accounts onderhoud.

Gebrek aan expertise in jouw vakgebied

De medewerkers van jouw bedrijf hebben vaak veel meer kennis van jouw vakgebied dan externe online marketeers. Daardoor weten ze beter wat er in jouw markt speelt en op welke belangrijke zaken er met online marketing kan worden ingespeeld. Natuurlijk kunnen de medewerkers van een online marketing bureau hun kennis uitbouwen en nauw contact met je onderhouden over de ontwikkelingen in jouw vakgebied, maar dat kost je dan wel waardevolle tijd.

 

Tussenoplossing: online marketing deels uitbesteden

Tot nu toe hebben we de voor- en nadelen van het uitbesteden van online marketing besproken met als uitgangspunt dat je de keuze hebt om al het werk uit te besteden of al het werk intern uit te voeren. Maar er is ook een tussenoplossing: het werk deels uitbesteden en deels intern uitvoeren.

Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf het blog en de nieuwsbrieven bij te houden en de zoekmachine optimalisatie en Google advertenties aan een bureau uit te besteden. Wanneer je voor een dergelijke oplossing kiest, is het belangrijk dat de werkzaamheden die je uitbesteed en de werkzaamheden die je zelf uitvoert, goed op elkaar worden afgestemd.

Zo is het af te raden om zoekmachine optimalisatie intern uit te voeren en Google adverteren uit te besteden. Om goede resultaten met Google adverteren te behalen, is zoekmachine optimalisatie namelijk van groot belang. Om veel heen en weer mailen en bellen te voorkomen, kun je daarom beter beide zaken door één partij laten uitvoeren en de andere partij een andere taak geven. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de social media accounts.

 

Wat kost het uitbesteden van online marketing?

Dat hangt van je doelstellingen af. Stel dat je een executive coach bent en wilt je klantenbestand uitbreiden met enkele CEO’s. Dan kan het voldoende zijn om bijvoorbeeld via heel specifieke targeting via LinkedIn adverteren CEO’s te bereiken en ze vervolgens via een landingspagina in leads om te zetten. Een dergelijke kleine campagne kost (afhankelijk van de duur en het succes) nog geen tweeduizend euro.

Heb je een bedrijf dat kozijnen verkoopt en wil je een website laten bouwen en vervolgens via Google, Facebook en nieuwsbrieven nieuwe klanten werven? Dan wordt het een ander verhaal en moet je al snel rekening houden van een jaarbudget van tienduizenden euro’s.

Vrijblijvend een kostenindicatie ontvangen?

Omdat online marketing altijd maatwerk is, kunnen we geen standaard budgetten noemen waarmee je rekening kunt houden. Wil je daarom een indicatie van de investering voor de online marketing voor jouw bedrijf? Neem dan via de onderstaande knoppen contact met ons op.

Aandachtspunten bij het uitbesteden van online marketing

Wanneer je besluit om de online marketing voor een deel uit te besteden of het werk volledig bij een bureau neer te leggen, dan wil je natuurlijk goede resultaten behalen en op een prettige manier samenwerken. Om de kans daarop te vergroten, is het belangrijk om bij het selecteren van een bureau met de volgende aandachtspunten rekening te houden:

  • Vraag naar enkele uitgevoerde cases, zodat je een beeld krijgt van de aanpak en wat die aanpak kan opleveren. Let daarbij met name op of er bij de aanpak data en andere informatiebronnen gebruikt worden. Bedrijven die cases aanpakken aan de hand van een goed onderbouwde aanpak, bereiken doorgaans namelijk betere resultaten.
  • Vraag naar hoe er met de invulling van budgetten wordt omgegaan. Enige flexibiliteit is daarbij gewenst, omdat er altijd onverwachte actualiteiten kunnen zijn waar je met online marketing op in wilt spelen. Als dat niet kan, omdat het budget voor een jaar al is vastgezet, dan zou dat zonde zijn!
  • Ga langs bij de bureaus die je een offerte wilt laten uitbrengen. De uitstraling van het kantoor en de medewerkers zeggen echt niet alles over de professionaliteit van het online marketing bureau, maar door het bezoek kun je wel een gevoel krijgen of een bureau bij je past.
  • Vraag naar hoe het bedrijf op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Omdat het vakgebied enorm dynamisch is, is het belangrijk dat de vakkennis actueel moet zijn en blijven.

 

Weeg de voor- en nadelen voor jezelf af

Nu je over de voor- en nadelen van het uitbesteden van online marketing hebt gelezen, is het belangrijk om voor jezelf na te gaan waar je voorkeur naar uitgaat: (deels) uitbesteden of het werk intern uitvoeren. Als je het lastig vindt om een keuze te maken, dan helpt het om de voor- en nadelen op papier te zetten en eventueel aan te vullen met je eigen inzichten.

Besef daarnaast dat het mogelijk is om het uitbesteden van online marketing in eerste instantie op een kleinschalige manier uit te proberen. Denk bijvoorbeeld aan een Google adverteren campagne of een reeks nieuwsbrieven. Op die manier kom je er zonder grote investering achter wat online marketing voor jouw bedrijf kan opleveren en of het bureau waarmee je samenwerkt bij je past. Bij tevredenheid kun je de samenwerking vervolgens uitbouwen.

Vrijblijvend sparren?

Wil je vrijblijvend sparren over hoe wij bij TIC Online Marketing te werk gaan om jouw doelstellingen met online marketing te behalen? Of heb je al een concreet project en wil je daarvoor een offerte ontvangen? Neem dan via de onderstaand formulier contact met ons op.

Ook interessant om te lezen