De belangrijkste voordelen van online marketing

Geschreven op 1 november 2019 door Sjoerd Hansen

Je kunt je marketingbudget maar één keer uitgeven, dus wil je in marketingvormen investeren waarmee de kans op een goed rendement het grootst is. Vanuit die invalshoek krijgen van potentiële klanten regelmatig de vraag wat de voordelen van online marketing zijn ten opzichte van andere marketingvormen. In dit artikel gaan we die vraag beantwoorden. We bespreken daarbij niet alleen de voordelen van online marketing, maar we vertellen je ook hoe je de kansen op online succes kunt vergroten.

Het bereik van het internet is enorm

Vrijwel iedereen is online, jouw doelgroep dus ook. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat slechts 6% van de Nederlandse bevolking nog nooit op het internet is geweest. Ook in het buitenland neemt het aantal internetgebruikers gestaag toe. Je kunt er daardoor zeker van zijn dat je jouw doelgroep met online marketing kunt bereiken.

Je kunt je doelgroep goed targeten

In tegenstelling tot traditionele media, kun je via het internet heel gericht je doelgroep targeten. Advertenties op LinkedIn en Facebook kunnen bijvoorbeeld zo worden ingesteld dat ze alleen aan personen worden getoond die aan bepaalde criteria voldoen. Voorbeelden van criteria zijn werkniveau, leeftijd, functie en interesses. Door goed te targeten, kun je een relevante boodschap aan een relevante doelgroep tonen, zodat de kans op een goed rendement groter wordt.

Resultaten zijn goed meetbaar

Omdat online vrijwel alles meetbaar is, is het mogelijk om het rendement van de verschillende online marketing acties goed in kaart te brengen. Daardoor kun je weloverwogen beslissingen nemen over de online marketing middelen waarin je meer of minder budget wilt investeren.

Een voorbeeld

Je adverteert op Google, Facebook en LinkedIn. Daarnaast is je website goed vindbaar in de gratis zoekresultaten in Google. Uit de websitestatistieken blijkt dat het aantal online offerteaanvragen voor het grootste gedeelte door websitebezoekers wordt gedaan die via de gratis zoekresultaten in Google op de website kwamen.

Op basis van dat inzicht, zou je kunnen beslissen om de komende maanden de online vindbaarheid in de gratis zoekresultaten te vergroten. Daarnaast kun je overwegen om de advertenties op Google, Facebook en LinkedIn aan te passen, om vervolgens te meten of het aantal offerteaanvragen dat via de advertenties binnenkomt daardoor toeneemt.

Door de resultaten te blijven meten, krijg je voor jezelf een steeds beter beeld van welke vormen van online marketing voor jouw bedrijf de beste resultaten opleveren. Zo kun je stap voor stap het rendement van je investeringen optimaliseren. Dat is met offline marketing lastiger en soms zelfs onmogelijk.

 

Flexibiliteit

Levert een online advertentiecampagne weinig of niks op? Dan kun je hem op ieder gewenst moment pauzeren om onnodige klikkosten te voorkomen. Vervolgens kun je de advertenties aanpassen en meten of de resultaten beter worden.

Ter vergelijking: heb je een advertentiereeks in de krant ingepland die niet werkt, dan wordt het aanpassen van de advertenties een stuk lastiger of kan het zelfs zo zijn dat het überhaupt niet mogelijk is. Zonde van je kostbare marketingbudget!

 

Online content zorgt voor duurzame zichtbaarheid

Publiceer je een artikel in een magazine? Dan is het artikel niet meer zichtbaar, zodra de lezer het magazine weggooit. Publiceer je een blogartikel? Dan blijft het artikel in principe zichtbaar totdat je het weer van je website verwijderd. Datzelfde geldt voor websitepagina’s over je diensten en/of producten.

Kortom, online content zorgt voor duurzame online zichtbaarheid, waardoor de kans op leads die via de website binnenkomen steeds groter wordt naarmate je meer content publiceert.

 

Zo kun je de kans op online succes vergroten

Nu je weet welke voordelen online marketing je te bieden heeft, is het goed om te weten hoe je de kans op online succes kunt vergroten. Want online marketing kan nog zoveel voordelen bieden, als je aanpak niet goed is, dan is de kans op succes klein. Met andere woorden: je hebt een goede strategie nodig.

Online marketing strategie

In een online marketing strategie werk je een aantal belangrijke zaken uit, waardoor je de voordelen van online marketing volop kunt benutten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je propositie (de toegevoegde waarde die je aan klanten levert en gaat communiceren).
  • Een gedetailleerde omschrijving van je doelgroep, zodat targeting mogelijk wordt.
  • Doelstellingen en KPI’s (wat je gaat meten).
  • Welke online marketingmiddelen je gaat inzetten en op welke manieren die middelen elkaar kunnen versterken/aanvullen.
  • Evaluatiemomenten om tijdig bij te kunnen sturen indien dat nodig is.

Met een online marketing strategie zorg je voor structuur en overzicht en voorkom je dat je kansen om online succes te behalen over het hoofd ziet. Dat is dan ook de reden dat we voor onze klanten altijd eerst een online marketing strategie uitwerken, voordat we tot de uitvoerende fase overgaan.

Beproefde aanpak

Om tot een goede strategie te komen, hebben we bij TIC een beproefde aanpak ontwikkeld die we succesvol hebben toegepast op vele klantcases in diverse branches, maar ook op ons eigen netwerk van ruim 300 webshops.

Wil je weten hoe we ook voor jouw bedrijf een doordachte online strategie kunnen uitwerken?

Bekijk dan hier onze aanpak. Wil je liever direct jouw case aan ons voorleggen? Neem dan via de onderstaand formulier contact met ons op. We zien iedere case als een nieuwe uitdaging en gaan graag het gesprek met je aan om te kijken hoe we ook van jouw case een succes kunnen maken!

Ook interessant om te lezen