Multi-channel Trechters Google Analytics

Inzicht in de online paden die jouw klant maakt naar de uiteindelijke conversie

Als je gebruikmaakt van Google Analytics om je conversies te meten, dan focus jij je hoogstwaarschijnlijk op de standaard rapporten. Je kan hierin veel informatie vinden over hoe je klanten bij je op de website terecht zijn gekomen (informatie over de laatste interactie voordat de conversie plaatsvindt). Maar wist je dat Google Analytics het ook mogelijk maakt om verder te kijken dan alleen de laatste interactie voordat de conversie heeft plaatsgevonden?

Focus op alle interacties met jouw bedrijf/merk vóór de conversie

Het is heel waarschijnlijk dat klanten jouw merk/bedrijf op meerdere plekken online tegenkomen. Bijvoorbeeld in een nieuwsbrief, een advertentie, zoekmachine of een vermelding op een andere website. Vaak wordt er in Google Analytics alleen gefocust op het kanaal waar de klant het laatst is geweest voordat ze jouw website bezochten en er een conversie plaatsvond. Zo wordt de waarde bepaald van dat kanaal. Maar in veel gevallen zijn er ook interacties met een ander kanaal in een eerder stadium die ook hebben geleid tot conversie.

Een voorbeeld

Stel je voor dat je online vrouwenkleding verkoopt. Hiervoor stuur je maandelijks een nieuwsbrief uit om je klanten op de hoogte te stellen van de nieuw collectie. Daarnaast heb je een website die goed vindbaar is in de zoekmachine. Ook zijn er een aantal blogs waarin over jouw kleding geschreven wordt. Een klant heeft je nieuwsbrief gelezen en je nieuwe collectie gezien. Op dat moment heeft de klant nog niet direct de behoefte om iets te kopen. Eén week later heeft diezelfde klant een feest waarvoor een nieuwe jurk aangeschaft moet worden. Zij gaat vervolgens wat zoeken op internet en vindt vervolgens een blog waarin de jurken van jouw bedrijf genoemd worden. Dan herinnert zij zich weer de nieuwe jurken uit je nieuwsbrief en gaat vervolgens naar je site om het jurkje aan te schaffen.

Op het moment dat je in dit geval alleen uitgaat van de laatste interactie, zou er alleen waarde gehecht worden aan de online blog. Maar in dit geval heeft de klant zijn keuze niet alleen gebaseerd op de blog, maar ook op de nieuwsbrief (de eerste interactie) en de zoekmachine (ondersteunde interactie). Als je de andere interacties niet meeneemt in je analyse, kan het zijn dat er geen waarde gehecht wordt aan je nieuwsbrieven en je daarom beslist dat deze niet relevant zijn voor je conversies. Maar in dit voorbeeld kan je zien dat het essentieel is tijdens het conversieproces.

Multi Channel Trechters

Om inzicht te krijgen in alle online interacties van je klant met je merk/bedrijf, dien je in Google Analytics je Multi Channel Trechter in te stellen. Door je Multi-channel trechters goed in te stellen, geeft Google Analytics je inzage in:

  • De eerste interactie: dit is de interactie/het kanaal waardoor het conversieproces start
  • Ondersteunende interacties: dit zijn de interacties/kanalen waar de klant in contact komt tussen de eerste interactie en de laatste interactie, maar die wel bijdragen aan de uiteindelijke conversie.
  • Laatste interactie: dit is de interactie die plaatsvindt/het kanaal dat gebruikt wordt voordat er overgegaan wordt tot de conversie.

Google Analytics Multi-channel trechtersBron: Google.com

De rapporten in de Multi-channel trechter sectie van Google Analytics

De Multi Channel Trechter rapporten bieden je niet alleen inzicht in het online pad dat de klant heeft afgelegd voordat zij zijn overgegaan op de conversie. In deze rapporten wordt ook weergeven hoe lang een conversieproces duurt; dit betekent informatie over de tijd die de klant neemt vanaf de eerste interactie tot aan de uiteindelijke conversie. Uit al deze informatie kan vervolgens afgeleid worden hoe al je online marketing initiatieven samen leiden tot de conversie; welke initiatieven wel goed met elkaar samenwerken en welke niet het gewenste effect hebben.

De Multi-channel trechters (Multi Channel Funnels) sectie kan je in Google Analytics vinden onder Conversies (Conversions). In de Multi-channel trechters sectie zijn de volgende rapporten te bekijken:

  • Ondersteunende conversies (Assisted conversions): In dit rapport is te zien hoe vaak een interactie/kanaal heeft bijgedragen aan een bepaalde conversie. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in hoe vaak een interactie/kanaal de eerder, ondersteunende of de laatste interactie is geweest.
  • Beste conversiepaden (Top Conversion Paths): Hierin wordt weergegeven hoe klanten uiteindelijk op jouw website terecht zijn gekomen tijdens het conversieproces; welk online pad ze afgelegd hebben voordat de uiteindelijke conversie plaats heeft gevonden.
  • Vertraging (Time Lag): Daarnaast kan je informatie verkrijgen over de duur van het conversieproces; hoeveel tijd de klant neemt voordat overgegaan wordt op de conversie (de tijd tussen het inschrijven van een nieuwsbrief en het lezen van een gerelateerde blog). Sommige conversie processen duren langer dan andere conversie processen. Dit heeft onder andere te maken met je product, prijs, vindbaarheid etc.
  • Padlengte (Path Lenght): Hierin kan je zien hoe vaak klanten bepaalde kanalen/websites hebben bezocht die gerelateerd zijn aan de uiteindelijke conversie.

 

Als je meer wilt weten over hoe de Multi-channel trechters ingesteld moeten worden, bezoek dan de Google Analytics website: https://support.google.com/analytics/answer/1191180?hl=nl

Bron: Google Analytics

Leave a Comment

Your email address will not be published.