Metadata optimaliseren: 11 SEO tips voor meta titles en descriptions


Stel, je loopt een boekhandel binnen en kijkt naar de voor jou nog onbekende titels. Hoe kies je dan welk boek je wilt gaan lezen? Een aantrekkelijke cover kan ervoor zorgen dat het ene boek er tussen alle andere uitspringt. Waarschijnlijk neem je even de tijd om een boek om te draaien en de achterzijde te bekijken voordat je beslist of het boek wel of niet de moeite waard is.

Metadata, waaronder vooral page titles en meta descriptions, vormen als het ware de ‘boekomslag’ van een webpagina. De page titles en descriptions zijn namelijk de tekstjes zoals die naar voren komen in de zoekresultaten van Google (hierover later meer). Deze metadata geven zoekmachines en potentiële websitebezoekers een kort en bondige uitleg over de content van de website. In dit artikel geven we je een aantal concrete tips over hoe je metadata het beste kunt inzetten om hogere rankings en meer bezoekers op je website te realiseren.

Wat zijn metadata?

Bij het horen van het woord metadata heb je misschien het gevoel dat je je oude Griekse voorvoegsels weer voor de geest moet halen. Echter is het concept van metadata erg simpel. Metadata betekent in wezen informatie over data. De metadata bij dit blogartikel zijn bijvoorbeeld onder meer de auteur (ik dus), de datum van schrijven, het berichttype, de categorie, tags (soort sleutelwoorden), de uitgelichte afbeelding, de titel en beschrijving van die uitgelichte afbeelding, de titel van het artikel en de meta description.

Metadata kunnen worden gebruikt onder meer om informatie terug te vinden binnen een database. Er wordt onderscheid gemaakt tussen structurele metadata en beschrijvende metadata. Structurele metadata beschrijven de relatie van de data tot andere gegevens. Beschrijvende metadata gaan specifiek over de informatie waarop zij betrekking hebben. De metadata die relevant zijn voor SEO kun je zowel structureel (denk aan links naar andere pagina’s binnen hetzelfde domein) als beschrijvend beschouwen (waar gaat de pagina of website over?).

Belang van page title en meta description voor SEO

Zoals eerder beschreven zijn de page title en de meta description het meest relevant voor de SEO van je website. De page title heeft invloed op de ranking in Google, de meta description niet. De meta description geeft echter wel de mogelijkheid om met een pakkende en heldere beschrijving van je website of pagina de Google-bezoeker te verleiden om door te klikken. Je kunt immers wel gevonden worden in een zoekmachine, maar als vervolgens niemand op jouw link klikt heb je er alsnog weinig aan.

Page title en meta description van onze homepagina
Page title en meta description van onze homepagina


De page title is voor zoekmachines een belangrijke indicatie waar de pagina over gaat. Om de kans te vergroten dat je pagina op een bepaald zoekwoord goed rankt dien je dat zoekwoord (of die zoekterm) te plaatsen zowel in de page title als in de H1-kop van die pagina. Daarbij kun je het beste het zoekwoord helemaal vooraan in de page title plaatsen.

De meta description is een korte samenvatting van waar de pagina over gaat. Een pakkende tekst zorgt ervoor dat meer mensen op jouw link zullen gaan klikken. Beschouw de meta description als een goed doordachte tweet: beknopt en pakkend, met keywords erin verwerkt waar je doelgroep interesse in heeft.

In sommige gevallen zullen jouw concurrenten, wel of niet met behulp van een SEO specialist, veel zorg en tijd besteden aan het optimaliseren van hun metadata. Dan dien je iets te doen om op te vallen. Een simpele doch relatief weinig gebruikte methode is om speciale tekens en karakters in jouw page titles en meta descriptions te verwerken. Hierbij moet je denken aan pijltjes, scheidingstekens, sterren, etcetera.

Hoe je page titles en meta descriptions aan kunt passen

Het aanpassen van page titles en meta description kun je eenvoudig zelf doen, al helemaal wanneer je WordPress gebruikt.

Wanneer je WordPress gebruikt kun je namelijk de Yoast SEO Plugin gebruiken. Met Yoast kun je gelijk bij iedere pagina de relevante metadata aanpassen, en direct zien hoe dit er in Google uit komt te zien.

Als je website niet op WordPress draait, kun je de volgende code in de HTML-code toevoegen aan de Head sectie van je pagina:

<meta name=’description’ content=’De tekst die je voor je meta description wilt gebruiken’/>

Houd rekening met het feit dat Google niet altijd de meta description toont die jij hebt opgegeven. Google bepaalt namelijk zelf, mede op basis van de zoekopdracht die de gebruiker in Google heeft opgegeven, of het jouw tekst laat zien of een beschrijving waarvan het denkt dat het beter de lading dekt.

Hieronder een aantal concrete tips die je gelijk kunt toepassen om je page titles en meta descriptions te optimaliseren voor SEO. 

Tips voor het optimaliseren van page titles

  1. Maak de page titles niet te lang. Zo voorkom je dat ze door Google worden afgebroken. Een afgebroken page title heeft een negatieve invloed op je ranking, zo blijkt uit een recent onderzoek van Invest Online. In Google’s top 10 zoekresultaten is gemiddeld slechts zo’n 8 procent van de page titles afgebroken. Qua tekstlengte kun je het beste een maximum aanhouden van tussen de 60 en 70 karakters.
  2. Optimaliseer de page title voldoende zodat Google deze laat zien. Google behoudt zich namelijk het recht om een andere page title te laten zien dan die je hebt ingesteld. Stop je page title niet helemaal vol met allerlei (willekeurige) zoekwoorden, want Google kan dergelijk gedrag (‘keyword stuffing’) bestraffen door je lager of helemaal niet meer te laten ranken. Daarnaast zet je hiermee de Google-gebruiker op het verkeerde been. Immers krijgt de gebruiker dan andere informatie te zien dan hij of zij verwacht, en ga je alsnog aan je doel voorbij. Zoekresultaten waarbij Google dezelfde page title laat zien als in de broncode van de pagina staat scoren gemiddeld hoger in Google.
  3. Benoem de zoekterm aan het begin van de page title. Over het algemeen lijken pagina’s met de zoekterm aan het begin van de titel een hogere ranking te krijgen. Bovendien wordt het onderwerp van de pagina bij het zoekresultaat duidelijker wanneer de belangrijkste zoekterm in de page title wordt benoemd.
  4. Gebruik een duidelijke Call To Action (CTA) in de page title. De 3 meest gebruikte Nederlandstalige CTA’s in page titles zijn ‘Koop’, ‘Shop’ en ‘Nu’. Deze kunnen worden gebruikt om degene die zoekt te activeren en om de click through ratio (CTR) te verhogen.
  5. Gebruik een Unique Selling Point (USP) in de page title. De 3 meest gebruikte Nederlandstalige USP’s hierbij zijn ‘Gratis’, ‘Goedkoop’ en ‘Op maat’. Hiermee kun je degene die zoekt verleiden om op het resultaat te klikken en zo de CTR verhogen.

Tips voor het optimaliseren van meta descriptions

Benut de mogelijke ruimte zoveel mogelijk, maar maak de meta descriptions niet te lang om te voorkomen dat deze door Google worden afgebroken. De maximale tekstlengte hangt een beetje af van welke zoekmachine en welk device je gebruikt (bijvoorbeeld desktop pc of smartphone). Het beste kun je een maximum van ongeveer 140 karakters aanhouden.

  1.  Optimaliseer de meta description voldoende zodat Google deze laat zien. Gebruik alle tips in dit artikel en houd de zoek- en gebruikersintentie in het achterhoofd. Check na indexatie altijd of Google na optimalisatie wel dezelfde meta description toont die je hebt ingesteld.
  2. Plaats de belangrijkste zoekterm aan het begin van de meta description. Houd het wel natuurlijk, dus doe dit alleen als je een correcte zin op kunt bouwen. Het onderwerp van de pagina bij het zoekresultaat wordt duidelijker wanneer de belangrijkste zoekterm in de meta description wordt benoemd.
  3. Gebruik één of meerdere CTA(‘s) in de meta description. De 3 meest gebruikte Nederlandstalige CTA’s in meta descriptions zijn ‘Bekijk’, ‘Bestel’ en ‘Nu’. Deze kun je inzetten om degene die zoekt te verleiden om op het resultaat te klikken en zo de CTR te verhogen.
  4. Gebruik één of meerdere USP(‘s) in de meta description. De 3 meest gebruikte Nederlandstalige USP’s in de meta description zijn ‘Gratis’, ‘Assortiment’ en ‘Snel’. Deze kunnen worden gebruikt om degene die zoekt te activeren en om de CTR te verhogen.
  5. Gebruik één of meerdere opsommingstekens in de meta description. Gebruik van opsommingstekens correleren met hogere posities in Google. Opsommingstekens in de meta description vallen meer op en geven een gestructureerde indruk. De 3 meest gebruikte opsommingstekens naast de horizontale en verticale streep (- en |) zijn vinkjes, alternatieve vinkjes en het hartje.

Wees ervan bewust dat bovenstaande tips in de eerste plaats als richtlijnen kunnen worden gebruikt en dat het opvolgen ervan geen garantie is voor het behalen van hogere zoekresultaten. We hopen je met dit artikel weer iets verder te hebben geholpen in het optimaliseren van je website voor de optimaliseren.

Wil je op korte termijn écht flinke slagen maken en meer rendement behalen uit je website? Vraag hulp aan één onze Online Marketing specialisten of maak gebruik van onze gratis website- en backlinkanalyse.

Leave a Comment

Your email address will not be published.