Waarom e-mailmarketing en SEO hand in hand gaan

Op het eerste gezicht wellicht een tikkeltje vreemd, het idee dat SEO en e-mailmarketing nauw met elkaar verbonden zijn. De content die je in e-mails schrijft hebben namelijk geen enkele invloed op je ranking in de Google zoekresultaten. Andersom worden het aantal e-mails dat je maandelijks stuurt niet meegeteld in de online zichtbaarheid. Waarom is het dan toch zo krachtig wanneer beide marketingkanalen hun krachten bundelen?

In dit artikel legt Megan van e-mailmarketing software Newsletter2Go uit waarom je SEO het best in combinatie met e-mailmarketing kunt gebruiken.

Strategie 1: E-mail als promotietool

Stel, je hebt een nieuw blogartikel geschreven over een interessant onderwerp. De uitgebreide tekst biedt relevante informatie en bevat afbeeldingen, bulletpoints en diverse headings. Oftewel; een artikel dat zeer nuttig is voor de lezer.

Idealerwijze wordt jouw artikel bovenaan in de zoekresultaten weergeven wanneer op een bepaald sleutelwoord gezocht wordt. De ranking wordt uiteraard beïnvloed door de content, maar ook het aantal reacties en hoe vaak het artikel gedeeld is telt mee in de beoordeling. Hier komt e-mailmarketing goed van pas.

Gebruik de volgende nieuwsbrief om het artikel te promoten. Vraag je nieuwsbrief lezers of ze hun mening of vragen over het artikel in het commentaarveld achter kunnen laten. Of motiveer ze om het artikel via social media te delen. Ook eventuele bedrijven of influencers die in het artikel vernoemd worden kunnen per e-mail aangeschreven worden om ze over het artikel in te lichten.

Strategie 2: Sleutelwoorden in e-mails

Hoewel het plaatsen van specifieke woorden in je e-mail absoluut niet helpt om een betere positie in Google te krijgen, heeft het wel een positieve invloed op het gemak waarmee je e-mail teruggevonden kan worden. Veel lezers hebben namelijk diverse mappen in hun e-mailprogramma of laten de e-mail liggen tot een later tijdstip. Om het voor de lezer eenvoudiger te maken om je e-mail terug te vinden, is het handig om enkele sleutelwoorden in je e-mail te verwerken.

De juiste sleutelwoorden kunnen je, net als SEO, ook helpen om je click through rate te verbeteren. Test diverse onderwerpen en ontdek wat voor soorten woorden en formuleringen het meest positieve effect op de openratio hebben.

Strategie 3: E-mail landingpagina’s

De magie van een e-maillijst is dat je de contacten persoonlijk kunt bereiken. Een websitebezoeker is waardevol, maar een websitebezoeker die zich inschrijft voor de nieuwsbrief is veel waardevoller. Wanneer een maand na het bezoek een evenement plaatsvindt of het sale seizoen start, kun je er met een e-mail voor zorgen dat de klant hierover geïnformeerd wordt. Met doelgerichte e-mails kun je een websitebezoeker in een betalende, terugkerende klant transformeren.

Een pagina die goed bezocht wordt dankzij de moeite die je in SEO hebt gestoken, kan met behulp van e-mailmarketing naar een nog hoger level getild worden. Wanneer je aanmeldformulieren op strategische plekken op de pagina plaatst, verzamel je zonder extra moeite nieuwe nieuwsbriefabonnees. Een zogenaamde lead magnet – een cadeau/freebie in ruil voor de inschrijving – helpt je om bezoekers te motiveren om hun e-mailadres achter te laten.

Eenmaal in het adresboek kun je vervolgens voor je abonnees persoonlijke nieuwsbrieven maken, deze op het juiste moment versturen en de lezer in het koopcyclus begeleiden. Begin bij dit soort e-mailcampagnes eerst met relevante nieuwsbrieven met nuttige informatie en ga dan geleidelijk over naar meer sales georiënteerde nieuwsbrieven.

Leave a Comment

Your email address will not be published.