Conversie optimalisatie: hoe begin je?

Of je nu een webshopeigenaar bent of leads wil verzamelen via je website; waarschijnlijk heb je al meerdere keren van de term ‘conversie optimalisatie’ gehoord. Conversie optimalisatie is het uitvoeren van optimalisaties op je website, wat ervoor zorgt dat je bezoekers (sneller) overgaan tot de beoogde actie. Jody Op den Buijsch van Mark@ing beschrijft in dit gastblog welke stappen je dient te nemen om deze optimalisaties uit te voeren.

Er zijn talloze optimalisaties die je direct aan je webshop kunt uitvoeren, zonder dat je weet of ze de moeite daadwerkelijk waard zijn. Vaak hoor je zaken als: “ik heb gehoord dat een groene knop beter werkt dan een blauwe knop, laten we dit proberen”. De kans is echter klein dat je door een wijziging als deze daadwerkelijk je omzet en/of je conversie gaat verhogen. Daarom wil je statistisch onderbouwde testen uitvoeren, die optimalisaties uitwijzen waarmee je met zekerheid de conversie verbetert.

Je wilt allereerst uitzoeken waar je site niet voldoet aan de eisen van je bezoeker en ervoor zorgt dat hij niet overgaat tot de beoogde actie en/of je website verlaat. Volgens conversie optimalisatie-goeroe Jurjen Jongejan zijn er vijf belangrijke aspecten waarnaar gekeken kan worden bij het optimaliseren van je site m.b.t. conversie:

  1. Unieke waardepropositie
  2. Technische obstakels
  3. Functionele obstakels
  4. Usability obstakels
  5. Emotionele/intuïtieve obstakels

Er is sprake van “obstakels”, omdat de bezoeker de genoemde aspecten zo op jouw website of webshop kan ervaren. Hieronder worden de genoemde aspecten verder toegelicht.

1.      Unieke waardepropositie

De unieke waardepropositie van je bedrijf is het allerbelangrijkste voor je bezoekers. Je bezoekers zijn op jouw webshop of website terecht gekomen en hebben dus interesse. Om ervoor te zorgen dat ze geïnteresseerd blijven, is het belangrijk om eerst onderzoek te doen naar de hun behoeften. Dit doe je door je af te vragen wie je doelgroep is, waarin je doelgroep geïnteresseerd is en hoe zij aangesproken dient te worden.

Voor het vaststellen van je unieke waardepropositie wil je ook weten wie je concurrenten zijn, wat je sterke punten t.o.v. je concurrenten zijn en of deze sterke punten aansluiten bij de behoefte van jouw doelgroep.

Wil je ervoor zorgen dat je bezoeker in de eerste instantie ‘blijft hangen’? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat jij net als je concurrent op de juiste punten de behoeften van je bezoekers/doelgroep vervult én dat beetje extra behoefte vervult. Door uniek te zijn in je markt en daarmee je doelgroep juist te bedienen, wordt je succesvol. Uiteraard is het wel belangrijk om deze USP’s duidelijk te vermelden op je website of webshop.

2.      Technische obstakels

Een absolute conversie killer is een technisch niet-functionerende website of webshop. Deze obstakels kunnen uiteenlopen van een pagina die niet goed laadt, een 404-error die aan de bezoeker wordt getoond of de pagina’s van je webshop die niet goed worden weergegeven in bepaalde browsers. Een loyale klant zal de moeite nemen om op een andere manier de actie uit te voeren, maar zover wil je het niet laten komen. Bezoekers die nog niet bekend zijn met je webshop zullen sneller geneigd zijn naar je concurrent te gaan waardoor (onnodig) omzet wegvloeit.

Aan de hand van data uit Analytics kan je veel technische obstakels achterhalen. Allereerst adviseer ik je via Google Analytics het proces van je bezoeker in kaart brengen. Welke weg dient de bezoeker binnen je webshop af te leggen en waar zie je een hoog bouncepercentage (bezoekers die op je webshop of website landen maar niet verder klikken en de pagina vervolgens afsluiten) of uitvalpercentage? Zorg dat je deze pagina’s in kaart brengt en voer analyses uit om erachter te komen waarom de bezoeker hier afhaakt. Wil je meer weten over het halen van dit soort data uit Google Analytics? Lees dan dit artikel.

3.      Functionele obstakels

Wanneer de website niet goed functioneert, wordt het bezoekers niet gemakkelijk gemaakt om te converteren. Functionele obstakels zijn minder urgent dan propositie- en technische obstakels, maar zijn desondanks erg belangrijk om op te pakken.

Een voorbeeld van een functioneel obstakel is een slechtwerkend filter binnen de website. Wanneer je bijvoorbeeld een typefout maakt van een product waardoor er geen resultaten getoond worden, is dat een slechte zaak. Dit betekent niet dat het filter niet werkt, maar dat er goed gekeken moet worden naar de functionaliteit van de filter. Wanneer je binnen Google Analytics ziet dat verschillende typefouten vaker worden herhaald, is het zeker nuttig om de functionaliteit te verbeteren. Een ander voorbeeld is het niet kunnen toevoegen van een ander verzendadres dan het thuisadres, waardoor de bezoeker zich genoodzaakt ziet het product ergens anders te bestellen.

4.      Usability obstakels

Een gebruiksvriendelijk obstakel heeft niets te maken met niet-werkende onderdelen, maar zorgt ervoor dat de bezoeker meer (onnodige) moeite moet doen om een bepaalde taak uit te voeren, waardoor het proces als ‘niet prettig’ wordt ervaren. Voorbeelden van conversiekillers op basis van usability zijn lange invulformulieren, onduidelijke stappen in het bestelproces en onduidelijke voorwaarden.

5.      Emotionele/intuïtieve obstakels

Emotionele/intuïtieve obstakels zijn vrij persoonlijk en meer gebaseerd op het instinct van je bezoeker. Iedere bezoeker is anders en het is lastiger om hierop in te spelen, omdat de obstakels minder concreet zijn dan ‘de webshop werkt niet’. Toch zijn er zaken die ervoor kunnen zorgen dat de bezoeker beter wordt gerustgesteld waardoor het vertrouwen in de webshop groter is en de kans op een conversie hoger is. Voorbeelden van verbeteringen m.b.t. emotionele/intuïtieve obstakels:

  • Keurmerken toevoegen op de webshop die autoriteit uitstralen en aantonen dat de webshop betrouwbaar is;
  • Verwachtingen managen: aangeven hoeveel stappen het bestelproces heeft;
  • De huisstijl ook aanbrengen binnen de betaalomgeving van de webshop;
  • Duidelijke voorwaarden tonen;
  • Mogelijke verzend- en retourkosten duidelijk communiceren.

Bovenstaande aspecten kun je het best op volgorde checken. Het heeft ten slotte geen zin je usability te verbeteren als je bezoekers door technische obstakels al afgehaakt zijn.

Klik hier om de uitgebreide versie van dit blogartikel te lezen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.